מוטרדים מגובה חשבון החשמל? ב-2020 התעריף עשוי לרדת ב-3%-5%

הסיבה העיקרית לירידת התעריפים: הוזלה חדה במחירי הדלקים והתחזקות השקל וגם הכנסות חד-פעמיות מזכיות משפטיות של חח"י ומכירת תחנת כוח שהייתה ברשותה • החדשות הרעות: נשלם יותר על אנרגיות מתחדשות • האם הצרכנים ייהנו מהירידה בתשומות של הסקטור היצרני?

תחנת אורות רבין בחדרה / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
תחנת אורות רבין בחדרה / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

הצרכן הישראלי ייהנה מירידה משמעותית בתעריף החשמל לשנת 2020. מהערכות של גורמי מקצוע עולה כי תעריפי החשמל בשנה הבאה יהיו נמוכים בכ-5% לעומת התעריפים הנוכחיים - וזאת בהנחה שלא יחולו שינויים דרמטיים עד מועד קביעת התעריף בסוף נובמבר. מצד שני, קיימות גם הערכות הצופות ירידה חדה יותר של עד 9%.

רשות החשמל, הגורם הממשלתי האחראי על תעריפי החשמל, אמורה לפרסם בסוף נובמבר או בתחילת דצמבר 2019 את תעריפי החשמל לסוגי הצרכנים השונים של חברת החשמל ל-2020 (צרכנים ביתיים, צרכנים תעשייתיים וכו'). התעריף ייקבע ברשות רק בתום הליך של שימוע ציבורי ויפורסם ככל הנראה בסוף החודש הבא.

בשנה שעברה למשל, פרסמה רשות החשמל בתחילת דצמבר שהתעריף לצרכן הביתי צפוי לעלות ב-7%-8% - הכעס הציבורי על ההתייקרות החדה הצפויה גרם לשר האוצר, משה כחלון, לנקוט שורת צעדים כדי לצמצם אותה. בין היתר, בוטלה הכוונה להעלות את המס על הפחם. בסיכום כל הצעדים הופחתה ההתייקרות לצרכנים הביתיים (חד-פאזי) ל-2.9%.

תעריף החשמל יורד
 תעריף החשמל יורד

המחירים יורדים והשקל מתחזק

השנה לא צפויה להיות לכחלון סיבה להתאמץ. מחירי הדלקים, הגורם העיקרי שדחף את תעריפי החשמל למעלה ב-2019, ירדו השנה משמעותית ולוחצים את תעריף החשמל חזק למטה.

תעריף החשמל לקראת ירידה
 תעריף החשמל לקראת ירידה

תעריף החשמל אמור להחזיר לחברת החשמל את ההוצאות שהיא אמורה להוציא במהלך השנה לצורך ייצור החשמל, הולכתו ברשת החשמל הארצית, חלוקתו לשכונות ואספקתו לבתי הצרכנים. מדובר בהוצאה שנתית העומדת נכון להיום על כ-25 מיליארד שקל. הרכיב העיקרי בסל ההוצאות של חברת החשמל היא עלות הדלק, שמשמש את חברת החשמל להפעלת תחנות הכוח המייצרות חשמל. מדובר בעיקר בפחם ובגז טבעי, וכמויות קטנות של סולר ומזוט.

חברת החשמל משלמת על הדלקים האלה בדולרים, כך שהתחזקות השקל מול הדולר השנה צפויה לחסוך לה בשנה הקרובה כמה עשרות מיליוני שקלים.

אבל, השינוי היותר דרמטי נוגע למחירי הדלקים עצמם: מחירי הפחם שרוכשת חברת החשמל צללו השנה ב-40%. מחיר הגז הטבעי צפוי לרדת כתוצאה מהמכרז שפרסמה חברת החשמל לרכישת גז טבעי - מכרז שבו זכה מאגר לוויתן במחיר של 4.8 דולר ליחידת חום. השנה שילמה חברת החשמל 6.3 דולר על הגז שהיא רוכשת. לפי נתונים שפורסמו בסוף אוקטובר מתחילת השנה ירדו עלויות הדלקים שרוכשת חברת החשמל ב-7.45%. בעלויות אחרות של תפעול מערכת החשמל - לא חל שינוי.

אירועים נוספים, חד-פעמיים, אמורים להתווסף לירידה הדרמטית במחירי הדלקים וללחוץ למטה את התעריפים. האירוע הבולט של השנה היה תוצאות המכרז למכירת תחנת הכוח של חברת החשמל באלון תבור - שהניב לחברת החשמל 1.9 מיליארד שקל. מדובר במיליארד שקל יותר מהשווי של התחנה בספרים. בעת המכירה, הצהיר יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל, שההפרש יוחזר לצרכני החשמל, אם כי ההחלטה הסופית היא בידי הרשות.

