האם בוטל הסכם הפשרה המתגבש בין אל על לתובעים מ"טיסת השבת" אחריו שפרטיו פורסמו הבוקר?

הבוקר פרסם עיתונאי "ישראל היום" יהודה שלזינגר, שהיה אחד מנוסעי הטיסה, כי הנוסעים שתבעו את אל על יפוצו ב-2,152 שקל כל אחד - פחות משליש מהסכום שתבעו • אלא שההסכם המתגבש פורסם, ולפי פרסום ב"כיכר השבת", הוא בוטל

האם בוטל הסכם הפשרה שהתגבש בין אל על ובין התובעים מ"טיסת השבת", אחריו שפרטיו פורסמו הבוקר (ג')? בחודש מאי השנה הגישו 52 נוסעים תביעה נגד אל על. התובעים היו חלק מהנוסעים ב"טיסת השבת", טיסה שהמריאה ב-15 בנובמבר 2018 מניו יורק בחמש שעות איחור ולא הצליחה לנחות בישראל לפני כניסת השבת, ולכן נאלצה לנחות באתונה בדרך.

נוסעים שומרי שבת נשארו ללון שם ללילה, ואחרים הוטסו עם ישראייר לתל-אביב. המטוס של אל על ואנשי הצוות המשיכו לנחיתה בארץ. אל על הודיעה לנוסעים כי תפצה אותם בכרטיס טיסה לאירופה, אך היו נוסעים שסברו כי הפיצוי לא מידתי, והם תבעו 7,000 שקל לכל נוסע ובסך-הכול 364 אלף שקל.

התובעים, המיוצגים על-ידי עו"ד אשר רוטבאום, טענו בתביעה כי "אל על, המכנה את עצמה 'חברת התעופה הלאומית של ישראל', זלזלה ופגעה ביודעין בערך מקודש של שמירת השבת, דבר שהסב לנוסעים צער, תסכול ועוגמת-נפש רבה".

המחלוקת בין אל על ובין הנוסעים החרדים נסקה, כשהאחרונה האשימה בתחילה את הנוסעים שהתפרעו בטיסה - אולם לאחר מכן חזרה בה. אל על אף הקימה ועדת חקירה במטרה לבדוק את האירועים שהתרחשו בטיסה ושהובילו לתוצאה. ממצאים אלה לא פורסמו על-ידי החברה עד כה.

הבוקר (ג') פרסם העיתונאי יהודה שלזינגר, שהיה אחד מנוסעי הטיסה, ב"ישראל היום", כי הנוסעים שתבעו את החברה יפוצו ב-2,152 שקל כל אחד (בניכוי שכר-טרחה לעורך דינם), פחות משליש מהסכום שתבעו. הפיצוי הזה אמור היה לבטל את כרטיס הטיסה שקיבלו הנוסעים בשעתו כפיצוי, ובדומה להסדרי פשרה רבים הוא אמור היה להיות חסוי לתקשורת או לכל גורם אחר. אלא שההסכם המתגבש פורסם, ולפי פרסום ב"כיכר השבת", הוא בוטל.

התובעים קיבלו הודעה על פרטי ההסכם שהתגבש, בה צוין כי הוא אסור לפרסום, וכי מי שיפר זאת צפוי לתביעה מאל על. זמן קצר לאחר מכן הם קיבלו את ההודעה הבאה: "לצערי הרב, עורכי הדין של אל על הודיעו לי כרגע שהפשרה מבוטלת. המידע יצא מתוך הקבוצה, על-ידי הכתב שחבר בה והיה נוסע בטיסה, אך בחר לא לקחת חלק בתביעה ולפרסם את הדברים".

הפיצוי בתביעה חושב לפי אמנת מונטריאול, ולא לפי חוק התעופה הישראלי הקובע פיצוי במקרה של ביטול או עיכוב טיסה מעל שמונה שעות. החוק הישראלי במקרה הזה היה תוחם את הפיצוי על 3,080 שקל לנוסע, ואילו לפי אמנת מונטריאול, הפיצוי על הובלת נוסעים באיחור תוחם סכום גבוה בהרבה המוערך ב-23,500 שקל. לפי התובעים, בתחשיב של נזק ממוני ונזק לא ממוני (עוגמת-נפש), הם העמידו את הפיצוי הנתבע על 7,000 שקל לכל נוסע.

עו"ד אשר רוטבאום מסר: "מעולם לא נחתם הסכם פשרה בין אל על לתובעים, אלא מדובר במשא-ומתן שהתנהל בין הצדדים, ולא היה דבר מעבר לכך. לכן, גם הסכומים שצוינו אינם מבוססים, וחבל שהם הוצאו לתקשורת מבלי שנבדקו ואומתו".

מאל על נמסר בתגובה: "לא נחתם הסכם פשרה".