חוקר הותמ"ל שמע היום את נציגי המתנגדים לתוכנית מחנה סירקין

עיריית פ"ת, תושבי כפר סירקין, מטה המאבק לבינוי שפוי ועוד עשרות נציגי מתנגדים הציגו היום את התנגדויותיהם לתוכנית המציעה תוספת של אלפי יחידות דיור במזרח העיר פ"ת

הפגנה נגד תוכנית סירקין  / צילום: מטה המאבק
הפגנה נגד תוכנית סירקין / צילום: מטה המאבק

הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) שמעה היום (ה') את ההתנגדויות לתוכנית הבינוי (תמ"ל 1076) המציעה בינוי של 8,070 יח"ד ו-300,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה בשטח הבסיס הצבאי סירקין. את השימוע, שנמשך יותר מעשר שעות, ניהל האדריכל דמיטרי מזו, שמונה כחוקר ההתנגדויות, והשתתפו בו עשרה נציגים של אלפי המתנגדים.

טבעת חנק לכפר סירקין

נציגי אגודת סירקין והעמותה להגנה על עתיד מחנה סירקין טענו כי זו תכנית עם כוונות רבות אך עם ביצוע כושל שהניב מסמכים לא בשלים, שטחיים ושיוביל לאסון אורבני בתהליך מואץ. נקודת המוצא שלהם היא שהתוכנית סותרת את תמ"א 35 ומהווה פגיעה בכפר סירקין במובן זה שיחד עם תוכניות מקודמות אחרות היא מייצרת טבעת חנק המבטלת בפועל את היישוב ככפרי-חקלאי.

רועי סער, מכפר סירקין, מוטרד מאד מהתוכנית: "בראיה כוללת של התוכנית הזאת, כחלק מתוכניות נוספות שמקודמות במרחב, מדובר במסמר ראשון בארון הקבורה של כבר סירקין. להבנתנו, אין שום החלטת ממשלה לחסל את הכפר ככפר. יתרה מזאת, תמ"א 35 קובעת שיש להגן על הכפר באמצעות אזורי חיץ מפני הערים שמסביב. החשש שלנו הוא אמיתי וממשי. לא ניתנו פתרונות ועדיין, על השטחים שלנו מכניסים כביש עוקף שגם מתכננת התחבורה של הותמ"ל הודתה שהוא לא יביא פתרון תחבורתי, כך שהתחושה היא שהרבה דברים קורים בצורה קוסמטית בלי לתת פתרונות אמיתיים".

כאוס תחבורתי

עו"ד שגיב חנין, שיייצג את אגודת סירקין, מדבר על כאוס תחבורתי: "אי אפשר להוסיף יחידות דיור בלי לתת פתרונות. הותמ"ל לא מוכנה להתחייב על פתרונות תחבורתיים כבר עכשיו. אנחנו חושבים שהנושא הזה לא חוקי ושצריך לתת כבר עכשיו את הוודאות התכנונית. בעינינו, זה לא הגיוני לצאת לתוכנית כזאת, כשכבר היום הסביבה לא מתפקדת מבחינה תנועתית. אי אפשר להוסיף יחידות דיור בלי להתחייב לפתרונות ולשלביות. אנחנו ביקשנו ששלביות תיכנס לתוך התוכנית".

פגיעה סביבתית

משה פישר, העומד בראש המטה לבינוי שפוי, דיבר על כישלי התחבורה אך התמקד בהורדת העצים: "כורתים כאן אלפי עצים בוגרים, בני מאה שנה. מחנה סירקין היום מייצר טונות חמצן בשנה. הוא מוריד את הטמפרטורה בשתי מעלות. יש פה מיקרו אקלים שיופר בצורה דרסטית".

שימור חורשת דדו וחיבוריות לעיר הוותיקה

ההתנגדות של העיר פ"ת, שהוצגה ע"י מהנדס העיר איציק אוז'לבו, היתה מאד ממוקדת: הובטח בתכנית פארק עירוני של כ- 300 דונם, אך ע"פ התכנית המופקדת שטח הפארק הוא רק 285 דונם ולא כולו יוכל לתפקד כגן אינטנסיבי; עניין אחר הוא התנגדות העיריה לכריתת חורשת דדו; בהתייחסות לתשתיות הרבות העוברות בשטח התוכנית (רצועת נפט, קו ביוב, מים, חשמל, דלק ותקשורת) מבקשת העיריה איחוד תשתיות והטמנתן בפרוזדור תת קרקעי; עניין משמעותי הוא דרישת העיריה לשלביות, כלומר, להתנות את קצב מימוש יח"ד בביצוע בפועל של תשתיות תחבורתיות רבי קיבולת, בדגש על תחבורה ציבורית ורשת תנועתית מגוונת; עניין משמעותי הוא דרישת עיריית פ"ת לחיבוריות רובע סירקין למרקם הבנוי ויצירת רצף עירוני מקושר באמצעות שבילים ודרכים.

ראש העיר פ"ת רמי גרינברג ציין בסיום הדיון בהתנגדות העיריה: "לעומת הנהגת העיר בעבר, כל דרישה שדרשנו עד כה נענתה לטובת התושבים והעיר. נמשיך לפעול כדי שהתכנית תהיה מיטבית ונכונה לצד קידום הבנייה ופיתוח העיר".