לקראת דוחות טבע: עיני השוק מופנות לעדכונים בפרשת האופיואידים

הנושא המרכזי שיעסיק את המשקיעים צפוי להיות הפשרה שהחברה מנסה לגבש בפרשת האופיואידים • הדיווחים האחרונים בנושא זה הקפיצו את מניית טבע מאז סיום הרבעון השלישי בכ-24% • הנה תחזית מהשוק

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

חברת התרופות טבע , בניהולו של קאר שולץ, תפרסם היום (ה') את דוחות הרבעון השלישי שלה לשנת 2019, ותחזיות האנליסטים הן להכנסות של 4.23 מיליארד דולר רווח נקי Non-GAAP בגובה 59 סנט למניה. עם זאת, נראה שהפוקוס המרכזי של המשקיעים יהיה פחות על התוצאות הרבעוניות, ויותר על על ההתפתחויות בתחום הפשרה המתגבשת בהליכי האופיואידים. הדיווחים האחרונים בנושא הקפיצו את מניית טבע מאז סיום הרבעון השלישי בכ-24% לאחר שברבעון עצמו היא איבדה כרבע משוויה. 

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד בבית ההשקעות אי.בי.אי, העריך כי "הנושא המרכזי שיעסיק את המשקיעים צפוי להיות הפשרה שהחברה מנסה לגבש בפרשת האופיואידים ובעיקר ההפרשה שהחברה מתכוונת לרשום בדוחות של הרבעון. היקף ההפרשה צפוי לחשוף במידה מסוימת את העלות האמיתית שהחברה תשלם על פני 10 השנים הקרובות".

נזכיר, שטבע עדכנה לאחרונה שהיא פועלת לגיבוש מתווה פשרה (שיכלול העברת תרופות ותשלום במזומן). אמנם היקף הפשרה - לפי שוויה של התרופה במחיר המחירון לסיטונאי - הוא 23 מיליארד דולר, טפר מדגיש כי בפועל עלות הייצור לטבע יותר נמוכה באופן משמעותי ומוערכת בטווח של 1.5 ל- 3.5 מיליארד דולר. "יתרה מכך, ההוצאה תיפרס על פני 10 שנים ובעלויות המימון הנוכחיות של החברה מדובר בהטבה משמעותית", הוא אומר, ולדבריו מדובר במתווה טוב לטבע. אמנם ההסכם אינו סופי, אך טפר סבור שאם ייחתם, הנזק הנוכחי במונחי הערך הנוכחי שלו הוא כ-1.75 מיליארד דולר. "עם פרסום הדוחות החברה צפויה לחשוף את הערכות שלה לגבי הנזק, בצורה של הפרשה בדוחות על חשבון ההסכם המתגבש", אומר טפר.

בהקשר לתוצאות הרבעון, טפר מעריך כי "החברה תתקשה להכות באופן מהותי את הציפיות שקיימות בשוק. תוצאות הרבעון צפויות להמשיך את הקו שראינו בחציון הראשון של השנה, שחיקה חדה, יחסית לרבעון המקביל אשתקד בהיקף המרשמים של הקופקסון מול התחרות הגנרית, שחיקה במכירות של משאף הפרואייר והתייצבות מסוימת בפעילות הגנרית תוך איזון בין שחיקת המחירים והשקות חדשות. ועל אף הצפי לתרומה חיובית מתוכנית ההתייעלות, מצמיחה חזקה בתרופה להפרעות תנועה אוסטדו ומצמיחה קלה בתרופה למיגרנה אג'ובי, השחיקה החדה של הקופקסון הינה הגורם הדומיננטי במשוואה".

כרגיל ברבעונים האחרונים, המשקיעים יצפו גם לעדכונים בנוגע למכירות התרופות המקוריות החדשות של טבע, אוסטדו להפרעות תנועה ואג'ובי למיגרנה. טפר מציין שבחצי השנה האחרונה חלה התמתנות משמעותית בקצב הצמיחה של אג'ובי מול המתחרות וההתאוששות בצמיחה צפויה רק ב- 2020 עם ההשקה של אג'ובי במזרק אוטומטי.

"בנוסף, המשקיעים יתמקדו בקצב המימוש של תוכנית הקיצוצים והתייעלות, במצב שוק הגנריקה בארה"ב, בהשקות גנריות חדשות ובראשן גנריקה מורכבת וביוסימיולרס, וכמובן יינתן דגש לקצב שחיקת הקופקסון הצפוי במהלך 2019 והאם יש סיכוי שזה יביא להורדה נוספת בתחזיות", מציין טפר.

עוד הוא מוסיף, שברמת כלל ענף הגנריקה, ישנה התעוררות במיזוגים ויציאה של חברות מהתחום - כמו פייזר (שממזגת את התרופות הוותיקות שפקעו עליהם הפטנטים עם הפעילות הגנרית של מיילן), נוברטיס (שמכרה נתחים מהגנריקה שלה לאורובינדו) ופריגו (שגם היא מחפשת קונה לפעילות הגנרית שלה). "מהלכים אילו שנובעים מהחולשה בענף, יביאו בסופו של דבר להקטנת מספר השחקנים בשוק ובלימת השחיקה במחירים. מגמה שצפויה בטווח הארוך לשפר את מצב החברות הגנריות שיישארו במשחק".

בשורה התחתונה, טפר מעריך שבטווח הקצר קשה למצוא נקודות אור מהותיות בפעילות העסקית השוטפת של החברה שיכולות להפתיע את השוק לחיוב. לעומת זאת, כל מידע נוסף סביב הסכם הפשרה המתגבש בפרשת האופיואידים ובייחוד הערכה כמותית לגבי היקף הנזק ישפיעו על מחיר המניה לטוב ולרע.

אגב, עניין נוסף שעשוי לעניין את המשקיעים הוא זהות מנהל/ת הכספים שיחליף את מייקל מקללן, שהודיע ברבעון הקודם על פרישתו הצפויה ואמור לעזוב את תפקידו בסמוך לפרסום הדוחות.