אוחנה הפר צו איסור פרסום וחשף פרטים אסורים מחקירתו של ניר חפץ

שר המשפטים השיב במליאת הכנסת על הצעה לסדר בנושא "ההשתלחות בפרקליטות ושביתת המחאה של הפרקליטים" והתייחס לפרסומים האחרונים בדבר חקירתו של ניר חפץ, עד המדינה בתיק 4000

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

שר המשפטים אמיר אוחנה חשף במליאת הכנסת את פרטי החקירה של ניר חפץ, עד המדינה בתיק 4000, פרטים שנאסרו לפרסום בצו בית משפט. אוחנה השיב במליאת הכנסת על הצעה לסדר בנושא "ההשתלחות בפרקליטות ושביתת המחאה של הפרקליטים" והתייחס לפרסומים האחרונים בדבר החקירה שהובילה את חפץ לחתום על הסכם עד מדינה.

בין הפרטים האסורים לפרסום דובר על עד שהובא כדי ללחוץ על חפץ, נושא עליו הוטל צו איסור פרסום. בכוונת "גלובס" לפנות לבית המשפט בבקשה להסיר את הצו. כיוון שעדיין אסור לפרסם את הדברים בהוראת בית המשפט, איננו חוזרים כרגע על הפרטים המלאים האסורים בפרסום.

במסגרת הפרטים שהותרו לפרסום ניתן רק לציין כי הדברים נוגעים ללחץ בעייתי שהפעילו החוקרים על חפץ תוך שימוש באדם אחר. לטענת אוחנה, מיד לאחר האירוע הזה בחקירה חפץ נכנע וחתם על הסכם עד המדינה. אוחנה פירט עוד כשלים בחקירה לטענתו ובהם הגרסאות הסותרות שמסר חפץ, גרסאות ששונו לאחר שיחות שלא תועדו בינו לבין חוקריו. שר המשפטים הסביר כי החקירה הסתיימה, ולכן "אין מה לשבש". יודגש כי בניגוד לדברים האמורים, הפרטים המדוברים לא נחשפו עד כה בתקשורת הממוסדת.

אוחנה הוסיף ביקורת על מערכת המשפט, שהזדרזה להוציא צו איסור פרסום לכשהגיעה שאלה של העיתונאי עמית סגל בנושא. הוא הוסיף ותיאר מספר פרשות מהעבר, בהן לטענתו נפלו פגמים בהתנהלות הפרקליטות, ותקף: "אינני מדבר על טעויות, אינני מדבר על כשלים, אני מדבר על זדון, אני מדבר על פשעים חמורים המבוצעים במשמרת שלכם, ראשי מערכת האכיפה, ואתם עומדים כחומה בצורה ומגוננים על העבריינים. למה? כך המערכת מגוננת על עצמה מחקירה אמיתית, כך היא מאפשרת לריקבון להשתלט, כך נוצרת שחיתות שלטונית. סיקור תקשורתי אוהד? הצחקתם אותי. איך הפכו כתבי החצר שלכם לדוברי פרקליט המדינה, ואיך נשאו כלבי השמירה של הדמוקרטיה את אנשי המשטרה והפרקליטות על כפיים בכתבות מפרגנות ובהגנה מפני כל מתקפה, אם לא בתמורה להדלפות נדיבות היישר ממשרדי רשויות אכיפת החוק".

בתגובה לטענה שהשתמש בחסינותו כדי להפר צו איסור פרסום, מסר אוחנה כי "השר חזר אך ורק על דברים שפורסמו כבר, ולא חידש דבר, משום שאין בידיו דבר לחדש מתוך חומרי החקירה, שאינם מצויים בידיו". יודגש כי בניגוד לדברים האמורים בתגובה, הפרטים האסורים בפרסום כאמור לא נחשפו עד כה בתקשורת הממוסדת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה: "על אף שפרשת הסחיטה של עד המדינה ניר חפץ חמורה ביותר וצריכה להטריד כל אזרח, יש לכבד את צו איסור הפרסום שהטיל בית המשפט".

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, הבהיר כי בהסתמך על מקרה קודם, הכנסת אינה שטח חסין מפני העמדה לדין, וכי אסור לחברי הכנסת לחשוף חומרים הנתונים תחת צו איסור פרסום.

בא-כוחו של ניר חפץ, עו"ד אילן סופר, מסר את התגובה הבאה: "בושה וחרפה ששר משפטים במדינת ישראל דורס את החוק ומבזה בכוונה תחילה צו איסור פרסום מפורש של בית המשפט, מעל בימת הכנסת, בנאום שהוכן מראש, בניסיון מביש לעשות לעצמו רווח פוליטי ותוך פגיעה חמורה בצנעת הפרט. מעשה בלתי נתפס זה לא יעבור בשתיקה ויטופל בכלים המשפטים המתאימים".