הבורסה דואגת לדיור הציבורי: עמידר רכשה כ-700 דירות בכספי הנפקת האג"ח אשתקד

החברה הממשלתית השקיעה כ-900 מיליון שקל - עיקר כספי ההנפקה - ברכישת הדירות, במחיר ממוצע של 1.25 מיליון שקל • זכאית לעמלה של 10,000 שקל עבור ביצוע הפעולות הקשורות לרכישת כל דירה

קובי אמסלם / צילום: תמר מצפי, גלובס
קובי אמסלם / צילום: תמר מצפי, גלובס

שלא כמו מרבית מגייסות החוב בבורסה המקומית, המייעדות את כספי האג"ח שלהן למיחזור חובות, עמידר, החברה הלאומית לשיכון בישראל, משתמשת בכספי החוב שגייסה לפני כשנה וחצי להרחבת פעילותה, ומנתונים שהיא מציגה עולה כי מאז ההנפקה היא רכשה כ-700 דירות.  

את סבב רכישת הדירות סיימה עמידר  בחודשים האחרונים (אמצע 2019), לאחר שאת עיקרה כבר השלימה תוך פחות משנה מאז ההנפקה, מהיר מתוכניותיה להשלים רכישות אלה תוך שנתיים ממועד ההנפקה. הדירות נרכשו בפריסה ארצית, בהתאם לצרכים שהוכתבו ממשרד הבינוי והשיכון, במחיר ממוצע של 1.25 מיליון שקל לדירה, ובהשקעה כוללת המוערכת בכ-900 מיליון שקל.

עמידר הנפיקה בבורסה בתל אביב אג"ח בהיקף של כמיליארד שקל בחודש מרץ 2018, מהלך שזכה לביקושי יתר גדולים ונעשה כאחד מצעדי רשות החברות לגיוסי חוב ציבוריים שיסייעו למימון פעילותן השוטפת של חברות ממשלתיות. מאז ההנפקה התחזקה האג"ח שלה ביותר מ-5%, והיא נסחרת היום בתשואה של פחות מ-1%. מועד פדיון הסדרה, בדירוג מקסימלי AAA ו-Aaa מ-S&P מעלות וממידרוג, הוא במרץ 2028, ומועד התשלום הבא עליה, בהיקף של פחות מ-60 מיליון שקל, הוא בחודש מרץ הקרוב.

עוד מתברר מבדיקת "גלובס" כי העיכוב בהקמת ממשלה חדשה מונע בשלב זה מעמידר לבצע גיוס חוב נוסף בבורסה, הדורש קבלת החלטה של משרד הבינוי והשיכון ושל משרד האוצר. עם זאת, לא מן הנמנע כי גיוס שכזה יתבצע במהלך השנה הבאה, אחרי הקמת הממשלה וקבלת האישורים הנדרשים לכך, במה שיאפשר לעמידר לנצל שוב את רמות הריבית הנמוכות בשוק כדי לגייס סכומים משמעותיים להרחבת הפעילות.

עמידר, שהוקמה ב-1949, מהווה את זרוע הביצוע המרכזית של מדינת ישראל בנושאי דיור, והיא אחראית על ניהול והקמה של מאות אלפי יחידות דיור ציבורי. מהנתונים שמציגה החברה בדוחותיה הכספיים עולה, כי עבור ביצוע הפעולות הקשורות לרכישת כל דירה היא זכאית לעמלה של 10,000 שקל, בניכוי הוצאות, כך שגל הרכישות שביצעה באמצעות כספי ההנפקה ייצר לה הכנסות של מיליוני שקלים.

בעמידר מציינים, כי "במסגרת הנחיות משרד הבינוי והשיכון רוכשת החברה דירות למלאי מכספי המדינה, ומקבלת עמלות עבור כל רכישת דירה, ותמריצים בהתאמה לעמידה בקריטריונים". בדוחותיה הכספיים לשנת 2018 דיווחה עמידר על הכנסות של יותר מ-6 מיליון שקל מעמלות מרכישת דירות (מקצתן מלפני ההנפקה), ובמחצית הראשונה של 2019 נוספו לכך עמלות בהיקף של 3-4 מיליון שקל. 

עמידר, שלפי ההגדרה "אמונה על ביצוע מדיניות ממשלת ישראל בתחום השיכון הציבורי", מנהלת כיום קרוב ל-48 אלף יחידות דיור, מהן כ-38 אלף יחידות דיור במסגרת דיור קבע וכמה מאות יחידות דיור זמני. פעולותיה כוללות את אכלוס הדירות ואחזקתן, התקשרויות מול הדיירים וגביית שכר דירה, פיתוח סביבתי, וכן מכירת דירות בהתאם למדיניות הממשלה.

בנוסף מנהלת עמידר כ-5,200 יחידות דיור עבור רשות הפיתוח, משכירה כ-45 נכסי נדל"ן למשרדים ולדירות ומנהלת כ-35 בתי דיור מוגן לקשישים, בהם כ-3,200 יחידות דיור. עמידר גם מפקחת על קרוב ל-80 מקבצי דיור, בהם יותר מ-11 אלף יחידות, המנוהלות על-ידי יזמים פרטיים, עבור משרד הקליטה, ומסייעת בשכר דירה לזכאי משרד הבינוי והשיכון.

עמידר מנוהלת על-ידי שאול גליקסברג, המכהן מסוף חודש ינואר כמנכ"ל בפועל, נוסף על כהונתו כסמנכ"ל כספים, במקומו של ראובן קפלן, ולתפקיד יו"ר החברה בחר הדירקטוריון בחודש ספטמבר האחרון את קובי אמסלם, שכיהן עד שנת 2016 כממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר.

שחיקה של 29% ברווח התפעולי במחצית

בסיכום המחצית הראשונה של השנה הציגה עמידר שיפור של כ-6% בהכנסותיה, שהגיעו ל-232 מיליון שקל, אולם לצד זאת הוצאותיה גדלו, כך שהרווח התפעולי שלה נשחק ב-29% ל-17 מיליון שקל. למרות זאת, החברה נהנתה מהכנסות מימון נטו, לעומת הוצאות מימון שנרשמו לה במחצית המקבילה ב-2018, כך שהרווח הנקי שלה לתקופה זו קפץ ביותר מ-60% והגיע ל-30 מיליון שקל.

עוד מציינת עמידר בדוחות, כי "החברה המשיכה לשפר את השירות לממשלה בניהול נכסי הדיור הציבורי ונכסי רשות הפיתוח", והעבירה למשרד הבינוי והשיכון ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) קרוב ל-300 מיליון שקל.  במסגרת זו היא העבירה למשרד הבינוי והשיכון כ-118 מיליון שקל בגין מכירת דירות, וכ-95 מיליון שקל בגין גביית שכר דירה, ולרמ"י כ-68 מיליון שקל בגין מכירת דירות וכ-15 מיליון שקל בגין גביית שכר דירה.

נוסף על עמידר, חברה ממשלתית נוספת, נמלי ישראל (חנ"י), הצטרפה לבורסה בשנה שעברה באמצעות גיוס חוב, שאותו הרחיבה מאז, ואלה הצטרפו גם לרכבת ישראל, לחברת המים מקורות ולחברת החשמל, שגם הן נסחרות באמצעות אג"ח בשוק ההון המקומי.