יוחננוף מקטינה את התגמול לבעלי השליטה: שכרו החודשי של המנכ"ל איתן יוחננוף יקטן בכ-30% ל-180 אלף שקל

הנפקת המניות הראשונית של רשת המזון מתקדמת: תגייס כ-460 מיליון שקל לפי שווי של 1.85 מיליארד שקל "לפני הכסף" • כ-100 מיליון שקל מתמורת ההנפקה מייעדת יוחננוף לחלוקת דיבידנד, שממנו ייהנו בעיקר בני המשפחה השולטת

איתן יוחננוף, מנכ"ל רשת יוחננוף / צילום: תמר מצפי
איתן יוחננוף, מנכ"ל רשת יוחננוף / צילום: תמר מצפי

הנפקת המניות הראשונית של רשת קמעונאות המזון יוחננוף מתקדמת, וטיוטת תשקיף שנייה שהחברה פרסמה אמש (ב') חשפה תג מחיר מינימלי מרשים של 1.85 מיליארד שקל "לפני הכסף", שבו נוקבת כעת הרשת באופן רשמי, ואשר על בסיסו היא מעוניינת לגייס מהציבור כ-460 מיליון שקל. החתם המוביל את ההנפקה, חברת אוריון, תבטיח סכום של עד 25% מההנפקה (עד 116 מיליון שקל) באמצעות קונסורציום החתמים שהיא מובילה.

בהנחה שכל המניות המוצעות תירכשנה, הן יהוו 20% מהון החברה לאחר ההנפקה. חלקו של היו"ר, מרדכי יוחננוף, יעמוד על כ-30%, בנו המנכ"ל איתן יוחננוף יחזיק בכ-19% מהמניות, ואחיותיו שרית וחלי יוחננוף יחזיקו כ-15% כל אחת. לאחיהם גיורא יוחננוף, המשמש כמנהל סחר ורכש ירקות, אין החזקה בהון החברה.

עוד חושפת טיוטת התשקיף המעודכנת כי יוחננוף מייעדת 100 מיליון שקל מתמורת ההנפקה לחלוקת דיבידנד לבעלי המניות לאחר ההנפקה (ובראשם בני משפחת יוחננוף). מדיניות הדיבידנד של יוחננוף קובעת חלוקת 30% מהרווח השנתי, ויש לה התחייבות לאחד הבנק המלווים לא לחלק יותר מ-50% מהרווח. יתרת הסכום שיגויס בהנפקה ישמש את החברה "למימון פעילותה העסקית השוטפת או לצרכיה האחרים של החברה", וביוחננוף צופים כי "השימוש בתמורת ההנפקה ייעשה בסמוך לאחר קבלתה בידי החברה".

עוד עולה מטיוטת התשקיף כי לאחר שבשנה שעברה הקפיצה יוחננוף את שכרם של בעלי השליטה בשיעורים חדים, כעת היא מצמצמת אותו - ככל הנראה בעקבות ביקורת שספגה מהשוק על הקפצת השכר ערב ההנפקה. כך, התמורה החודשית של איתן יוחננוף בתפקידו כמנכ"ל תעמוד על 180 אלף שקל, במקום 250 אלף שקל שהוא מקבל מאז יולי 2018 (ו-20 אלף שקל טרם לכך). מדובר בירידה של 28%.

התגמול החודשי של אחותו שרית יוחננוף בתפקידה כמשנה למנכ"ל תעמוד על 100 אלף שקל, במקום 150 אלף שקל שהיא מקבלת משנה שעברה (ו-20 אלף שקל טרם לכך). לצד זאת, יהיו השניים זכאים למענקים שנתיים, בתלות בתוצאות החברה, ובסכום שנתי של עד 3 מיליון שקל לאיתן יוחננוף ושל עד 2 מיליון שקל לשרית יוחננוף.

עלות העסקת חמשת בני משפחת יוחננוף, שהם שיאני השכר בחברה, הסתכמה בשנה שעברה בכ-8.5 מיליון שקל, כשמרדכי, בתפקידו כיו"ר, ניצב בראש עם עלות העסקה שנתית של 2.4 מיליון שקל, על בסיס שכר חודשי של 200 אלף שקל. 

