למרות מאמצי האוצר לבלום את ההוצאות: הגירעון באוקטובר הגיע כבר ל-3.7% מהתוצר

למרות מאמצי האוצר לבלום את ההוצאות בחודש אוקטובר נמדד גירעון בסך של 7 מיליארד שקל, מעבר לתחזיות • בנטרול דחיית המסים, הגירעון המצטבר היה עומד על 3.6% מהתמ"ג

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

הגירעון התקציבי של ממשלת ישראל אינו יורד למרות מאמצי האוצר לבלום את ההוצאות. על-פי עדכון ביצוע תקציב המדינה שמפרסם הערב (ד') האוצר, הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (נובמבר 2018-אוקטובר 2019) עמד על 3.7% מהתמ"ג, ירידה מזערית לעומת רמתו בספטמבר (3.8%). בנטרול דחיית המסים, הגירעון המצטבר היה עומד על 3.6% מהתמ"ג.

הציפיות לקראת פרסום הנתון לאוקטובר היו לצמצום משמעותי יותר בגירעון, בין היתר על-רקע מאמצים גדולים שמשקיע האוצר לצמצם את ההוצאה התקציבית. הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור הקפיא למשל העברת סכום של כ-2.6 מיליארד שקלים מעודפי שנת התקציב 2018, ושחרר 50% מהסכום רק בתחילת נובמבר.גם החשב הכללי רוני חזקיהו הצטרף למאמצים והנחה את חשבי המשרדים שלא לאשר התקשרויות חדשות והארכת התקשרויות אלא במקרים חריגים.

ואכן מאמצי האוצר ניכרים בצד ההוצאה: ההוצאה של המשרדים האזרחיים מתחילת השנה, שגדלה בחודשים האחרונים בקצב מדאיג הולכת ומתכנסת לקצב המתוכנן ועומדת נכון לאוקטובר על גידול של 8.5% לעומת גידול מתוכנן של 6%. הגידול בהוצאות מערכת הביטחון מתחילת השנה עומד על מינוס 0.8% לעומת גידול מתוכנן של 1.7%.

בגביית המסים נרשם מתחילת השנה גידול מזערי של 2.3% אך באוצר מעריכים כי הכנסות מסים בהיקף 2.2 מיליארד שקל נדחו מאוקטובר לנובמבר ובחישוב הכנסות אלה מגיע הגידול מתחילת השנה ל-3.1%. ההכנסות ממסים באוקטובר היו נמוכות יחסית בשל ריבוי חגי תשרי בחודש זה.