עם סיכויים טובים יותר למועמד האופזיציה, ארגנטינה יצאה לבחירות

הקלפיות נפתחו בשמונה בבוקר, ומועמד השמאל הפרוניסטי אלברטו פרננדז מחזיק בסקרים ברוב של 20 נקודות אחוז • הוא גבר על הנשיא הנוכחי מאוריסיו מאקרי בבחירות המקדימות של אוגוסט, והצית בכך מפולת בשוקי ההון

הנשיא מאוריציו מאקרי בקרנבל בארגנטינה  / צילום: רויטרס
הנשיא מאוריציו מאקרי בקרנבל בארגנטינה / צילום: רויטרס

המצביעים בארגנטינה הלכו היום (א') לקלפיות כאשר כאשר למועמד האופוזיציה הפרוניסטית סיכויים טובים יותר לזכות בבחירות על חשבון הנשיא הידידותי לעסקים הנוכחי מאוריסיו מאקרי, שנפגע מצניחת הכלכלה וממשברים פיננסיים.

בערים במדינה שמפיקה דגנים, הקלפיות נפתחו בשמונה בבוקר, ומועמד השמאל הפרוניסטי אלברטו פרננדז מחזיק בסקרים ברוב של 20 נקודות אחוז. הוא גבר על מאקרי בנקל בבחירות המקדימות של אוגוסט, והצית בכך מפולת בשוקי ההון.

הבוחרים יצביעו על שישה מועמדים לנשיאות, 130 מושבים באסיפה הלאומית ו-24 מושבים בסנט בקונגרס הארגנטיני, שבו צפויה מפלגתו של פרננדז להצליח.

הבוחרים בבואנוס איירס, לב המחוז המאוכלס ביותר עם כמעט 40% ממספר המצביעים, מציינים לרעה את העלייה בעוני, כעת מעל 35%, ואת האינפלציה ששוחקת את הכנסת המעמד הנמוך ומעמד הביניים. רבים בבירה העשירה יחסית, שהעדיפה בדרך כלל את מאקרי, אמרו שימשיכו לתמוך בו, למרות הקשיים הכלכליים. מאקרי ערך בבואנוס איירס מצעד ועצרת ענקיים בשבוע שעבר במטרה לזכות חזרה באמונם של "מצביעים כועסים". אבל גם תומכיו כבר פחות נלהבים, ביוד בהשוואה לבחירות שהעלו אותו לשלטון כמושיע לפני ארבע שנים.

כדי לזכות בנשיאות בסיבוב הראשון, מועמד זקוק לתמיכה של לפחות 45% מכלל המצביעים, או של 40% עם יתרון של 10 נקודות אחוז על יריבו הקרוב יותר. ללא הכרעה כזו, הבוחרים יחזרו לקלפיות ב-24 בנובמבר.

מאקרי עלה לשלטון בסערה ב-2015 עם הבטחה למודרניזציה בכלכלה השלישית בגודלה באמריקה הלטינית (אחרי ברזיל ומקסיקו) עם יד חופשית יותר לשווקים ופתיחת דלתות לסחר עולמי חופשי יותר. בכמה מובנים הוא הצליח: הוא עזר להשגת עסקאות של גוש הסחר האזורי מרקוסור עם אירופה, קירב לארגנטינה משקיעים זרים והרים את מגזר האנרגיה אחרי שנים של הזנחה.

אבל המשבר שפרץ ב-2018 אילץ אותו לפנות לקרן המטבע הבינלאומית עם כובע ביד ולבקש הלוואה של 57 מיליארד דולר, הגדולה אי פעם שמישהו ביקש מהקרן הזו. הוא התקשה מאז לחזור להבראה, עם אינפלציה גבוהה, מיתון כמעט קבוע וירידה בפזו ששחקו את התמיכה בו בכל שדרות האוכלוסייה. בתחילת השנה הוא נראה כמי שנהנה מקאמבק כאשר המצוקה הכלכלית נחלשה והוא כרת ברית חשובה עם פרוניסט פופולרי, מיגל אנחל פיצ'טו, שרץ איתו כעת, כדי להרחיב את בסיס התמיכה בו. הוא אמנם צפוי להפסיד, אך הוא יהיה בכל זאת הנשיא הלא-פרוניסטי הראשון שהשלים את כהונתו מאז שנת 1950.

אלברטו פרננדז, פוליטיקאי משופשף ולשעבר ראש מטה כוח האדם בארמון הנשיאות, יצא מהצל לפני חצי שנה כדי להפוך ליריבו העיקרי של מאקרי בראש מפלגת "החזית של כולם". פרננדז, פרופסור באוניברסיטה ומתון יחסית בקרב הפרוניסטים, נתפס כאיש של קונצנזוס, בניגוד לשותפתו למרוץ, הנשיאה לשעבר כריסטינה פרננדז דה קירשנר. קירשנר, שהיא סנטורית בהווה, נערצת ושנואה על הבוחרים בארגנטינה במידה שווה כמעט. היא ניצבת בפני סדרת משפטים באשמות שחיתות, שהיא דוחה בתוקף, ויש לה גרעין תומכים נלהב וקהל שרואה בה אלילת רוק באירועים. היו לה גם אירועים רבים לרגל השקת ספרה החדש, "שלכם בכבוד".