שליחות רשלנית: כך מחריבים סרט

בעתיד אולי יוכלו למצוא דרך לעשות סרט "שליחות קטלנית" שאינו גרוע, אבל כרגע זה נראה מופרך אפילו יותר מרובוט שנוסע בזמן

שליחות קטלנית/ צילום: באדיבות פורום פילם
שליחות קטלנית/ צילום: באדיבות פורום פילם

החלק השישי בסדרת סרטי "שליחות קטלנית" קיבל לשמו את התוספת "גורל אפל", ואכן באמת קשה לחשוב על הרבה מותגים קולנועיים שזכו לגורל אפל כמו זה העוסק במאבק בין בני האדם והמכונות הקטלניות.

אחרי ששני הסרטים הראשונים, שיצאו ב-1984 וב-1991, קבעו רף חדש בז'אנר המד"ב והאקשן, הגיעו שלושה סרטי המשך שניסו לרכוב על הפופולריות הרבה של הטרמינייטור. למרבה הצער, בלי היד המכווינה של במאי הסרטים המקוריים ג'יימס קמרון, "עליית המכונות", "התעוררות" ו"ג'נסיס" התגלו כאכזבות מרות גם קופתית וגם ביקורתית, ושלושת הסרטים הכתימו את מורשת הפרנצ'ייז.

אבל בהוליווד כמו בהוליווד לא יודעים לשחרר, ועכשיו חזרו עם התקן נוסף, "גורל אפל" כאמור, שלא רק שבחר למחוק לחלוטין את זיכרון הסרטים האחרונים ולהיות המשך ישיר לסרט מ-1991, אלא גם הגדיל והשיב לנו שניים מעמודי התווך של המותג: לינדה המילטון בתפקיד האייקוני של שרה קונור, וג'יימס קמרון, אומנם לא בתפקיד הבמאי (זה ניתן לטים מילר, שחתום על הצלחת "דדפול"), אבל כמפיק וכתסריטאי. אלו הפיחו תקווה במעריצים שאולי הדברים ישובו למסלולם ונקבל פרק "שליחות קטלנית" טוב סוף-סוף. נחסוך לכם את המתח - זה לא קרה.

ב"גורל אפל" התבנית העלילתית זהה לאלו שקדמו לו: רובוט מתקדם ואכזרי מגיע מן העתיד כדי לחסל את מי שיהיה מנהיג מרד בני האדם המשועבדים למכונות, אבל במקביל, נשלחת בינה מלאכותית עוצמתית לא פחות על מנת להגן עליו, וכך מתחיל מרדף מהיר ועצבני עם המון פיצוצים ואפקטים. מבחינת הסיפור, דבר לא השתנה, אבל זה בסדר, לא באנו הנה בשביל סאבטקסט ודקויות. מה שכן עובד לטובתו הוא שהחלק החדש מתקדם מעט עם הזמנים, וכל הדמויות הראשיות בסרט הן נשים חזקות, והגברים הם רובוטים או קורבנות (או שניהם). גם הבחירה בגיבורה מקסיקנית מעניקה הזדמנות לייצוג נאה ומשמח של אוכלוסייה שלרוב לא זוכה להוביל סרטי מיינסטרים, וכך ההפקה מסמנת V על שני טופיקים עכשוויים. מכאן, רק חדשות רעות.

האכזבה הגדולה ביותר היא כמובן קטעי הפעולה, כולם מרגישים על הילוך שני ואין בהם אפילו רגע אחד סוחף או מסעיר. האימג'ים הממוחשבים חוזרים על עצמם לעייפה, ולא תמצאו בכל השעתיים האלו שום דבר ויזואלי יוצא דופן או זכיר, וזה בלי לדבר על האפקטים שאינם ברמת גימור שמאפיינת הפקות בתקציב של 185 מיליון דולר.

הדבר הבא שמחריב את הסרט הוא המשחק הנורא של כל המשתתפים בו. צורמת במיוחד לינדה המילטון שלא לגמרי יודעת מה היא עושה שם, הורסת זיכרון טוב נוסף משני הסרטים הראשונים.

יכול להיות שעוד יוכלו בעתיד למצוא דרך לעשות סרט "שליחות קטלנית" שאיננו גרוע, אם כי כרגע, זה נראה אפילו יותר מופרך מרובוט שנוסע בזמן. מה שבטוח, הבמאי של "דדפול" לא היה האדם הנכון למשימה.