ההסבר הלא ייאמן של אל על לנוסעים שנתקעו בז'נבה

טיסת אל על מז'נבה הייתה אמורה לנחות היום אחה"צ בנתב"ג, אולם הנוסעים ייאלצו להישאר בז'נבה עד צאת השבת • את המטוס שהמריא מישראל ותוכנן לשוב עוד היום הטיס טייס צעיר בהכשרתו, שאינו רשאי לנחות בתנאי ערפל • החברה בתגובה: "מתנצלים על אי-הנוחות שנגרמה ללקוחות"

מדיניות השבת של אל על שוב משאירה נוסעים מעבר לים עד לצאת השבת: הפעם מדובר בטיסת אל על מז'נבה שהייתה אמורה לנחות היום (ו') אחר-הצהריים בנתב"ג, אלא שהנוסעים ייאלצו להישאר בז'נבה עד לצאת השבת.

א' ובת זוגו נמצאים בין הנוסעים המתוסכלים. השניים, הורים לשלושה ילדים קטנים שתכננו לחזור היום ארצה, נאלצו למצוא סידור לילדיהם עד למוצאי שבת, כשלא הצליחו למצוא טיסות אחרות מז'נבה לתל-אביב.

הנימוק שקיבלו הנוסעים לשיבוש הזה הוא מקורי למדי: את מטוס אל על שהמריא מישראל ותוכנן לשוב עוד היום הטיס טייס צעיר בהכשרתו, שלא רשאי לנחות בתנאי ערפל (השכיחים למדי באזור בתקופה זו של השנה).

הטייס, כך הוסבר לנוסעים, נאלץ להנחית את המטוס בליו שבצרפת, במקום בז'נבה שבשווייץ. פרק הזמן שנותר בספירה לאחור לפני כניסת השבת לא יאפשר לאל על לארגן טיסה שתצליח לנחות בתל-אביב לפני כניסת השבת. התוצאה, כאמור - הנוסעים ימתינו מעבר לים עד לצאת השבת, ורק אז יצאו לדרכם הביתה.

חשוב להבין שטייסים צעירים, בשבועות הראשונים לפעילותם, מוגבלים למרחק הראות בו הם רשאים לבצע נחיתה. בכל טיסה נבדקים מראש לפני ההמראה תנאי הראות הצפויים לנחיתה ביעד. בטיסה האמורה תנאי הראות השתנו באופן קיצוני ביחס לתחזית. אל על מעסיקה ב-700 טייסים, בודדים מהם נכללים תחת ההגבלה בזמן נתון.

את התסכול של הנוסעים שלא שומרים שבת, לרבות תיירים שתכננו לבלות בישראל - קל לדמיין. אל על שיכנה את הנוסעים במלון בנמל התעופה. לפי א', פעילות ההמראות והנחיתות בנמל התעופה חרף אותו ערפל המשיכה כסדרה. וכך הוא אמר ל"גלובס": "אל על לא יודעים שבסוף אוקטובר באירופה יש ערפל? ראינו בפירוש שהתנאים אפשרו לשדה לתפקד רגיל.

"אל על שלחו לפה טיס צעיר חדש שאין לו אישור לנחות בערפל. עכשיו הערפל כבר התפוגג, אולם בחברה מסרבים להטיס אותנו באיחור של כמה שעות, בגלל שהם מעדיפים לשמור שבת. הילדים שלנו בבית מחכים לנו, ונאלצנו למצוא להם סידור. מבחינת אל על, עד שתצא השבת אין עם מי לדבר".

לבד ממדיניות אל על השנויה במחלוקת באשר להשבתת הפעילות בשבת (למעט בטיסות עם המותג סאן דור של לאל על), מדובר בצעד שכרוך בעלויות לא מבוטלות מבחינתה, הן בהיבט הטכני בכל הנוגע למטוסים והן בהיבט הנוסעים לרבות פיצוי ופתרון עד למוצאי שבת.

מחברת אל על נמסר בתגובה: "בראש ובראשונה אל על מתנצלת על אי-הנוחות שנגרמה ללקוחותיה. במהלך הטיסה בין תל-אביב לז'נבה אירע שינוי קיצוני ונדיר במזג-האוויר, אותו לא ניתן היה לחזות מראש גם באמצעים המשוכללים ביותר לחיזוי מזג-האוויר בהם משתמשת אל על.

"ביעד הנחיתה התפתח ערפל כבד מאוד בתוך פרק זמן קצר ביותר. כאשר צפוי ערפל כבד ביעד, משבצת אל על טייסים בעלי הכשרה מיוחדת לנחיתות במצבי קיצון אלה. כך נדרש בתקנות הטיס הבינלאומית, וכך נהוג בכל חברות התעופה בעולם.

"לטיסה זו לא שובץ טייס בעל הכשרה ייחודית כאמור, משום שתחזית מזג-האוויר לא הצביעה על צורך שכזה. לפיכך נחת המטוס בשדה משנה, דבר שעיכב את הגעתו לז'נבה. בשל כך, הטיסה מז'נבה לתל-אביב נדחתה למוצאי שבת, וכלל הנוסעים הועברו לבתי מלון".