המייסד הישראלי של חברת קריפטו קפיטל מואשם בהונאת בנקים בארה"ב

החברה הפנמית נחשדת כי ניהלה "בנק צללים" עבור בורסות קריפטו והפקידה בעבורם בבנקים מאות מיליוני דולרים, תוך שהסתירה את מקור הכספים • בשבוע שעבר הוגש בניו יורק כתב אישום נגד עוז יוסף, הנחשד כמייסד ומנהל החברה

קריפטו / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
קריפטו / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

דיווח שפורסם באתר חדשות הקריפטו האמריקאי Decrypt בסוף השבוע האחרון, עשוי לשפוך אור על אחת הפרשות הפליליות החמורות בהיסטוריה של שוק המטבעות הדיגיטליים, וכן על הקשר הישראלי האפשרי שלה. הדיווח התפרסם בעקבות מעצרו בפולין בשבוע שעבר של איבן מנואל מולינה לי, נשיא חברת Crypto Capital. כפי שפורסם באתר "גלובס", מולינה לי נאשם במעורבות בהלבנת הון של כ-390 מיליון דולר בעבור קרטלי סמים קולומביאניים באמצעות בורסת המטבעות הקריפטוגרפיים Bitfinex.

מתצהיר שמסר בשבוע שעבר היועץ המשפטי של ביטפינקס, סטיוארט הוגנר, עולה כי "עוז יוסף (המוכר באנגלית בשמות Oz Yosef וגם Oz Joseph או Ozzie Joseph), ממנהלי קריפטו קפיטל, נאשם בשלושה סעיפים פליליים על ידי התובע הכללי של המחוז הדרומי במדינת ניו יורק". היום הגיע לידי "גלובס" עותק מכתב האישום נגד יוסף, שהוגש ביום רביעי האחרון על ידי התביעה הכללית בארה"ב לבית המשפט במחוז הדרומי של מדינת ניו יורק. על פי כתב האישום, יוסף נאשם בשלושה סעיפים: קשירת קשר לביצוע הונאה בנקאית, ביצוע הונאה בנקאית וקשירת קשר להפעלת עסק בלתי מורשה להעברת כספים הקשורים לפעילותן של בורסות קריפטו.

הדיווח ב-Decrypt מציין כי יוסף, שמקום הימצאו אינו ידוע, הקים וניהל את החברה הפנמית קריפטו קפיטל, שבשנים האחרונות סיפקה שירותי בנקאות לכמה מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, ובהן ביטפינקס Binance ,Kraken ,BitMEX וגם הבורסה הקנדית QuadrigaCX. האחרונה התפרסמה בתחילת 2019, כשדווח כי היא חייבת 190 מיליון דולר ללקוחותיה, לאחר שמותו של בעליה הוביל לאובדן גישה לארנקים הדיגיטליים שבהם החזיקה הבורסה במטבעות הדיגיטליים עבור הלקוחות (פרשה שגם עליה דיווחנו ב"גלובס").

על פי חקירה שנפתחה השנה בארה"ב, קריפטו קפיטל נחשדת כי סיפקה לבורסות הקריפטו הגדולות שירותים פיננסיים בהיקפים של מאות מיליוני דולרים באמצעות בנקים מוכרים בעולם, כמו HSBC, ועשתה זאת באמצעות חברות שונות וללא ידיעתם של הבנקים. באופן זה, נהפכה קריפטו קפיטל ל"בנק מרכזי" עבור בורסות הקריפטו.

חילוט של 880 מיליון דולר

קריפטו קפיטל זכתה לתשומת לב תקשורתית רק באפריל האחרון, לאחר שדווח כי סכום עתק של 880 מיליון דולר מכספיה של בורסת הקריפטו ביטפינקס, שהוחזקו בכמה חשבונות בנקים בעולם, נתפס וחולט על ידי רשויות אכיפת החוק. בעקבות זאת, כפי שפורסם ב"גלובס", התביעה הכללית בניו יורק האשימה את ביטפינקס כי הסתירה מפני לקוחותיה את דבר חילוט הכספים, וכי אף נטלה הלוואה של 700 מיליון דולר מחברה אחות שלה, Tether, כדי לכסות על ההון החסר.

Tether (שהיא וביטפינקס הן חברות בנות של חברת iFinex מהונג קונג) היא החברה המנפיקה של המטבע הדיגיטלי צמוד-הדולר Tether, שהשימוש בו נפוץ במסחר בבורסות הקריפטו בעולם. בתביעה נגד ביטפינקס, שעדיין תלויה ועומדת בבית המשפט בניו יורק, הוזכרה גם חברת קריפטו קפיטל, שבה השתמשה הבורסה לצורך הפקדת הכספים בבנקים.

