קנאביס | פיצ'ר

"אישור לגדל 20 דונם של קנאביס הוא כמו אשראי בלתי מוגבל מהבנק": מנכ"ל חברת הקנאביס טוגדר אופטימי

ניסים ברכה, מנכ"ל חברת גידול הקנאביס טוגדר, מעריך כי "תזרים משמעותי פנימה יתחיל כבר ב-2020" ומבהיר כי "לא נשלם לאף קמעונאי 40%" • לחברה יש חווה בת כ-20 אלף מ"ר, מהם ניתן להפיק כ-20 טון קנאביס בשנה

יוחנן דנינו, יו"ר טוגדר / צילום: אמיר מאירי
יוחנן דנינו, יו"ר טוגדר / צילום: אמיר מאירי

אחרי עשור שבו שלטו בשוק הקנאביס המקומי המתהווה שמונה חברות גידול קנאביס, שלושה מפעלים ומספר קטן של חברות אבטחה והפצה - השוק נפתח כעת לתחרות לא רק רשמית אלא גם מעשית. בשבועות האחרונים מספר חברות שלא היו בין שמונה החלוצות סוף-סוף הגיעו ליעד, והצליחו לקבל אישור לגידול או ייצור בתחום הקנאביס.

כניסתן של החברות החדשות לשוק צפויה לשנות את הדינמיקה של התחום, כאשר בהדרגה בחצי השנה הקרובה, ובהינתן שלא יהיו הפתעות חקלאיות או רגולטוריות, הוא יהפוך משוק של מחסור במוצרים לשוק של עודף היצע. תוך כדי כך כנראה גם תושלם סוף-סוף רפורמת הקנאביס בשוק הישראלי. כל אלה עשויים בסופו של דבר לאפשר גם את היצוא.

חברת טוגדר  הודיעה ביום חמישי כי קיבלה אישור לשתילת צמחי קנאביס על כל שטח החווה שברשותה, כ-20 אלף מטר רבוע, והיא החברה הראשונה מבין הציבוריות החדשות המגיעה להישג זה. להערכת מנכ"ל החברה, ניסים ברכה, ניתן להפיק ממתחם זה כ-20 טון קנאביס בארבעה מחזורי גידול בשנה.

"מבחינתנו האישור לגדל על פני כל השטח הוא כמו אשראי בלתי מוגבל מהבנק", אמר ברכה ל"גלובס". "עד היום לא רשמנו הכנסות, אלא רק הוצאות. כעת אנחנו מקווים להיפגש עם עשרות מיליוני שקלים, כאשר תזרים משמעותי פנימה יתחיל כבר ב-2020". שוק הקנאביס הישראלי מוערך היום בכ-40-50 טון. 

מניית טוגדר עלתה 15% בשבועיים האחרונים מאז הסתמן כי היא מתקרבת לרגע האישור ומשקפת לחברה שווי של 159 מיליון שקל. אלה עדיין לא מחירי השיא. המניה נסחרת היום במחיר נמוך ב-70% מהמחיר בו נסחרה בפברואר השנה על רקע התקוות לאישור מהיר של יצוא קנאביס מישראל, וכשהשוק נתפס עדיין כפחות תחרותי, ויותר מלהיב.

בעלי המניות הגדולים בטוגדר הם עדיין המייסדים - ניסים ברכה (22%), גיא עטייה (22%) וניר סוסינקי (17%) המוביל את פעילות החברה באוגנדה, שם נערך קציר ראשון לדוגמה לפני מספר חודשים. לאחרונה נחתם הסכם השקעה עם ראלקו, שיקנה לה 11% מהחברה תמורת 20 מיליון שקל. יו"ר החברה הוא מפכ"ל המשטרה לשעבר, יוחנן דנינו.

טוגדר מתכננת להקצות בתחילת הדרך כמחצית משטח הגידול שלה למוצרים העצמאיים שלה, במותג טוגדר ובמותג של קנאביליס, חברת פיתוח מוצרי קנאביס ותיקה שרכשה טוגדר ב-14 מיליון שקל לפני מספר חודשים. את יתר השטח היא תקצה לגידול עבור חברות אחרות. כך בעצם תוכל לקבל הכנסות נוספות מחברות המוכרות מותגים קיימים ומוכרים, עד שתבנה את המותג שלה. אם הכול ילך על פי התוכניות, תוך כמה שנים היא תעדיף לגדל את המותגים העצמאיים שלה ושל קנאביליס על פני כל השטח העומד לרשותה. ההסכמי השותפות עדיין אינם חתומים, אך ברכה מציין כי מתקיימים משאים-ומתנים ערים עם מספר חברות ותיקות, שרוצות להגדיל את כושר היצור.

האם המוצרים שלכם מאופיינים לפי הרכב או לפי זן?

"אנחנו מוכרים את המוצרים לפי הרכב כפי שדורש משרד הבריאות ויש לנו מוצרים בכל קטגוריות ההרכבים שמשרד הבריאות מתיר להציע. עם זאת אנחנו נסמן את כל המוצרים גם לפי הזן. רכשנו שתילים גם מ-RCK (בעסקה של 4.2 מיליון שקל) וגם ייבאנו מהולנד זנים ושילמנו עבור בלעדיות על הזנים הללו. אנחנו שחקן חדש וצריכים לראות שאנחנו מביאים לשוק מוצרים איכותיים ותחרותיים".

כל חברה חדשה שנכנסת לשוק הקנאביס מחויבת לשתול תחילה 180 שתילים בלבד ולקבל את אישור משרד הבריאות כי הם נשתלו וטופלו כהלכה וכי הסחורה איכותית, בטרם יוכלו לשתול מחזור חדש. טוגדר, שכבר קיבלה את האישור כאמור, כבר שחררה לשוק את התוצרת של קציר אותם 180 שתילים (כמה עשרות קילו של תפרחת קנאביס) תחת המותג קנאביליס, בנקודת החלוקה בהדסה עין כרם. טוגדר בונה את המותג קנאביליס בין היתר מתוך רצון, עליו דיווחה בעבר, להנפיק את קנאביליס בחו"ל בעתיד. הכמות הגדולה יותר של הסחורה תהיה זמינה בעוד כ-3-4 חודשים.

חתמתם על הסכמים עם מפעל, מפיץ, בתי מרקחת?

"אנחנו מעבדים במפעל של פנאקסיה. אנחנו במשאים-ומתנים מתקדמים עם חברות הפצה. לגבי רשתות הפארם, יש מו"מ על חתימת הסכם מול מספר בתי מרקחת".

למשל סופר-פארם? הבנו שהם דורשים את תנאי הסחר הנוקשים ביותר.

"אמרו שהם דורשים 40%? אני לא מגיב לזה. אבל אני לא אשלם 40% לאף אחד".

בתחילת 2018 פרסמה טוגדר תחזיות הכנסות שהתבססו על הנחת יסוד כי יצוא הקנאביס יתאפשר ב-2019. החברה העריכה אז כי תרשום הכנסות של 50-100 מיליון שקל ב-2019, 150-300 מיליון ב-2020 ו-300-600 מיליון ב-2021. יש לציין כי גם אישור יצוא בהמשך הדרך, לא בהכרח יחזיר את החברה לנקודת המוצא, משום שהתחרות בשוק הקנאביס העולמי גברה בשנתיים האחרונות. אולם, הערכתו של ברכה כי החברה תראה הכנסות ב-2020, נראית כעת כתחזית סבירה.