שני אירועים נוספים אמורים להניב מאות מיליוני שקלים שמיועדים לחזור לצרכני החשמל. הראשון הוא פיצוי כספי ענקי, שחברת החשמל קיבלה במסגרת הסדר ה-GIS בהיקף 465 מיליון שקל. מדובר בהסדר שהתקבל לאחר שקרטל של חברות בינלאומיות שמכרו רכיבים לחברת החשמל במחיר מפוקע.

האירוע השני הוא ההסדר השנוי במחלוקת עם חברות הגז המצריות - שבמסגרתו אמורות חברות הגז המצריות לשלם לחברת החשמל כ-60 מיליון דולר לאחר שהסיכום יאושר סופית. מדובר בפיצוי לחברת החשמל על הפיצוץ בצינור הגז וביטול ההסכם לאספקת גז.

מחיר החשמל בישראל לעומת אירופה
 מחיר החשמל בישראל לעומת אירופה

האנרגיה המתחדשת יקרה לצרכנים

לצד גורמים שלוחצים את התעריף למטה ישנם גם רכיבים שהתייקרו משמעותית. הבולט ביותר הוא הסבסוד ליצרני אנרגיה מתחדשת: חברת החשמל מחויבת לרכוש מבעלי מערכות סולארית וטורבינות רוח את כל החשמל המופק מהן, לפי תעריפים קבועים מראש ל-20 שנה.

הסבסוד של יצרני האנרגיה המתחדשת הופך לנטל שהולך וגדל ככל ששיעור ייצור החשמל הסולארי עולה, אם כי המגמה הזו תיעצר בעוד כמה שנים בגלל שמתנים סולאריים, שמתחברים היום כבר אינם זקוקים לסבסוד.

בכל אופן, בתקופה האחרונה חלה האצה בקצב חיבור המערכות לרשת ותעריף החשמל צפוי לעלות כתוצאה מכך בשיעור שיקזז באופן חלקי את ההוזלות ברכיבים האחרים. סעיף נוסף שבו הוצאות חברת החשמל גדלו הוא רכישות החשמל מיצרני חשמל פרטיים - אלה גדלו השנה בין היתר כתוצאה מכניסתם של יצרנים אחרים.

האם ההוזלה תגיע לצרכנים?

המרוויחים העיקריים מירידת מחירי החשמל צפויים להיות, כמובן, הצרכנים. כל אחוז ירידה בתעריף החשמל מביא לחיסכון של 35 שקל לפני מע"מ לחשבון החשמל השנתי, שמשלם משק בית ממוצע, שצורך 7,500 קוט"ש.

אבל, לא רק הצרכן הביתי יחסוך כסף בעקבות הוזלת תעריף החשמל - הרווח העיקרי הוא בסקטור היצרני - בכל העסקים שהחשמל הוא תשומת ייצור שלהם: מפעלים, בתי מלון, קניונים. הוזלת תעריפי החשמל תגדיל את שורת הרווח שלהם או שתתגלגל לצרכנים באמצעות הורדת יוקר המחיה. כיצד יתחלק החיסכון - זו כבר שאלה של תחרותיות. בענפים שהתחרות בהם נמוכה, היצרנים ישמרו אצלם את החיסכון, בעוד שבמגזרים היותר תחרותיים יתגלגל החיסכון לכיסיהם של הצרכנים.

על-פי מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות, ירידת מחירי החשמל של 3%-5% בחודש ינואר (בהנחה ותתממש) תוריד ישירות את מדד ינואר ב-0.07%-0.11%, זאת בנוסף להשפעות העקיפות של הירידה על שאר הרכיבים במדד המחירים לצרכן.

תעריף החשמל הוא רכיב מרכזי במשק ולשינויים בו יש השפעות מקרו-כלכליות. אחד התחומים הקריטיים שבהם הוזלת התעריף צפויה להשפיע היא מדיניות הריבית של בנק ישראל. הוועדה המוניטרית של הבנק מתלבטת מאד בשאלה אם להוריד את הריבית בחזרה לרמת השפל ההיסטורית של 0.1%. השיקול המכריע מבחינת הוועדה יהיה קצב האינפלציה - ככל שהאינפלציה תמשיך לרדת ולהתרחק מיעד המחירים הקבוע בחוק בנק ישראל כך גדלה ההיתכנות להורדת ריבית.

