נפתחה חקירה בארה"ב נגד הסטארט-אפ הגדול בעולם

הרשויות בארה"ב ממשיכות להקשות על תאגידים מסין: ממשל ארה"ב הודיע כי יבצע בדיקה ביטחונית אודות החברה המחזיקה ב-TikTok - התאגיד הסיני ByteDance Technology - וזאת על רקע רכישתה של החברה מבייג'ינג את אפליקציית הרשת החברתית האמריקאית Musical.ly

הסטארט-אפ בייטדאנס / רויטרס
הסטארט-אפ בייטדאנס / רויטרס

הרשויות בארה"ב ממשיכות להקשות על תאגידים מסין: ממשל ארה"ב הודיע כי יבצע בדיקה ביטחונית אודות החברה המחזיקה ב-TikTok - הסטארט אפ הסיני ByteDance Technology - וזאת על רקע רכישתה של החברה מבייג'ינג את אפליקציית הרשת החברתית האמריקאית Musical.ly, כך דווח ב"רויטרס".

מדובר בעסקה בשווי מיליארד דולר אשר הושלמה לפני שנתיים, אולם הרשויות בארה"ב רוצות כעת לחקור את פעילות TikTok, לאור חששות הנוגעות להתנהגות התאגידית של החברה בכל הקשור לצנזור מודעות פוליטיות ואחסון הדאטה האישי של המשתמשים.

החששות הללו מגיעות גם לאור נתח השוק המשמעותי החברה בארה"ב, במיוחד בקרב מתבגרים. לפי TikTok, כ-60% מתוך 26.5 מיליון היוזרים החודשיים של החברה הם צעירים בין הגילאים 16 ל-24 מארה"ב.

הסטארט-אפ ה סיני Bytedance הוא כעת הסטארט-אפ בעל השווי הגבוה בעולם - 75 מיליארד דולר. שוויו הוערך במסגרת סבב גיוס של שלושה מיליארד דולר מסופטבנק (שהשקיעה גם ב-WeWork) וממשקיעות נוספות, כמו ג'נרל אטלנטיק ו-KKR & Co.

■ הכל בכלל התחיל מבדיחות גסות: הסטארט-אפ הסיני שאתם לא מכירים - והגיע לשווי הגבוה בעולם ■

בייטדאנס היא חברה פחות מוכרת במערב. מדובר בענקית מדיה סינית שהוקמה לפני שש שנים והמוצרים העיקריים שהיא מפעילה הם אגריגטור החדשות Jinri Toutiao (שם שפירושו "כותרות היום") ופלטפורמת הוידאו והקריוקי Douyin, שנקרא מחוץ לסין TikTok וזוכה להצלחה גדולה במערב.

בייטדאנס התחילה כיצרנית אפליקציות לשיתוף בדיחות גסות, ולאחר מכן יצרה את שירות אגרגטור החדשות שלה. בהמשך היא בנתה את בסיס המשתמשים שלה במשך שנים ושיפרה את מערכות ההמלצות של השירות. היום היא משתמשת בבינה מלאכותית כדי להמליץ למשתמשים על סיפורים חדשותיים, ומייצרת הכנסות באמצעות פרסום בפיד.

בשנת 2016 בייטדאנס השיקה את TikTok בעקבות הפופולריות של אפליקציות לשיתוף סרטונים קצרים וקליפים של קריוקי, ולאחר שנה רכשה תמורת מיליארד דולר את Musical.ly, שמוכרת גם בארץ, בה משתמשים מפרסמים סרטונים באורך 15 שניות, ומיזגה אותה עם השירות הקיים. ל-Musical.ly היו 60 מיליון משתמשים חודשיים בזמן הרכישה, וגם לאחר הרכישה היא משמרת פופולרית גבוהה בקרב נוער וילדים במערב. היום יש לבייטדאנס מאות מיליוני משתמשים.