טבע מציגה תזרים חזק ומעלה את התחזיות ל-2019; ממנה את אלי כליף כסמנכ"ל כספים במקומו של מייקל מקללן

טבע עקפה את תחזית ההכנסות ב-30 מיליון דולר ברבעון, ופספסה את תחזית הרווח למניה בסנט אחד • הפרישה 468 מיליון דולר על הוצאות משפטיות במסגרת פרשת האופיואידים • שולץ: "ממשיכים במסלול ליצירת תזרים מזומנים חופשי חזק לטובת החזר החוב"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

חברת התרופות טבע  מסכמת את הרבעון השלישי של 2019 עם הכנסות גבוהות מתחזיות האנליסטים, רווח נקי Non-GAAP נמוך מעט מהתחזית והפסד נקי חשבונאי (GAAP). החברה מספקת למשקיעים מספר נקודות אור ברבעון, ובראשן העובדה שתזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-551 מיליון דולר, לעומת 168 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל; והתזרים מפעילות שוטפת הסתכם ב-325 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 227 מיליון דולר ברבעון הקודם. זהו נתון משמעותי לטבע משום שכל דולר שהיא מייצרת משמש אותה לצורך החזר החוב הכבד שלה, שבסוף הרבעון השלישי עמד על 26.9 מיליארד דולר, ירידה מ-28.7 מיליארד דולר ברבעון הקודם, בעיקר בשל פירעון סדרת אג"ח ביולי.

עניין חיובי נוסף בדוחות הוא העובדה שטבע מצמצמת את טווח התחזיות השנתיות שלה כלפי מעלה, והיא צופה כעת הכנסות של 17.2-17.4 מיליארד דולר לעומת 17-17.4 מיליארד דולר קודם לכן; תזרים מפעילות של 4-4.2 מיליארד דולר לעומת 3.8-4.2 מיליארד דולר בתחזית הקודמת; EBITDA של 4.5-4.8 מיליארד דולר לעומת 4.4-4.8 מיליארד דולר; רווח נקי למניה בסך 2.3-2.5 דולר לעומת 2.2-2.5 דולר; ותזרים חופשי בסך 1.7-2 מיליארד דולר לעומת 1.6-2 מיליארד דולר.

התפתחות חיובית נוספת שדווחה היא על זמינות גרסת הביוסימילר של טבע והשותפה סלטריון לתרופה האונקולוגית Rituxan בארה"ב.

ברבעון השלישי, הכנסות החברה הסתכמו בכ-4.26 מיליארד דולר, ירידה של 5.9% לעומת הרבעון המקביל. ההפסד הנקי החשבונאי (GAAP) המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-314 מיליון דולר לעומת הפסד של 273 מיליון דולר ברבעון המקביל, כאשר על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, טבע מציגה רווח נקי המיוחס לבעלי המניות בגובה 637 מיליון דולר, שהם 58 סנט למניה, נמוך בסנט אחד מתחזיות האנליסטים.

הפער בין ההפסד GAAP לרווח Non-GAAP מוסבר בין היתר בהפרשה בגובה 468 מיליון דולר שמיוחסת ברובה להליכים המשפטיים בתחום האופיואידים, וכן להפחתת נכסים בלתי מוחשיים בסך 255 מיליון דולר.

שולץ: "תזרים מזומנים חופשי חזק"

בחלוקה לפי אזורים גיאוגרפיים, אזור צפון אמריקה תרם כ-2.05 מיליארד דולר להכנסות, ירידה של 9.4% מהרבעון המקביל, עם רווחיות של 565 מיליון דולר לעומת 649 מיליון דולר ברבעון המקביל. הכנסות הקופקסון מאזור זה ממשיכות להישחק על רקע התחרות הגנרית וירדו ב-41% ל-271 מיליון דולר, בעוד שהכנסות התרופה המקורית אג'ובי הסתכמו ב-25 מיליון דולר (כשברבעון המקביל היא עוד לא שווקה) והכנסות אוסטדו עלו ב-71% ל-105 מיליון דולר.

אזור אירופה תרם כ-1.2 מיליארד דולר להכנסות, ירידה של 4%, עם רווחיות של 341 מיליון דולר, שיפור לעומת 297 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשווקים הבינלאומיים ההכנסות עלו ב-1.4% ל-736 מיליון דולר והרווחיות עלתה ב-5.7% ל-130 מיליון דולר.