על-פי שפריר, "ירידת מחירי החשמל לכשעצמה לא תשפיע יתר על המידה על הריבית, אך זו תתווסף להערכתנו כי סביבת האינפלציה תיוותר מתונה מאוד גם בשנה הבאה (במיוחד בנטרול העלאות המסים הצפויות) - הערכה התומכת מצידה בהורדת ריבית בנק ישראל לכ-0.1%".

נציין בהקשר לכך כי שוק הריביות בישראל כבר מתמחר סבירות של 100% לכך שריבית בנק ישראל תרד ל-0.10% בשנה הקרובה. 

פגיעה ירוקה: הוזלת החשמל מרחיקה תהליכים של התייעלות האנרגטית

ירידת מחירי החשמל היא בשורה לצרכנים ולמגזר העסקי, אך תשמח הרבה פחות את מי שמנסים לקדם בישראל התייעלות אנרגטית ומעבר לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת. התייעלות אנרגטית, המביאה לחיסכון בחשבון חשמל, הופכת לפחות כדאית ככל שמחיר החשמל נמוך יותר.

תומכי "החשמל הירוק" לא יאהבו לשמוע שירידת המחירים הנוכחית נגרמה במידה רבה הודות לשימוש הנרחב שחברת החשמל עושה בפחם. המחיר הזול של הפחם יקשה על הארגונים הסביבתיים במאבקם לשכנע את הממשלה להחליט על הפסקה מוחלטת של ייצור הפחם עד 2030.

לדברי איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, שורש הבעיה טמון בכך שתעריף החשמל לא מגלם את הנזק הסביבתי שגורם הפחם (ובמידה פחותה יותר גם הגז הטבעי). "חסכון בחשמל וגם ייצור עצמי של חשמל סולארי היו יכולים להיות הרבה יותר כדאיים בעולם של תעריפי חשמל אמיתיים, כאלו שמזהים ומחשבנים את הזיהום ואת פליטות גזי החממה", אומר פרנס, "תעריפי החשמל בישראל לא מזהים את העלויות החיצוניות של הייצור בשריפת דלקים. גם שרשות החשמל מקבלת החלטות בנושא תעריפים אלה לא עוברות בחינה סביבתית. התוצאה היא פגיעה מתמשכת בתחום החשמל הירוק. משקי החשמל המפותחים נמצאים במגמה הפוכה מישראל, חשמל מזהם שמעצים את משבר האקלים הופך להיות יקר ומפנה מקום לחשמל ירוק וזול". 

בדרך לעוד הכנסות? תחנת הכוח ברמת חובב עשויה להימכר במיליארד דולר

מכירת תחנת הכוח רמת חובב, שתתבצע במהלך השנה הקרובה, אמורה להכניס עוד כמיליארד דולר לקופתה של חברת החשמל. שמונה קבוצות ישראליות ובינלאומיות אמורות להתמודד במכרז, שנחשב לגדול ביותר שפורסם בישראל מאז הפרטת בתי הזיקוק.

הליך המיון המוקדם למכרז ריכז עניין מיוחד בקרב חברות סיניות, לאחר שבמכרז הקודם זכתה קבוצה בה שותפה צ'יינה הרבור (PMEC) יחד עם מבטח שמיר ורפק. זכייתם של הסינים התאפשרה לאחר שמשרד הביטחון אישר את הצעתה, בעקבות בירור משפטי, שהעלה שלחברה הסינית לא הייתה שליטה בקבוצה המתמודדת. תחנת הכוח רמת חובב כפולה בגודלה מתחנת הכוח באלון תבור, שנמכרה תמורת 1.9 מיליארד שקל. מצד שני, המכרז של רמת חובב אינו כולל "סוכריות", כמו אפשרות להקמת תחנות כוח נוספות בשטח המתחם.

בין הקבוצות שניגשו להליך המיון המוקדם נמצאות ככל הנראה קבוצת האצ'יסון הסינית ו-Opc של עידן עופר, שהגיעה למקום השני בהתמודדות על תחנת הכוח באלון תבור. גם הזוכות במכרז באלון תבור, רפק ו-pmec ניגשו להליך המיון המוקדם. קבוצות נוספות שניגשו הן שיכון ובינוי עם אדלטק (השותפה בתחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל דוראד ובתחנות כוח נוספות), קרן נוי עם סימנס, אגודת משקי הקיבוצים (המחזיקה 40.67% מתחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיה) ואלייד, חברת invenergy מארה"ב, וקבוצה שבה שותפות רבוע כחול עם אלומיי ו-Zhejiang energy הסינית.