טראמפ: אל בגדאדי מת "מייבב, מתייפח וצורח" במנהרה ללא מוצא

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס היום לחיסולו של מנהיג דאעש • "הוא מת ככלב, לא גיבור אלא כפחדן ומוג לב, יחד עם שלושה ילדים שהוא גרר עמו"

אבו בכר אל בגדאדי מת "מייבב, מתייפח וצורח" במנהרה ללא מוצא; "הוא מת ככלב, לא גיבור אלא כפחדן ומוג לב, יחד עם שלושה ילדים שהוא גרר עמו", כשכלבים רודפים אחריו. כך אמר היום (א') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בבית הלבן.

אבו בכר אל בגדאדי, המנהיג האידיאולוגי של דאעש, שימש במשך שנים מטרה של צבא ארה"ב. בעבר פורסמו דיווחים על מותו שהתבררו כשגויים. על פי דיווחים עכשוויים, חוסל אל בגדאדי בפשיטה של יחידת כוח דלטה של צבא ארה"ב בחבל אידליב בסוריה, במרחק מאות ק"מ מאזור הגבול בין סוריה לטורקיה שבו מתנהלים קרבות בין הכורדים למיליציות שנהנות מתמיכה של צבא טורקיה.

"אל בגדאדי היה אדם חולה ומושחת", אמר טראמפ. "לאל בגדאדי וללוזרים שעבדו למענו - ושלא יהיה ספק, הם לוזרים - לא היה מושג מה מצפה להם. במקרים מסויימים הם התנהגו כמו גורי חיות מפוחדים. אל בגדאדי מת ככלב. הוא מת כמוג לב. העולם עכשיו בטוח יותר".

"אל בגדאדי בילה את רגעיו האחרונים בפחד מוחלט, בפניקה ובאימה, כשהוא נחרד מהכוחות האמריקאים שסוגרים עליו", אמר הנשיא.

הוא הוסיף, כי הכוח הפושט תפס חומרים מודיעיניים חשובים, לרבות תכניות פעולה של דאעש. לדבריו, הוא עקב אחר הפעולה מחדר המצב בבית הלבן וסיפר, כי המעקב אחר המבצע היה "כמו לראות סרט בחדר המצב".

טראמפ הודה לטורקיה, רוסיה, סוריה, וכוחות של הכורדים על הסיוע בחיסול אל בגדאדי, אך הדגיש, כי חיסולו של הטרוריסט "היה הקדימות הבטחונית הראשונה במעלה של ממשלי". "'אני רוצה את אל בגדאדי, לא מישהו אחר', אמרתי לאנשי. ואני רציתי לחסל את חמזה בין לאדן (בנו של עוסמה בין לאדן) והוא חוסל בעבר".

לדברי הנשיא, הכוחות האמריקאים הצליחו לאתר את אל בגדאדי לפני כמה שבועות ועקבו אחריו. שתיים או שלוש פשיטות מתוכננות בוטלו ברקע האחרון לאחר שהטרוריסט שינה את תכניות המסע שלו ברגע האחרון.

הוא הגדיר את המבצע "כמשימה מסוכנת מאוד", שבה הכוח הפושט טס מעל אזור בשליטת רוסיה, נחת ליד היעד, ביצע את הפשיטה וחזר בשלום לבסיסו ללא נפגעים, למעט כלב של הכוח הלוחם. הכוח הפושט נתקל באש אך מקורות הירי חוסלו.

במבצע השתתפו שמונה מסוקים אמריקאים. לאחר שהלוחמים הגיעו ליעד הם פוצצו אחד מקירות המבנה. שר ההגנה האמריקאי, מארק אספר, אמר מאוחר יותר, כי הלוחמים קראו לאל בגדאדי להיכנע אך הוא סירב ונמלט למנהרה מתחת למבנה שבו הוא הסתתר.

טראמפ אמר כי טכנאי מעבדה שהתלוו ללוחמים הצליחו לוודא שאל בגדאדי אכן נהרג במבצע באמצעות בדיקת ד.נ.א לאחר שהלוחמים פינו את הריסות המנהרה מעל הגופה. שתיים מנשות אל בגדאדי נמצאו מתות. הן לבשו אפודי נפץ, אך לא פוצצו אותן. לדבריו, נהרגו גם לוחמי דאעש רבים בפעולה.

איש מודיעין עיראקי בכיר אמר היום, בעקבות הפעולה, כי כוחות עיראקיים עצרו באחרונה כמה ממקורבי בגדאדי וחקירותיהם הניבו מידע על מיקומו של הטרוריסט. עיראק מסרה את המידע לאמריקאים. איש המודיעין העיראקי אמר כי המתחם שבו נהרג אל בגדאדי הוא אכן אחד ממקומות המסתור שמידע עליהם מסרה עיראק לארה"ב. הוא צוטט ב"וושינגטון פוסט".

גם הכוחות הכורדים - בעלי ברית של ארה"ב במאבק נגד דאעש עד שננטשו ע"י ממשל טראמפ - מסרו שסיפקו לכוחות האמריקאים מידע על אל בגדאדי. גנרל מזלום עבדי, מפקד הכוחות הכורדים, צייץ: "במשך חמישה שבועות התנהל מבצע מודיעיני משולב על הקרקע. קויים מעקב מדויק, שהסתיים במבצע משולב לחיסול אבו בקר אל בגדאדי".

דובר של הכוחות הכורדים הוסיף אף הוא, כי היתה מעורבות של הכורדים במבצע. "מבצע משותף ויעיל של כוחותינו הוא הוכחה נוספת ליכולות הלוחמה בטרור של של הכוחות הכורדים", אמר הדובר, מוסטפה באלי. "אנו מוסיפים לפעול יחד עם שותפינו במאבק נד הטרור של דאעש".

גורם טורקי בכיר אמר היום כי למיטב ידיעותו, אל בגדאדי הגיעה למתחום שבו נהרג 48 שעות קודם לפשיטה האמריקאית. לדבריו, ארה"ב הודיעה לטורקיה על הפשיטה. הוא סירב לומר אם הטורקים חלקו מידע מודיעיני עם ארה"ב.

ג'אווד עלי, לשעבר בכיר בדסק הלומה בטרור של המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר ל"פוסט", כי חיסולו של אל בגדאדי הוא "מכה אדירה" לדאעש. אבל, החיסול "לא יוביל לתבוסה אסטרטגית", כפי שחיסולו של אוסמה בין לאדן לא הוביל למחיקת אל קאעדה.