הטרדת עד | ניתוח

סמוטריץ' טוען כי "הטרדת עד היא בתחתית המדרג הפלילי" - האומנם?

בצלאל סמוטריץ' גורס כי הטרדת עד היא מהעבירות הקלות. ומה גורס הדין עצמו? • המשרוקית של גלובס

בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף
בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ביקש להמעיט במשקל העבירה שמיוחסת לאנשי קמפיין הליכוד יונתן אוריך ועופר גולן. "הטרדת עד היא דבר שלא ראוי לעשות אותו", הוא הגיב בגלי צה"ל על הרכב שנשלח להשמיע קריאות ליד ביתו של שלמה פילבר, עד המדינה בתיק 4000, "אבל אני חושב שבדמוקרטיה יש מדרג של ערכים ושל אינטרסים". הטרדת עד, נימק סמוטריץ', "נמצאת לדעתי בתחתית של מדרג העבירות הפליליות במדינת ישראל", ובהמשך הוא היה נחרץ יותר: "זה ודאי בתחתית המדרג של הסולם הפלילי".

טענה דומה מאוד כבר שמענו מסמוטריץ' בפברואר השנה בעניין העבירות שנחשד בהן ראש הממשלה בנימין נתניהו - מרמה, הפרת אמונים ולקיחת שוחד. סמוטריץ' טען אז כי אלה "עבירות אזוטריות" שנמצאות "בתחתית המדרג הפלילי במדינת ישראל". כפי שהסברנו במדור הזה לפני כחצי שנה, ונסביר שוב מיד, למדרג הפלילי יש הגדרה ברורה בחוק העונשין שאינה מתיישבת עם ההגדרות של סמוטריץ'.

סעיף 24 לחוק העונשין מבחין בין שלוש קבוצות של עבירות, לפי העונש המרבי שאפשר להטיל בגינן: "חטא" - עד שלושה חודשי מאסר או קנס עד גובה מסוים; "עוון" - מאסר של שלושה חודשים עד שלוש שנים; "פשע" - מאסר של יותר משלוש שנים.

אשר להטרדת עדים, סעיף 249 לחוק אומר כך: "המטריד אדם בנוגע להודעה שמסר האדם, או עומד למסור, בחקירה על-פי דין, או בנוגע לעדות שמסר האדם, או עומד למסור, בהליך שיפוטי - דינו מאסר שלוש שנים". שלוש שנים הן העונש המרבי בעבירות עוון, דרגת החומרה האמצעית.

יתר על כן, סעיף 249א קובע כי אם ההטרדה נעשתה כשהעבריין נושא נשק, או "כשהיו נוכחים שניים או יותר שחברו יחדיו לביצוע המעשה", היא תיחשב להטרדה בנסיבות מחמירות. במקרה כזה העבירה כבר נחשבת לפשע, ועונשה הוא עד חמש שנים.

חשוב להדגיש כי המשטרה, לפי הפרסומים, לא חקרה את אוריך וגולן על הטרדה "בנסיבות מחמירות", וגם לא כל הרשעה מובילה להטלת העונש המרבי. עו"ד רם כספי, שהצטרף לא מכבר כיועץ לצוות ההגנה על נתניהו, הורשע ב-1989 בבית המשפט העליון בהטרדת עד בנסיבות מחמירות, אחרי שניסה לשכנע עד לחזור בו מעדותו. השופט מאיר שמגר, שנפטר החודש, גזר עליו רק שמונה חודשי מאסר על-תנאי.

בשורה התחתונה: דברי סמוטריץ' לא נכונים. הטרדת עד היא עבירה שעונשה המרבי שלוש שנות מאסר, ולכן נחשבת ל"עוון" - הדרגה האמצעית בחוק העונשין. הטרדת עד בנסיבות מחמירות היא עבירה שעונשה המרבי חמש שנות מאסר, ולכן נחשבת ל"פשע" - הדרגה החמורה ביותר.

תחקיר: דרור שרון

*** חזקת חפות: יודגש כי עופר גולן ויונתן אוריך הם חשודים, מכחישים את המיוחס להם, ושמורה להם חזקת החפות.