ארה"ב מאשימה שני עובדים לשעבר בטוויטר בריגול עבור ערב הסעודית

מחלקת המשפט האמריקאית טוענת כי שני העובדים השיגו גישה למתנגדים לערב הסעודית שהעלו ציוצים ביקורתיים נגד משפחת המלוכה הסעודית

טוויטר / צילום: שאטרסטוק
טוויטר / צילום: שאטרסטוק

תובעים פדרליים בארה"ב הגישה תביעה נגד שני עובדים לשעבר בטוויטר ונציג רשמי מערב הסעודית בגין ריגול על לקוחות הרשת החברתית שהביעו ביקורת נגד ערב הסעודית ושסיפקו את המידע שאספו לנציגים של הממלכה. 

העובדים מואשמים בניסיונות להשיג מידע פרטי על מתנגדים לערב הסעודית, וכן בשימוש בתעודות העובדים שלהם על מנת להשיג את כתובות המייל, תאריכי הלידה ועוד פרטים של אותם מתנגדים. אחד מהעובדים השיג גישה למידע של יותר מ-6,000 משתמשים. מקרה אחד, כך על פי התביעה, היה מקרה שבו העובדים הצליחו להשיג את כתובת המייל של מבקר ידוע של הממלכה ולו מיליון עוקבים ברשת החברתית. שני העובדים התחילו לעבוד בטוויטר בסביבות 2013 ועזבו את החברה ב-2015. 

הנציג הרשמי הואשם בתיווך בין שני העובדים והממשל הסעודי, ובשכנוע העובדים לגשת אל המידע. 

"המידע שהם ניסו להשיג נועד לזהות ולאתר את אותם המשתמשים", כך נמסר ממשרד המשפטים האמריקאי. 

ערב הסעודית הואשמה בעבר ברדיפה אגרסיבית של המתנגדים שלה. כך למשל במקרה רצח העיתונאי הסעודי בטורקיה, אשר ה-CIA הגיע למסקנה שרציחתו נעשתה תחת פקודה ישירה של הנסיך מוחמד בין סלמאן, ידיד של הנשיא טראמפ. מסקנה אותה מכחישים בערב הסעודית

על פי התביעה, העובדים קיבלו תשלומים שונים - מדי פעם מתנות כמו שעון, ומדי פעם כסף מזומן או הטבות אחרות. 

נכון לעכשיו רק אחד מהמואשמים, אחד מהעובדים בחברה, נתפס על ידי הממשל. ההנחה היא שהשניים האחרים נמצאים בערב הסעודית. העובד שנתפס מואשם גם בהשמדת ראיות.  

"המקרה שאנחנו חושפים היום מראה ששני סוכנים סעודים השתמשו במנגנונים של טוויטר כדי לדלות מידע פרטי של מתנגדים ידועים לממשל ושל אלפי משתמשים אחרים" כך אמר דייוויד אנדרסון, התובע הראשי של סן פרנסיסקו. "אנחנו לא נרשה לחברות אמריקאיות ולטכנולוגיה אמריקאית להפוך לכלי דיכוי של ממשלות זרות".

ההאשמות הן חריגות מכיוון שהן מאשימות אזרחים של מדינה ביחסים טובים עם ארה"ב ומפרטות קונספירציה כיצד להסתנן לטוויטר ולהשתמש במידע של המערכות כדי לרגל על משתמשים ברשת החברתית. 

מטוויטר נמסר שהחברה מגבילה את הגישה למידע רגיש לקבוצה מצומצמת של עובדים מנוסים וידועים שעברו אימות. עוד הם מסרו ש"אנחנו מכירים את המאמצים שאנשים רעים יעשו כדי לנסות ולחתור תחת השירות שלו". 

על פי התביעה, התפקיד של אחד מהעובדים היה תחזוק האתר ולא כלל גישה לחשבונות של משתמשי טוויטר. 

המקרה הוא עוד דוגמא לאתגרים שמולם מתמודדות הרשתות החברתיות הגדולות בכל הנוגע לשמירת על מידע המשתמשים.