ביידן: טראמפ מדבר? אילו כישורים יש לקושנר כמתווך במזה"ת?

המתמודד הדמוקרטי המוביל במירוץ לנשיאות תוקף את נשיא ארה"ב: "אם אבחר לנשיא, לילדים שלי לא יהיו משרדים בבית הלבן" • אומר בראיון ל- CBS : "בני האנטר לא עשה שום דבר רע"

ג’ו ביידן/ צילום: רויטרס
ג’ו ביידן/ צילום: רויטרס

ג'ו ביידן, המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אומר כי חתנו של דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, אינו צריך להיות המתווך האמריקאי לשלום בין ישראל לפלסטינים.

הדברים הם תגובה לקמפיין ההאשמות שמנהל טראמפ נגד האנטר ביידן, בנו של סגן הנשיא לשעבר. טראמפ טוען, כי ביידן הבן ניצל את מעמדו של אביו בתקופת ממשל אובמה וכיהן כחבר בדירקטוריון של חברת גז אוקראינית, בשכר של 50 אלף דולר בחודש.

בראיון לתכנית "60 דקות", שישודר במלואו ביום א' ברשת CBS, נשאל ביידן האם אינו סבור שקושנר צריך לשרת כמתווך במזה"ת.

"לא, אינני חושב כך", השיב ביידן. "אילו כישורים הוא מביא לתפקיד"?

האם אתה מאמין שילדיו של הנשיא טראמפ התנהלו כשורה ונמנעו ממצבים של ניגוד אינטרסים? - נשאל ביידן.

"לא חינכו אותי להתנפל על ילדיהם (של אחרים)", השיב ביידן. "מעשיהם מדברים בעד עצמם. אך אומר לך זאת: אם אבחר לנשיא, לילדיי לא יהיו משרדים בבית הלבן. ילדיי לא יישתתפו בישיבות של הקבינט".

מה בעצם רע בזה? - שאלה המראיינת.

"זה פשוט לא יאה מפני (שהנשיא) חייב להראות בבירור לעם בארה"ב , שכל מה שהוא עושה - נעשה למען העם", אמר ביידן. "(לא קביל) הרעיון , שילדי טראמפ, החתן שלו וכו' יעסקו בפעילות יום-יומית של הממשל, בדברים שאין להם שום הבנה בהם".

ביידן הגן על בנו האנטר ואמר, כי הוא לא עשה שום דבר רע בפעילותו באוקראינה.

טראמפ האשים את ביידן הבן גם שהוא הפיק רווחי עתק מפעילות עסקית בסין. הנשיא טען, בלי שום הוכחה לאישוש הדברים, כי האנטר ביידן הרוויח 1.5 מיליארד דולר כחבר בדירקטוריון של HBR, קרן השקעות סינית. ביידן הבן הודיע באחרונה, כי הוא יפרוש מ-HBR ב-31 באוקטובר וכי הוא ינתק את כל קשריו העסקיים מחוץ לארה"ב אם אביו אכן ייבחר לנשיא.

פרקליטו, ג'ורג' מסירס, אמר, שביידן האנטר לא קיבל שום שכר על פעילותו בדירקטוריון של HBR ושום תשואה על השקעותיו בקרן. הוא אף לא מילא שום תפקיד בבחירת יעדי ההשקעות של החברה.

גורמים דמוקרטים הביעו תרעומת על החלטתו של ביידן הבן להתפטר מהקרן הסינית. לדבריהם, ההתפטרות עלולה לעורר רושם כאילו יש גרעין של אמת בטענות טראמפ ותומכיו שהיו פגמים בהתנהלותו בקרן, בעוד שבפועל אין לטענות האלה שום אחיזה במציאות.

בעצרות הבחירות ההמוניות שלו לעג טראמפ לביידן הבן. "אני רוצה לראות את האנטר", אמר הנשיא באחת מהן. "הוא לא הבחור הכי חכם".

"האנטר, אתה לא יודע שום דבר על אנרגיה", אמר טראמפ בעצרת אחרת. "אתה לא יודע שום דבר על סין. את לא יודע שום דבר על שום דבר, למען האמת".

באותה הזדמנות התנפל טראמפ גם על ביידן האב. "הוא היה סגן נשיא טוב רק מפני שהוא הבין כיצד ללקק לברק אובמה את התחת".

טראמפ מעולם לא התייחס לעובדה, שבתו איוונקה קיבלה מסין שבעה סימנים מסחריים רשומים למוצרים שהיא משווק שם במאי 2018. זמן קצר לאחר שהגישה את הבקשה לרשויות בבייג'ינג.

בעיתוי מוזר, בסמיכות זמן להענקת הסימנים המסחריים הרשומים לאיוונקה, הודיע טראמפ כי ארה"ב תשתדל למנוע את קריסתה של חברת הטלקו הסינית ZTE, למרות שלחברה היה רקורד ארוך של הפרת תקנות החרם האמריקאי על מדינות כאירן וקוריאה הצפונית. פקידי ממשל אסרו על חברות אמריקאיות לקיים קשרים עסקיים עם ZTE, מהלך ששקול לגזר דין מוות על החברה, אך עובדה זו להפריעה לטראמפ להתגייס לעזרת החברה הסינית.