מנכ"ל פז יונה פוגל הולך הביתה עם מענק של 3 מיליון שקל; מי הגופים המנהלים שלא התנגדו למהלך

מענק הפרישה המיוחד למנכ"ל החברה הפורש אושר היום באסיפת בעלי מניות החברה • פוגל מסיים 12 שנות כהונה כמנכ"ל לאחר חילוקי דעות לגבי אופן ניהולה של החברה

יונה פוגל / צילום: אביב חופי
יונה פוגל / צילום: אביב חופי

למרות התנגדות של חלק מהמשקיעים המוסדיים המחזיקים במניות של חברת פז, מענק הפרישה המיוחד למנכ"ל החברה הפורש, יונה פוגל, בסך 3 מיליון שקל, אושר אתמול באסיפת בעלי המניות של  החברה. ל"גלובס" נודע כי פסגות, הראל ומנורה מבטחים התנגדו להענקת הבונוס לפוגל, בעוד שאר המשקיעים המוסדיים בחברה, בהם מגדל, מיטב דש, כלל ביטוח הפניקס ואקסלנס, תמכו בו (סה"כ 57% מבעלי מניות המיעוט).

פז פועלת בתחום האנרגיה והקמעונאות ושוויה בבורסה עומד על כ-5.4 מיליון שקל לאחר שבשנה האחרונה שמרה מניית החברה על יציבות. פוגל סיכם לאחרונה  עם דירקטוריון החברה על פרישתו, לאור מחלוקת קשה בינו לבין יו"ר פז, אברהם ביגר, וחברי דירקטוריון נוספים, בנוגע לדרך ניהולה של החברה.

בשבוע שעבר פרסם ביגר מכתב לבעלי המניות במסגרתו הפציר בהם לאשר את הבונוס. "אין זה סוד כי ביני לבין יונה התגלעו בחודשים האחרונים מחלוקות כאלו ואחרות בנוגע לניהולה של החברה. עם זאת, יונה מסיים 12 שנות כהונה כמנכ"ל החברה, במהלכן נעשו פעולות שתרמו רבות להתפתחותה של החברה ולצמיחתה".

"הדרך להודות ליונה על שירותו רב השנים ועל תרומתו לפז היא, בין היתר, באישור תנאי הפרישה שלו שיעמדו בקרוב להכרעתכם... תנאי הפרישה המוצעים הם סבירים וראויים למנכ"ל המסיים תקופת כהונה ארוכה כל כך. כפי שצוין בדוח הזימון, מבדיקה של תנאי ההעסקה המקוריים של יונה בהסכם ההעסקה שלו נראה כי בזמנו לא ניתן ביטוי הולם לתנאי הפרישה העתידיים שלו ומשום כך, ביקשנו להעניק לו את התגמול המוצע כעת", כתב ביגר.

ביגר התמנה לתפקיד יו"ר פעיל בפז (50% משרה) במרץ האחרון, לאחר מאבק בין המשקיעים המוסדיים, המחזיקים כיום ברוב מניות החברה (פז מתנהלת בשנים האחרונות ללא בעל שליטה, מאז שמכר צדיק בינו את מניותיו). ככל הידוע, עיקר המחלוקות בינו לבין פוגל נגעו, בין השאר, לאפשרות של פיצול בית הזיקוק של החברה באשדוד.

פוגל (65), לשעבר בכיר בבנק לאומי, מונה לתפקיד מנכ"ל פז באוקטובר 2007 על-ידי בעל השליטה דאז, בינו. מאז ועד היום עלתה מניית החברה בכ-80%, אבל בשנים האחרונות היא הניבה תשואה דלה למשקיעים. במהלך שנותיו בראשות פז צבר פוגל הון מרשים בשכר ובמענקים, ובסך הכל, עם התגמולים הצפויים לו בסיכום 2019, עלויות העסקתו מצטברות לסכום של כ-60 מיליון שקל ב-12 שנות כהונה, ועיקרן עלויות שכר, מענקים ותגמול הוני.

הסכם העסקתו של פוגל בפז אינו כולל זכאות למענקים מיוחדים או תקופת הסתגלות במקרה של סיום העסקתו בחברה, אבל ועדת התגמול ודירקטוריון פז סברה כי "אין זה ראוי כי המנכ"ל יסיים כהונה של 12 שנים בחברה ללא תגמול ראוי בעת פרישתו". לפיכך, בפז העריכו כי עלות העסקתו השנתית של פוגל ב-2019 תגיע ליותר מ-6 מיליון שקל.

*גילוי נאות: אברהם ביגר הוא יועץ לדירקטוריון "גלובס".