האם טראמפ ביקש "לדפוק את אמזון" ולא להעניק לה את חוזה הענן של הפנטגון?

המכרז על חוזה הענק של הפנטגון JEDI, לבניית מערכת מחשוב ענן עבור הפנטגון , הסתיים ומיקרוסופט הוכרזה כזוכה • החוזה הראשוני הוא לשנתיים, עם מספר אופציות להארכה עד מעל עשור, ושוויו עשוי להגיע עד עשרה מיליארד דולר

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס

המכרז על חוזה הענק של הפנטגון JEDI, לבניית מערכת מחשוב ענן עבור הפנטגון, הסתיים ומיקרוסופט הוכרזה כזוכה. החוזה הראשוני הוא לשנתיים, עם מספר אופציות להארכה עד מעל עשור, ושוויו עשוי להגיע עד עשרה מיליארד דולר. מיקרוסופט זכתה במכרז למרות שאמזון נחשבה למועמדת המועדפת. אמזון הייתה המתמודדת הנוספת היחידה לאחר שמספר חברות נפסלו או פרשו בשלבים מוקדמים יותר בתהליך. לפי הערכות, חטיבת מחשוב הענן של אמזון AWS מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר מבין ספקיות הענן, ואילו מיקרוסופט ניצבת במקום השני עם שירות הענן אז'ור, ולכן מדובר בצעד חשוב עבור מיקרוסופט.

החוזה מעניק יתרון למיקרוסופט ששואפת להרחיב את הפרויקטים שלה בתחום הענן עבור גופים ממשלתיים, ופוגע במטרה של אמזון להפוך את החוזים הממשלתיים לחלק גדול יותר מחטיבת הענן שלה. אמזון הצהירה כי היא "מופתעת" מכך שמיקרוסופט זכתה בחוזה, מאחר ש"AWS הוא המנהיג הברור בתחום מחשוב הענן".

האנליסט דן איבס מ-Wedbush כינה את העסקה "משנת משחק" עבור מיקרוסופט, וכתב בדוח למשקיעים כי יהיו לה "השפעות על חטיבת הענן של החברה במשך שנים". הוא כתב בנוסף כי עבור אמזון מדובר ב"הפסד עצום" וכי הוא מצפה שאמזון תערער על ההחלטה בבית משפט, אך שמיקרוסופט תנצח גם בקרב המשפטי. האנליסט בראד רבק מחברת Stifel, Nicolaus & Co. אמר כי "זהו ניצחון גדול למיקרוסופט, שמאשר את העמדה החזקה של אז'ור בכל הנוגע לארגונים גדולים".

לפנטגון יש היום מעל 500 עננים נפרדים, ו-JEDI צפוי לתפקד כמערכת מטריה שתארגן את העננים השונים, ותספק לצבא גישה לשירותים טכנולוגיים מתקדמים בהתאם לנהוג היום בשוק הפרטי, לצד אבטחה גבוהה.

בתוך כך, ב-CNBC פורסם כי לפי ספר שצפוי לצאת בקרוב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר בשנה שעברה למזכיר ההגנה לשעבר ג'יימס מאטיס "לדפוק את אמזון" ולא להעניק לחברה את חוזה JEDI. הדברים יתפרסמו בספר "להחזיק את הקו: בתוך הפנטגון של טראמפ עם המזכיר מאטיס" ("Holding The Line: Inside Trump’s Pentagon with Secretary Mattis") מאת גיא סנודגראס, שעבד ככותב נאומים עבור מאטיס. לפי הספר, מאטיס לא פעל לפי בקשתו של טראמפ ואמר לעובדיו כי "אנחנו לא הולכים לעשות את זה. זה ייעשה לפי הספר, מבחינה חוקית ואתית".

טראמפ מרבה לבקר את אמזון, ובין היתר ביקר את החברה בנוגע לגובה המיסים שהיא משלמת. הוא אף מבקר באופן תדיר את עיתון הוושינגטון פוסט, שבבעלותו של מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס.

הליך המכרז של JEDI היה שנוי במחלוקת ממספר בחינות. במהלכו עלו טענות כי יותר מחברה אחת צריכה לזכות בו, וחששות לניגוד אינטרסים, בין היתר מאחר שעובד לשעבר ב-AWS עבד לאחר מכן בפנטגון על תכנית JEDI ואז שוב ב-AWS. לאחרונה גם מזכיר ההגנה מארק אספר הודיע כי לא יבחן את החוזה כדי להימנע ממראית עין של ניגוד אינטרסים, מאחר שבנו עבד עבור אחת החברות שהיו חלק מהמירוץ בשלב מוקדם יותר.