עמק חפר הקימה את החניון הסולארי הגדול בישראל

החניון המקורה מתפרש על שטח של כ-3.2 דונם, ובו 50 עמדות חנייה לרכב פרטי כאשר הפנאלים הסולריים משמשים כגג החניון

כשברקע מתקשה הממשלה ליישם צעדים בכדי להתמודד עם משבר האקלים ולפעול לבלימתו, ישנן רשויות מקומיות הלוקחות אחריות ומיישמות יוזמות מקומיות. בימים אילו נשלמות העבודות להקמה ולחיבור לרשת החשמל של החניון הסולארי הגדול בישראל בפארק התעשיות עמק חפר, בהספק מותקן של 130 קילוואט. החניון המקורה מתפרש על שטח של כ-3.2 דונם, ובו 50 עמדות חנייה לרכב פרטי כאשר הפנאלים הסולריים משמשים כגג החניון. החניון פתוח לשימוש הציבור ויחובר בימים הקרובים לרשת החשמל.

המתקן הסולארי על גג החניון ייצר כרבע מיליון קוט"ש בשנה שיחסכו פליטת גזי חממה בהיקף גדול. בנוסף, הותקנו בחניון עמדות טעינה לרכב חשמלי. למרות שהמאבק במשבר האקלים מחייב מעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות, נכון להיום אחוז הגגות הסולאריים בישראל עומד על 4% בלבד, ורשות החשמל הציבה יעד נמוך של 10% גגות סולאריים בלבד עד שנת 2020.

החיבור בין עמדות הטעינה למערכת סולארית עוזרת לוויסות העומס ברשת החשמל בשעות השיא ומהווה מקור להכנסות נוספות למועצה. הפרויקט עתיד להתרחב בהמשך לשלושה חניונים נוספים בתחום המועצה. לפי מועצת עמק חפר, זהו החניון הראשון בישראל העתיד לייצר כמות משמעותית של חשמל למכירה לחברת החשמל, שתוסיף הכנסות רבות למועצה. הכנסות אלו יאפשרו את הרחבת הפרויקטים הציבוריים והכלכליים. סמנכ"ל הפיתוח העסקי בחברה הכלכלית עמק חפר, שגיא בן יואב, טוען כי נכון להיום מדובר בהשקעה כוללת של כ-10 מיליון שקל שיוזרמו לפרויקט בשנים הקרובות. מתוכם יושקעו בגגות החניונים כ 4 מיליון שקל, וכ-6 מיליון שקל נוספים יושקעו בפרויקטים אחרים שיוקמו על גגות ציבוריים בבעלות המועצה. עלות הגגות הסולאריים שהוצבו בחניון החדש היא כמיליון שקל, וההשקעה בהם עתידה להחזיר את עצמה בעשור הקרוב, אז היא צפויה להניב רווחים של כ-100 אלף שקל מדי שנה. סכומי כסף נוספים מהחניון יגיעו מעמדות הטעינה לרכבים חשמליים שהוצבו במקום. מלבד החניון החדש, נבנה בימים אלו חניון נוסף בפארק התעשיות, חניון נוסף וכפול בגודלו.

פרויקט מעניין נוסף של המועצה הוא "אגודות המים". צביקה גרבר, מנכ"ל אגודות המים המקומיות, טוען שבזכות ארבע מתקנים סולאריים שהוקמו בשנים האחרונות על דפנות מאגרי המים במועצה ועל גבי משטחי המים עצמם, כל השימוש באנרגיה עבור אגודות המים של עמק חפר מסופק באמצעות אנרגיית הלוחות, המספיקה עבור הפעלת המשאבות, המסננים, התאורה וכד'. פעולות שכרוכות בעלויות הגבוהות ביותר עבור אגודות המים, ולכן מדובר ברווחים גדולים מאוד. ארבעת המאגרים מייצרים כיום מעל 8 מגה וולט, ובשעות השמש בתקופת הקיץ היצור עולה על 35 מגה וולט ביום.

ראשת המועצה ד"ר גלית שאול, המשמשת גם כיו"ר הדירקטוריון של החברה הכלכלית שהינה גם הוועדה להגדלת הכנסות במועצה, מספרת כי נעשים מאמצים ליזום ולהוציא אל הפועל פרויקטים נוספים: "המועצה פועלת למען חדשנות ושמירה על הסביבה. פרויקט זה הוא פרויקט ראשון מהסוג שמאחד בתוכו גם ערכים סביבתיים וגם רווחים כלכליים".