בפעם השלישית מאז יולי: הפד הוריד את הריבית ב-0.25%; פאואל הקפיץ את השוק

ההחלטה של חברי ועדת השוק הפתוח של הפד להוריד את הריבית ל-1.75%, בהתאם לתחזיות, התקבלה ברוב של 8 חברים • פאואל במסיבת העיתונאים: דרושה עלייה משמעותית באינפלציה כדי שהריבית תעלה

ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס
ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

בתום ישיבה בת יומיים של חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC), הבנק המרכזי האמריקאי הוריד הערב (ד') את גובה הריבית בארה"ב ב-0.25% לטווח של 1.75%-1.5%, וזאת בהתאם לתחזיות בשוק. במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה פאואל אמר כי דרושה עלייה משמעותית באינפלציה כדי שהריבית תעלה, מה שהעביר את המדדים בוול סטריט לטריטוריה הירוקה. 

מדובר בפעם השלישית בה הפד מוריד את הריבית מאז חודש יולי האחרון, אז חתך הנגיד פאואל את הריבית לראשונה מאז משבר הסאבפריים נוכח ההאטה בקצב הצמיחה. ההחלטה התקבלה ברוב של שמונה חברי הוועדה מול שני חברים, נשיא הפד של בוסטון אריק רוזנברג ונשיאת הפד של קנזס סיטי אסתר ג'ורג'.

בהודעת הריבית הושמט משפט המפתח שהופיעה בהודעות הקודמות מאז יולי, ולפיו הפד "ינהג כנדרש" על מנת לקיים את ההתרחבות הכלכלית. במקומו נכתב כי הפד יבצע הערכות בנוגע למדיניות המתאימה בהתאם לנתוני הכלכליים שיפורסמו בהמשך. הפד הוריד בנוסף את הריבית על רזרבות הבנקים (IOER) מרמה של 1.8% לרמה של 1.55%.

במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה אמר פאואל כי הריבית צפויה להיוותר ברמה זו אלא אם יירשם שינוי בנתונים הכלכליים. נזכיר כי מוקדם יותר פורסמו נתוני צמיחה טובים מהצפוי לכלכלה האמריקאית ברבעון (1.9% לעומת הצפי לצמיחה בקצב של 1.6%).

"החלטנו להוריד את הריבית היום בפעם השלישית השנה. נקטנו בצעד זה כדי לסייע לחזק את כלכלת ארה"ב אל מול ההתפתחויות העולמיות ולספק משנה בטיחות מפני הסיכונים המתמשכים", אמר פאואל לפני שלב השאלות. פאואל ציין לחיוב בשלב השאלות את שוק העבודה, כששיעור האבטלה בשפל של 50 שנה, את נתוני הצריכה החזקים ואת הסנטימנט העסקי החיובי.

עוד הוסיף פאואל כי האינפלציה התייצבה מתחת ליעד של 2% לאחר הירידה שנרשמה בתחילת השנה, וכי הפד עוד צופה שזו תעלה על 2%. לדבריו, הפד לא יעלה ריבית עד אשר תירשם עלייה משמעותית באינפלציה. "אנחנו לא חושבים להעלות ריבית בקרוב, והריבית תיוותר ברמה זו כל עוד התחזית תעמוד בציפיות האינפלציה", אמר פאואל.