לא כולן משתתפות בחגיגה: פולאר השקעות גייסה אג"ח עם שיעבודים בריבית של 8.5%

החברה, שהשלימה אשתקד הסדר חוב, תעניק למחזיקים שיעבוד ראשון על נכסיה העיקריים, ובנוסף יעביר לה הבעלים זיל פלדמן נכסים בשווי 10 מיליון דולר לפחות • השבוע צפויים מחזיקי האג"ח לדון בפירעון מוקדם של סדרה ו' הישנה, כשלנאמן האג"ח יש השגות על חישוב גובה "קנס הפירעון המוקדם"

זיל פלדמן / צילום: תמר מצפי
זיל פלדמן / צילום: תמר מצפי

שוק האג"ח הקונצרני בת"א פורח באחרונה, ונתוני החודשיים האחרונים, בסיכומם גויס סכום של כ-14 מיליארד שקל מעידים על כך. זאת כשבמרבית ההנפקות החברות נהנות מביקושים ערים, המאפשרים להן לגייס חוב חדש בריביות נמוכות יחסית, על רקע רמות הריבית האפסיות בשוק ובהיעדר אלטרנטיבות השקעה עבור המשקיעים.

למרות שהתנאים בשוק מאפשרים גם לחברות הקטנות יחסית, בדירוגים נמוכים או ללא דירוגים כלל, להצטרף ל"חגיגת" גיוסי החוב הקונצרניים, תוצאות ההנפקה של חברת פולאר השקעות מלמדות כי חברות הנמצאות במצב עסקי מאתגר, ומגייסות תחת לחץ, עדיין נדרשות לשלם למחיר יקר בהנפקה.

במקרה של פולאר, הריבית על חוב האג"ח השקלית  שהנפיקה (ז') בחודש שעבר הגיעה לשיעור שנתי של 8.5%, במסגרת גיוס של כ-110 מיליון שקל שיועד להחליף את חוב האג"ח הקיים שלה, בהיקף דומה, לקראת מועד הפדיון שלו שנקבע לחודשים הקרובים. בעקבות השלמת ההנפקה כמתוכנן, הודיעה פולאר על פדיון מוקדם של הסדרה הישנה שלה (ו'), אולם נאמן האג"ח הודיע לה על השגות בנוגע לחישובים שביצעה לגבי "קנס הפירעון המוקדם", כשהסכום במחלוקת עומד על כ-1.1 מיליון שקל. בהמשך השבוע צפויים להתכנס המחזיקים לדון בעניין הפירעון המוקדם. לפי הנתונים שמציגה פולאר, סך תמורת הפדיון המוקדם למחזיקי האג"ח עומדת על כ-128 מיליון שקל.

לקראת ההנפקה, עדכנה פולאר כי תעניק לבעלי האג"ח שיעבוד ראשון על החזקות בנכסיה העיקריים, ובהם חברת הולילנד פארק וחברת הזרע, וכן הצהירה כי בכפוף להשלמת ההנפקה יעביר הבעלים זיל פלדמן נכסים לחברה בשווי של לפחות 10 מיליון דולר.

עוד ציינה פולאר בין היתר את העובדה כי פלדמן, המחזיק בה משנת 2007 באמצעות קבוצת HFZ, הזרים לחברה כ-50 מיליון שקל בשנים האחרונות, וכן כי צמצמה את חובותיה בשנים האחרונות, אשר עמדו על כ-280 מיליון שקל ב-2013, למחזיקי האג"ח, קרן אוריגו והבנקים, ואלה מסתכמים כיום בכ-100 מיליון שקל למחזיקי האג"ח בלבד.

במרץ 2018 השלימה פולאר הסדר חוב של קרוב ל-100 מיליון שקל מול מחזיקי האג"ח שלה, שהיה הסדר החוב השני שגיבשה החברה תוך כשלוש שנים, לאחר שבסוף שנת 2013 אישר בית המשפט הסדר חוב בחברה בהיקף של כ-120 מיליון שקל.