מכירת השליטה בהפניקס צפויה לסייע לדלק לסגור העסקה לרכישת נכסי שברון בכ-1.6 מיליארד דולר

דלק, באמצעות החברה-הבת איתקה, חתמה על העסקה מול שברון בסוף חודש מאי השנה, כאשר במועד השלמת העסקה צפויה התמורה לעמוד על כ-1.6 מיליארד דולר • לקבוצה עדיין חסר, ככל הידוע, סכום של כ-450 מיליון דולר להשלמת העסקה

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: תמר מצפי

מניית קבוצת דלק  מזנקת היום (א') ב-5% בעקבות אישור הממונה על שוק ההון למכירת מניות השליטה בקבוצת הפניקס, שהייתה עד לאחרונה בשליטת דלק. עבור דלק המכירה מגיעה בזמן לנוכח השלמתה הצפויה בימים אלה את עסקת הענק לרכישת נכסי הנפט של ענקית האנרגיה האמריקאית שברון בים הצפוני. דלק צפויה לקבל לקופתה בימים הקרובים כ-1.7 מיליארד שקל (כ-480 מיליון דולר) ממכירת השליטה בקבוצת הביטוח, לאחר שהממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, אישר את העסקה למכירת החזקתה בהפניקס (32.5%) לידי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט.

דלק, באמצעות החברה-הבת איתקה, חתמה על העסקה מול שברון בסוף חודש מאי השנה, כאשר במועד השלמת העסקה צפויה התמורה לעמוד על כ-1.6 מיליארד דולר. בשוק ההון חוששים מהשפעת העסקה הממונפת על יציבותה של קבוצת דלק, ולפיכך צנחה מניית הקבוצה מאז ב-27% ושוויה של החברה הצטמק לכ-5.5 מיליארד שקל. 

דלק ניסתה לצרף בשבועות האחרונים שותפים לעסקה (שירכשו עד ל-20% מההון של איתקה), בינתיים ללא הצלחה. לקבוצה עדיין חסר, ככל הידוע, סכום של כ-450 מיליון דולר להשלמת העסקה, כך שייתכן שבעקבות השלמת מכירת ההחזקה בהפניקס תוכל דלק להשלים את עסקת שברון בכוחות עצמה.

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, אמר בעבר בשיחות עם משקיעים ואנליסטים כי דלק תשלים את העסקה בכל מקרה, גם אם לא תצליח לגייס שותפים שיזרימו הון תמורת הקצאה של מניות איתקה. בדלק ציינו כי לבארות הנרכשות משברון כושר הפקה יומי של יותר מ-60 אלף חביות נפט ליום (שווה ערך), ורזרבות מוכחות להפקה (P2) של 131 מיליון חביות. בנוסף, ברשיונות קיים פוטנציאל רזרבות נוסף של 45 מיליון חביות.

לאחר השלמת העסקה, צפויה יכולת ההפקה היומית של איתקה בים הצפוני לגדוול פי 4, מהיקף של כ-20 אלף חביות נפט ליום להיקף הפקה של כ-80 אלף חביות. במקביל, יגדלו הרזרבות המוכחות של החברה לכ-225 מיליון חביות שווה ערך נפט.