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע, מסר: "במהלך הרבעון השלישי המשכנו להתקדם באופן משמעותי לקראת השגת יעדי 2019. תזרים המזומנים החופשי היה חזק במיוחד ברבעון והגיע ל-550 מיליון דולר. העסק הגנרי שלנו בארה"ב המשיך לשמור על יציבות והשיג מכירות של 914 מיליון דולר, בתמיכה של 39 השקות מוצרים חדשים במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2019, כולל הגרסה הגנרית של .EpiPen Jr. בין המוצרים הייחודיים שלנו, אוסטדו המשיך להציג צמיחה עקבית, ואג'ובי שמר על נתח השוק שלו בארה"ב בעת שהוא מושק באירופה".

שולץ הוסיף כי "אנו ממשיכים להיות במסלול להשיג את יעד תכנית הרה-ארגון הדו שנתית שלנו להפחתת 3 מיליארד דולר מבסיס ההוצאות. עם הפנים לעתיד, אנו מחויבים להשיא ערך לבעלי המניות באמצעות מקסום רווחי עסקי הליבה שלנו, הגדלת מכירות מוצרים ומותגים חדשים, יישום אסטרטגיית המוצרים הביולוגיים והביוסימילריים, הנעת התייעלות בייצור, ויצירת תזרים מזומנים חופשי חזק לטובת החזר חוב".

אלי כליף מונה למנהל הכספים

במקביל דיווחה החברה על מינויו של אלי כליף לתפקיד מנהל הכספים, במקום מייקל מקללן שהודיע על פרישתו ברבעון הקודם. כליף ייכנס לתפקיד ב-22 בדצמבר אף שמקללן פורש כבר מחר; בתקופת המעבר ימלא שולץ את תפקיד מנהל הכספים. כליף מגיע לטבע מחברת הטכנולוגיה Flex שנסחרת בנאסד"ק בשווי 5.7 מיליארד דולר ובתפקידו האחרון כיהן בה כסמנכ"ל בכיר וכמנהל הפיננסי של ארגון השירותים והתפעול הגלובלי.

"אלי בעל 20 שנות ניסיון בתפקידי ניהול בכירים בתחום הפיננסי, במהלכן הוביל צוותים גלובליים בהיקף פעילות של מיליארדי דולרים בסביבת שוק דינאמית", אמר קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע. "אלי מביא עמו הבנה עמוקה בתהליכי ייצור גלובליים, הובלת טרנספורמציות רחבות היקף ובניית ארגונים פיננסיים מתקדמים. אני מאמין שלאלי יש את יכולות ההנהגה הנדרשות לניהול אסטרטגי של החוב שלנו, באופן שיאפשר לחברה להתקדם משלב הרה-ארגון לתהליך אופטימיזציה שיקנו לנו הצלחה וצמיחה עתידית ברת-קיימא".

כליף אמר: "אני שמח להצטרף להנהלת טבע ומצפה להוביל את ארגון הכספים באופן שיתרום להצלחתה של טבע עם התקדמותה במימוש האסטרטגיה".  

מקללן: "מאמין שהחברה תתחזק בעתיד"

במצגת שפרסמה טבע לקראת השיחה, צוינו מספר גורמי מפתח ליצירת ערך לבעלי המניות, ביניהם מקסום הרווחים מעסקי הליבה, הרחבת המכירות של מוצרים חדשים, ביצוע האסטרטגיה בתחומי הביוסימילר והביולוגיה, השגת יעילות ואופטימיזציה בייצור, והבטחת תזרים חופשי חזק לצורך הפחתת החוב.

בשיחת הוועידה עם המשקיעים שנערכה לאחר הדוחות, אמר שולץ על השקת הגרסה הביוסימילרית לריטוקסן, כי מדובר במהלך "מאוד מרגש, כי חלק מהאסטרטגיה שלנו היא מובילות בביופרמצבטיקה".

עוד הוסיף, כי "אחד הדברים שמעניינים את כולם הוא נושא ההליכים בתחום האופיואידים. אנחנו מאמינים שההסכם העקרוני הוא הטוב ביותר למטופלים בארה"ב שהתמכרו לאופיואידים. ההתחייבות שלנו היא לספק תרופה שתסייע להם לצאת מההתמכרות, ואנחנו מקווים שהסכם המסגרת הזה ייצא אל הפועל".

שולץ הודה למייקל מקללן על תקופת כהונתו כמנהל הכספים, כשאמר: "תודה למייק על שיתוף הפעולה ועל כל מה שעשה למען טבע. מינינו את אלי כליף שיש לו רקע נרחב בפיננסים".

מקללן אמר: "ברמה האישית, אני רוצה לומר שהיה כבוד לכהן בתפקיד, ושאני מאמין שהחברה תתחזק בעתיד. אני מאחל לאלי כליף הצלחה רבה בתפקיד".