"ירידה משמעותית ברווחיות הפירות והירקות"

בטיוטת התשקיף המעודכנת מדווחת יוחננוף על שיעור רווחיות גולמית בטווח של כ-20%-24% במחצית הראשונה של השנה, בכמה קבוצות מוצרים מרכזיות שהיא מציעה, המהוות לפחות 10% מהכנסותיה, ובהם ירקות ופירות, מוצרי חלב ומוצרי מכולת. 

התוצאות הכספיות של יוחננוף בשנים האחרונות / אינפוגרפיק
 התוצאות הכספיות של יוחננוף בשנים האחרונות / אינפוגרפיק

בעניין מוצרי הפירות והירקות מוסיפה יוחננוף מוסיפה כי שיעור הרווחיות הגולמית ממכירתם ב-2017-2018 "היה גבוה משמעותית משיעורו במחצית הראשונה של שנת 2019". ברשת מציינים כי "הירידה נובעת בעיקרה מעליית מחירי הקנייה מחד, ומאידך מהורדה מכוונת של מחירי המכירה, עקב שיקולי תחרות (בעיקר לצורך חדירת חנויות מכר חדשות לאיזורי ביקוש) ורצון החברה להגדיל את נפח המכירות בקבוצה זו". לפי יוחננוף, החברה "מבססת חלק ממאמצי המיתוג והשיווק על איכות ומגוון המוצרים שבקבוצה זו".

לגבי מוצרי הבשר והדגים, המהווים גם הם חלק משמעותי ממכירותיה (כ-15%-16% בשנים האחרונות), ביוחננוף מציינים כי שיעור הרווחיות הגולמית בקבוצה זו "נמוך משמעותית" מהטווח שהוזכר (20%-24%). 

טיוטת התשקיף שפרסמה יוחננוף בשבועות האחרונים, לקראת ההנפקה, חשפה כי התרחבות פעילותה בשנים האחרונות סייעה לה להגדיל את מחזור ההכנסות באופן משמעותי ותמכה גם ברווחיה. בסיכום המחצית הראשונה של 2019 הציגה יוחננוף קפיצה של 26% בהכנסותיה ל-1.4 מיליארד שקל, אחרי שבסיכום שנת 2018 כולה ההכנסות עלו ב-41% ל-2.4 מיליארד שקל, בעיקר בזכות פתיחת סניפים חדשים.

שיפור חד נרשם כמגמה גם בשורת הרווח הגולמי והתפעולי, אולם במחצית השנה של 2019 הציגה יוחננוף עלייה חדה בהוצאות המימון שלה, בהשפעת תקן החשבונאות החדש הקשור לחכירות (IFRS16), כך שהרווח הנקי שלה למחצית נותר ללא שינוי, ברמה של כ-42 מיליון שקל. בסיכום שנת 2018 רווחיה של הרשת טיפסו ב-35% ל-89 מיליון שקל.

יוחננוף, העוסקת בשיווק ומסחר קמעונאי בתחום המזון ומוצרים נלווים, הוקמה לפני 31 שנה, ב-1988. בתחילת דרכה עסקה יוחננוף במסחר סיטונאי, ופעילותה התמקדה במכירת מוצרי מזון למרכולים ולמשווקים. ב-1992 היא פתחה את הסניף הראשון שלה ברחובות, העיר שבה נותר מוקד פעילות הרשת בשנים שלאחר מכן, ובה גם התמקמה הנהלת החברה. 

בשנת 2015 רכשה יוחננוף שבעה סניפים מרשת מגה שקרסה, כך שכיום היא מפעילה 26 סניפים, האחרון שבהם נפתח בחודש מאי בירושלים, וסך שטחי המסחר שלה (נטו) עומד על כ-63 אלף מ"ר. כיום מעסיקה יוחננוף כ-3,400 עובדים, נוסף על כ-500 עובדים שהיא שוכרת דרך חברות שירותי כוח-אדם.

במקרה שבו הנפקתה של יוחננוף תצא לפועל כמתוכנן, היא צפויה להיות רשת קמעונאות המזון השישית הנסחרת בבורסה, לצד שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, טיב טעם ופרשמרקט, וההנפקה תהיה הנפקת המניות הראשונית (IPO) השביעית של 2019, ותצטרף לישראכרט, לאלטשולר שחם, לפרשמרקט, לבורסה לניירות ערך, לשירותי בנק אוטומטיים (שב"א) ולג'נריישן קפיטל.