מס קנייה | ניתוח

האם בקרוב נשלם יותר על משקפי ראייה? בענף יוצאים למלחמה בביטול הפטור ממס קנייה

במסגרת "נטו משפחה" בוטלו לפני שנתיים מכסים בשיעור 12% על מוצרים שונים, בהם משקפי ראייה • אלא שבסוף 2019 צפויה לפוג הוראת השעה עליה חתם בזמנו השר כחלון, והפטור יתבטל • יעקב הלפרין ל"גלובס": "מצב בו הציבור משלם מס על מוצר רפואי הוא אבסורד. זה לא מס אלא קנס"

יעקב הלפרין / צילום: יהונתן הלפרין
יעקב הלפרין / צילום: יהונתן הלפרין

האם בקרוב יבוטל הפטור ממס הקנייה על משקפי ראייה ועדשות מגע? במסגרת התכנית "נטו משפחה" בוטלו לפני שנתיים מכסים בשיעור 12% על מוצרים שונים בהם משקפי ראייה, מוצרים לתינוקות, טלפונים סלולריים ומוצרי טקסטיל מיובאים במטרה להוזיל את המחירים לצרכנים. אלא שבסוף 2019 צפויה לפוג הוראת השעה עליה חתם בזמנו שר האוצר משה כחלון (ושהוארכה בשנה נוספת בסוף 2018). המשמעות היא שהפטור ממכסים אלה עשוי להתבטל בעוד חודשיים כשפתרון לא נראה באופק. הסיבה: ככל שהתקציב השנתי לא מאושר וישראל מתפקדת תחת ממשלת מעבר, לא ניתן להאריך תוקף לתקציבים זמניים (למעט דרך ועדות חריגים) לרבות הוראות השעה האמורות. גם מלשכת שר האוצר משה כחלון מאשרים בעניין זה ל"גלובס" כי "אין דיונים בנושא עד שתורכב ממשלה חדשה".

בשבוע שעבר אף נערך דיון בוועדת הכספים, שבסיומו קרא יו"ר הוועדה חה"כ משה גפני להחזיר את המכסים על יבוא טקסטיל. אמנם באותו דיון לא נידונה סוגיית החזרת המס גם על משקפי הראייה ועדשות מגע, אלא שבענף האופטיקה כבר דרוכים וחוששים לביטול הפטור ממס היות שהוא נכלל באותה מסגרת. כל זה כאשר ברקע מרחף הצורך המידי בטיפול בגרעון ששם בסכנה את ההטבות הללו - ביטול פטור ממס הוא מהלך קל יותר ליישום לעומת הטלת מס והוא מסתכם במיליארדי שקלים לקופת המדינה.

הפוקוס על הפטור ממס על מוצרים בתחום האופטיקה ראוי לדיון בלי קשר ל"נטו משפחה". להבדיל ממוצרי טקסטיל או טלפונים סלולריים, לא מדובר במוצר מותרות, אלא במוצר הכרחי שהיקף השימוש בו הלך וגדל (גם בחסות השימוש הגובר במסכים). "מצב שבו הציבור משלם מס על מוצר רפואי הוא אבסורד. זה לא מס אלא קנס, והוא צריך להיות מבוטל בלי קשר לתכנית כזו או אחרת", אומר ל"גלובס" בעלי הרשת אופטיקה הלפרין, יעקב הלפרין. "ועדת טרכטנברג שדנה בנושא בשעתו בחרה להוריד את מס דווקא על משקפי שמש ולא על ראייה. כבר אז העיוות הזה לא היה ברור. יש הגיון בכך שמי שקונה משקפי שמש של ג'וצי ב-1,500 שקל לא ישלם מס וילד שקונים לו משקפי ראייה יחויב במס?".

האם הפטור בשעתו התגלגל למחיר לצרכן?

"בוודאי שזה התגלגל לצרכן, וזה עזר גם לרשתות המוזלות וגם לאחרות להיות תחרותיים יותר. ישראל הפכה להיות אחת המדינות הזולות למשקפי ראייה. המחירים פה זולים משמעותית ביחס לאירופה למשל. בתחום השמש דווקא אנחנו לא זולים. אחרי הפטור מכרנו מסגרת עם עדשות מולטיפוקל ב-888 שקל, ולפניו אותו דיל עלה 1,200 שקל. ביטול הפטור יחזיר את המחיר הזה".

ועדיין, מכפלות הרווח על המוצרים שאתם מוכרים הם עצומים ויש להניח שתוכל לשמור את המחיר הזה גם אם יוסר הפטור.

"זו שטות שאני שומע כל היום. אנשים אומרים לי 'אתה קונה מסגרת בסין בדולר ומוכר אותה ב-100 דולר'. שיבואו ויראו ששעת עבודה של אופטומטריסט היא 80 שקל, ואני צריך לספוג עלויות אחרי החוק שמחייב אותי לתת לציבור בדיקת ראייה בחינם. לכל הדברים הללו יש עלויות, ומישהו צריך לשלם את זה".

קח את עדשות המגע, משתלם יותר להזמין מאתרים בחו"ל ורבים אכן עושים את זה כי הפער במחיר הוא משמעותי.

"גם פה יש עיוות. למה כשמישהו מזמין קופסת עדשות מגע של ג'ונסון אנד ג'ונסון מחו"ל, וזו אותה קופסה שאני מוכר בחנות, הוא לא משלם מס קנייה ומע"מ? אבל גם בתחום הזה עברנו שינוי. הפטור על עדשות מגע איפשר לנו להוזיל את המחיר. סגמנט עדשות המגע גדל אצלנו מ-6.5% מכלל המכירות ברשת ל-8.5%. זה כדור שלג שמתגלגל לצרכנים. גם הירידה במחירי משקפי הראייה הגדילה את תדירות ההחלפה של משקפיים - מפעם בשנה וחצי שנתיים לאחת לשנה. לזה תוסיפי את העלייה במספר מרכיבי המשקפיים ובעיקר ילדים ונוער. פעם מכרתי בממוצע 1,000 זוגות בשבוע והיום זה מגיע ל-1,200 - גם זה מאפשר לי לרדת במחיר. אנחנו יורדים במתח רווחים לאור העלייה בכמויות ועדיין - אם מס הרכישה יבוטל לא יהיה מנוס מהעלאת המחיר על משקפי ראייה".