משרד החוץ מגיב להחלטת בית הדין האירופי: בית הדין האירופי נגרר לקמפיין פוליטי נגד ישראל

יקב פסגות: החלטת בית הדין נגועה באפליה נגד ישראל, גאים בתרומתנו למאבק נגד ההחלטה

 

 

ישראל כ"ץ בעצרת האו"ם / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס
ישראל כ"ץ בעצרת האו"ם / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס

במשרד החוץ התכוננו מזה זמן רב להחלטה קריטית של בית הדין האירופי בנושא סימון המוצרים, בדיון שאמור היה לגעת בנושא יקב פסגות, אך משמעות ההחלטה עשויה להשפיע על יצוא של מוצרים רבים מישראל ולא רק על מוצרים המיוצאים מאיזור יו"ש, וזאת על אף שהחלטת בית הדין נוגעת לסימון מוצרים המיוצרים בישובים ישראלים ביו"ש.

28 המדינות המאוגדות תחת האיחוד האירופי הן שותף הסחר המרכזי של ישראל. 32% מיצוא הסחורות בישראל מופנה למדינות האיחוד, ומגיע לסך של 16-15 מיליארד דולר בשנה. כרבע מתוך סך הייצוא לאיחוד האירופי מגיע מתחום ייצוא התרופות ומוצרים רפואיים.

משרד החוץ מסר היום כי ישראל דוחה בתוקף את החלטת ביה"ד האירופי. "בית הדין נגרר לקמפיין פוליטי, שכל תכליתו יישום סטנדרט כפול כלפי ישראל וייחודה לרעה. קיימים כ-200 סכסוכים טריטוריאליים שונים ברחבי העולם, אשר בעניין סימון מוצריהם לא פסק ביה"ד ואליהם אף לא התייחס. זוהי החלטה פוליטית מפלה", כך נאמר.

"ההחלטה מרחיקה את השלום ונוגדת את עמדות האיחוד האירופי עצמו. החלטות כאלה מחזקות את הרשות הפלסטינית בסרבנותה לקיים משא ומתן ישיר עם ישראל ומעניקות רוח גבית לשונאי ישראל וגורמים רדיקלים המקדמים חרמות כנגד ישראל ומכחישים את זכות קיומה".

שר החוץ, ישראל כ"ץ, אמר: "החלטת ביה"ד האירופי פסולה ערכית ומוסרית, ובכוונתי לפעול מול שרי החוץ האירופאים כדי לוודא את מניעת יישום מדיניות שגוייה וחמורה זו , העומדת גם בסתירה למדיניות האירופאית לקדם את סיום הסכסוך באמצעות מו"מ ישיר וללא תנאים מוקדמים ולא באמצעות פסיקות משפטיות".

גם יקב פסגות פרסמו הודעה בה נאמר שהחלטת בית הדין של האיחוד האירופי היום מעודדת החרמת מוצרים ישראלים ודה לגיטימציה נגד מדינת ישראל. היא גם נגועה באפליה, במוסר כפול ובצביעות קשה. "ההחלטה הזו ניתנת ביום שבו ארגוני הטרור הפלסטינים יורים רקטות על מיליוני אזרחים ישראלים".

מנכ"ל היקב, יעקב ברג אמר: "יקב פסגות גאה על תרומתו למאבק נגד החלטה זו ומתכוון להמשיך להילחם בה. אנו מעודדים מהתמיכה לה זכינו בקרב הגורמים הרלוונטיים בישראל ובארצות הברית כולל במחלקת המדינה, בסנאט ובקונגרס. ראינו בפועלנו זה שליחות גדולה כישראלים וכיהודים. פעלנו כישראלים החיים ביישוב שהוקם באישור ממשלת ישראל ושרק מבקשים לייצר ולייצא יין איכותי אשר קנה לעצמו מוניטין ברחבי העולם. ההחלטה מחזירה את העולם לאחור ואיננה מתאימה לתקופה הנוכחית ולכן היא לא מקובלת עלינו ונמשיך להיאבק בה".

משרד החוץ: החלטת יקב פסגות הייתה טעות

אולם ל"גלובס" נאמר בשבועות האחרונים, הן מטעם בכירים במשרד החוץ והן מטעם בכירים במשרד ראש הממשלה, שהחלטת היקב להתקדם עם המאבק המשפטי הייתה טעות. עד לפני כשנה יכול היה היקב למשוך את ההליכים ולא לשאוף להגיע להכרעה עקרונית. שכן מאז 2015, אז העבירו באיחוד האירופי הנחיות לא מחייבות, הדיפלומטים של משרד החוץ, בכל אחת ממדינות אירופה, קיימו מגעים מתמשכים לצמצם את הנזק של אותן ההנחיות.

משרד הכלכלה של צרפת היה היחיד שנתן הוראה ליישם את ההנחיות (אשר כאמור, היו בלתי מחייבות), ויקב פסגות החליט לתבוע אותם וניצח אותם בערכאה הרלוונטית בתוך צרפת. אולם אז, הועבר התיק להכרעה עקרונית במסגרת דיון משפטי אשר בין משרד הכלכלה של צרפת לבין בית הדין של האיחוד האירופי ומאותה נקודה והלאה, החשש היה שבערכאה המחייבת הזו תתקבל החלטה שתכפה את הסימון וכך הפכה היום ההחלטה מהנחיות לא מחייבות, לפסיקה מחייבת.

במשרד החוץ נערכו למערכה דיפלומטית רחבה, שכן החשש הוא שחוסר הבנה ברחבי רשתות צרכנות מקומיות באירופה, בנוגע למה הם מוצרים מישראל לעומת מה הם מוצרים מיו"ש תוביל לפגיעה בכל הסחורה הישראלית. במשרד החוץ תכננו לצאת היום בקמפיין רשתות חברתיות רחב בנושא, אך כל שגריריות ישראל בעולם עסוקות היום בפרסום המידע על חיסולו של הטרוריסט אבו-אל-עטא והירי הבלתי פוסק על יישובי ישראל.