בכל הכתבות שהתפרסמו עד כה על פרשת קריפטו קפיטל, כמעט שלא הוזכר שמו של מייסד החברה, עוז יוסף, או כל מידע אודותיו. ואולם, על פי מידע שנמסר לאתר Decrypt על ידי שתיים מהבורסות שהיו לקוחות החברה, עוז הוא הדמות המרכזית בפעילותה של קריפטו קפיטל והיה איש הקשר העיקרי שלה מול לקוחותיה. אריק וורהיס, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו האמריקאית ShapeShift, סיפר ל-Decrypt כי פגש את עוז בפנמה לפני שש שנים, אבל טען כי לא זכור לו אף פרט אודותיו.

על פי אותו דיווח, עוז יוסף הוא אחיה של רביד יוסף, הישראלית שנגדה הוגש בניו יורק כתב אישום באפריל האחרון בגין הונאה בנקאית, ושעד היום לא נעצרה. במקביל לרביד יוסף בת ה-36, הוגש כתב אישום גם נגד איש עסקים בן 60 מאריזונה בשם רג'ינלד (רג'י) פאולר, שהיה בעבר מבעלי קבוצת הפוטבול מינסוטה ויקינגס. על פי האישומים, השניים ניהלו בנק צללים, שבמסגרתו הועברו מאות מיליוני דולרים מכמה בורסות קריפטו לחשבונות בנקים של חברות ששיתפו פעולה עם קריפטו קפיטל בארה"ב ובמדינות נוספות. פאולר, שנעצר בארה"ב באפריל, שוחרר בערבות של 5 מיליון דולר והתביעה נגדו ממשיכה להתנהל בבית משפט בניו יורק.

ביטפינקס: נפלנו קורבן להונאה

כפי שדווח באתר "גלובס" בסוף השבוע, נשיא קריפטו קפיטל, מולינה לי, נתפס על ידי רשויות החוק ביוון לפני כמה חודשים, והוטס ביום חמישי האחרון למעצר בפולין. מעצרו נעשה לאחר חקירה בינלאומית שניהלו רשויות אכיפת החוק בחצי השנה האחרונה, ובה לקחו חלק האינטרפול, היורופול (סוכנות המודיעין הפלילי של האיחוד האירופי) והרשות האמריקאית לאכיפת חוקי הסמים (DEA).

בתגובה לדיווח על מעצרו של מולינה לי, פרסמה ביטפינקס ביום שישי הודעה שלפיה היא נפלה קורבן להונאה בידיה של קריפטו קפיטל. בהודעה מסרה ביטפינקס כי היא מתכוונת להבהיר את עמדתה לרשויות בארה"ב ובפולין, וכי תמשיך לנסות להשיב לה את הכספים שקריפטו קפיטל איבדה. "איננו יכולים לדבר על לקוחות אחרים של קריפטו קפיטל, אבל כל טענה כי קריפטו קפיטל הלבינה כספי סמים או כל הון בלתי חוקי אחר בהוראתה של ביטפינקס, היא שקרית באופן קטגורי", נכתב בהודעתה של בורסת הקריפטו.

בשבוע שעבר הגישה ביטפינקס לבית המשפט בקליפורניה בקשה לזמן לעדות את רונדל קלייד מונרו, סגן נשיא לשעבר של חברת TCA Bancorp, ולקבל לידיה תיעוד של התקשורת בין מונרו לבין עובדי חברת קריפטו קפיטל. לטענת ביטפינקס, קריפטו קפיטל הפקידה את כספיה בחשבונות בנק שהוחזקו על ידי TCA Bancorp. בבקשתה ציינה הבורסה כי קשריה העסקיים עם קריפטו קפיטל התנהלו באופן תקין, עד שבאפריל 2018 התפרסמו דיווחים על חילוט כספים בחשבונות שניהלה החברה בבנקים בפולין ובפורטוגל.

בין השאר, על-פי אותם דיווחים, משטרת פולין תפסה חשבונות בנק שנרשמו תחת שתי חברות, Crypto SP. Z O.O ו-NESP SP. Z O.O, בסכום כולל של כ-390 מיליון דולר (1.5 מיליארד זלוטי פולני). שתי חברות אלה נחשדו כי שיתפו פעולה עם קריפטו קפיטל ועם נשיאה, מולינה לי, בהלבנת הון. לדברי משרד המשפטים הפולני, תפיסת הכספים בחשבונות הבנק של שתי החברות היתה החילוט הגדול בהיסטוריה של פולין.

על פי ביטפינקס, יותר מ-300 מיליון דולר מכספיה הועברו למשמורת של TCA Bancorp על ידי חברת Global Trade Solutions AG, שפעלה תחת השם "קריפטו קפיטל". ביטפינקס מבקשת לחשוף תכתובות שנעשו בין מונרו לבין כמה אנשים: רג'ינלד פאולר, בעל המניות היחיד בחברת Global Trade Solutions AG; בנו של פאולר, טרנט דניס פאולר, הרשום כבעל חשבון בנק ששימש את החברה להפקדת כספי לקוחות של ביטפינקס; וכן האחים עוז יוסף ורביד יוסף. 

*** חזקת החפות: כל הנאשמים בפרשת קריפטו קפיטל, ובהם עוז יוסף, רביד יוסף, רג'ינלד פאולר ואיבן מנואל מולינה לי, חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בדין.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.