חדשות טובות לחברות הסלולר: ישלמו עשרות מיליוני שקלים פחות עבור ערבויות

משרד התקשורת החליט להקל על המפעילים גם בערבות עבור הרישיון וגם עבור הערבות בחובות הפריסה • החדשות שלא יאהבו לשמוע הם שבמכרז הדור החמישי המשרד לא משנה את התנאים לגבי תדרי ה–700 מגה הרץ המבוקשים

תקשורת דור 5 - הדלק לכלכלה של העשור הבא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
תקשורת דור 5 - הדלק לכלכלה של העשור הבא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משרד התקשורת עומד להפחית את גובה הערבויות שמשלמות חברות התקשורת עבור הרישיון ועבור עמידה בחובות הפריסה. היום אמור המשרד לפרסם הבהרות בעניין מכרז הסלולר לתדרי הדור החמישי, ול"גלובס" נודע שהמשרד מתכוון לאפשר למפעילים אשר חולקים רשת משותפת - לחלוק גם בתשלום הערבות שיופחת ל-12 מיליון שקל מ-40 מיליון שקל לחברה. כלומר, מ-120 מיליון שקל לשלוש חברות במקרה של סלקום, גולן טלקום ואקספון.

ל"גלובס" נודע כי במשרד התקשורת עובדים בשבועות האחרונים על הקלה משמעותית למפעילים בכל הקשור לגובה הערבויות שהם מפקידים עבור הרישיונות ועבור הפריסה. עבור הרישיון מפקידים המפעילים 40 מיליון שקל, בתוספת ריבית. זהו כסף מובטח שהמפעילים לא יכולים לגעת בו, והוא שוכב אצל המדינה. בקרב חוגים שונים במשרד יש הטוענים כי מדובר בהרבה כסף שאין סיבה אמיתית שהמדינה תחזיק בו, והיא יכולה להסתפק בהרבה פחות, במיוחד כאשר מדובר במפעיל שעמד ועומד בחובות הרישיון שלו. לכן, בעניין זה צפויה הפחתה משמעותית של הערבות, גם על רקע הרצון של המשרד לעודד מפעילים להשקיע בתשתיות במקום בערבויות.

נקודה נוספת היא סוגיית הערבויות עבור הפריסה של החברות הסלולריות. משרד התקשורת קיבל החלטה שבמסגרת ההקלות במכרז הדור החמישי תרד הערבות בגין הפריסה, שעומדת היום על 40 מיליון שקל, ל-12 מיליון שקל. הערבות הזו חוזרת לידי המפעילים לכשהם עומדים בחובות הפריסה. החידוש הוא שהמשרד יתיר למפעילים החולקים רשת לשלם במשותף את הערבות, כלומר במקרה של CMG שהיא הרשת המשותפת של סלקום, גולן טלקום ואקספון - כל מפעיל ישלם 4 מיליון שקל בלבד. במקרה של PHI, שזו הרשת הסלולרית המשותפת של פרטנר והוט מובייל, ישלמו המפעילים כל אחד 6 מיליון שקל ערבות.

עוד נודע ל"גלובס" כי במסגרת הבקשה של המפעילים לשינוי במכרז של תדרי ה-700 מגה הרץ, החליט המשרד שלא לשנות את התנאים. כזכור, המפעילים העלו סוגיה קריטית עבורם מחשש לפריצת מחיר במכרז. במכרז מוקצים 30 מגה הרץ בתחום ה-700 מגה הרץ, ואלו התדרים הכי מבוקשים ואיכותיים לטובת הקמת רשת דור חמישי.

ההנחה של המפעילים הייתה שהתדרים יוכלו להתחלק בין 3 רשתות (10 מגה לכל מפעיל פלאפון, CMG ו-PHI) וכך המחיר לא יעלה יותר מדי. אלא שברצועה אחת נאלץ משרד התקשורת לשלב את צה"ל בהיקף של 5 מגה, והמשמעות היא שאחת הרצועות לכאורה "מלוכלכת". כלומר השימוש בה יהיה משותף בין אחד המפעילים וצה"ל.

בנוסף, החליט המשרד כי מפעיל יוכל להתמודד על 15 מגה ולא רק על 10 מגה בתחום המבוקש, והדבר יוצר חשש כבד אצל המפעילים שהמכרז ייפרץ. כלומר, שאחד המפעילים יחליט להתפרע על מנת לפגוע במתחריו ולקנות 15 מגה. כאמור, המשרד החליט שכרגע הוא לא מתקן את המכרז, ככל הנראה מפני שהגיע למסקנה ששינוי אחד יוביל לסדרה של שינויים שיעכבו את התהליך, ומפני שכאשר המפעילים נמצאים במצב של אי ודאות, הסיכוי הוא שהם דווקא ישמרו על מחיר נמוך והדבר יביא לריסון בהצעות.

על מנת לוודא שוב שהמכרז יספק את התוצאות הטובות ביותר, תיערך בקרוב סימולציה פנימית שתבחן את הסוגיה שוב, ואז תתקבל החלטה סופית בעניין. המכרז ייערך ככל הנראה בסוף חודש ינואר הבא.