חם לכם? שיא במכירות המזגנים של תדיראן והמניה מגיבה בהתאם

בסיכום הרבעון השלישי עלו הכנסות החברה ב-16% והגיעו ל-270 מיליון שקל • עוד טרם פרסום הדוחות העלתה חברת מידרוג את הדירוג של תדיראן "נוכח שיפור נמשך בביצועים העסקיים תוך שמירה על פרופיל פיננסי בולט לטובה"

משה ממרוד / צילום: סיון פרג'
משה ממרוד / צילום: סיון פרג'

חברת המזגנים תדיראן ממשיכה לצמוח, והבוקר הציגה מגמה חיובית בדוחותיה הכספיים לרבעון השלישי, שבאה לידי ביטוי בטיפוס של 16% בהכנסותיה הרבעוניות, שהגיעו ל-270 מיליון, לצד שיפור של 11% ברווח הנקי הרבעוני, שהסתכם בכ-22 מיליון שקל. בדרך לשורה התחתונה נהנתה תדיראן גם משיפור הרווח הגולמי והתפעולי, אולם לא הצליחה לשפר את שיעורם מהמכירות - עניין המיוחס לשינוי בתמהיל המכירות.

מניית תדיראן הגיבה לתוצאות בחיוב, עם עליות שעמדו בשעות הצהריים על כ-4%-3%, והשלימו לה זינוק של כ-70% מתחילת השנה - המקרב אותה מרחק של כ-10% מרמת השיא שקבעה מוקדם יותר השנה ומשקפת לחברה שווי נוכחי של 1.1 מיליארד שקל. 

התוצאות הכספיות של תדיראן
 התוצאות הכספיות של תדיראן

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הכיוון בדוחות דומה - עם שיפור של 13% בהכנסות, שהצטברו ל-691 מיליון שקל לצד קפיצה של 21% ברווח הנקי, שהגיע ל-51 מיליון שקל, וזאת כשלגבי שלוש הרבעונים הראשונים של השנה בתדיראן מציינים כי "בתקופה זו נרשם שיא מכירות במגזר המזגנים".

גם בתקופה זו נהנתה תדיראן משיפור הרווח הגולמי והתפעולי, ונהנתה משיפור ניכר בשיעור הרווח התפעולי מהמכירות, בין היתר אחרי שב-2018 רשמה הפחתה של קרוב ל-7 מיליון שקל מירידת ערך בגין השקעה שביצעה לפני כמה שנים בחברת עין ורד, המפתחת ומייצרת מערכתו לחיסכון באנרגיה במערכות מיזוג אוויר.

השפעה חד-פעמית נוספת בדרך לשורה התחתונה מהשנה שעברה הייתה לאחר שאז נהנתה תדיראן מרווח של כ-4.5 מיליון שקל "מהכנסות שהתהוו" בעקבות מכירת זכויות ההפצה של המותג Blomberg, שנעשתה ב-2015.

לצד הדוחות הודיעה תדיראן על חלוקת דיבידנד של 19 מיליון שקל לבעלי מניותיה.

מותג חזק לצד ריכוזיות עסקית

עיקר עיסוקה של תדיראן, הנמצאת בשליטת המנכ"ל משה ממרוד, מתרכז ביבוא, ייצור ומכירת מזגנים ומערכות מיזוג אוויר לשוק הביתי, המסחרי והתעשייתי, בעיקר תחת המותגים תדיראן, אמקור וטושיבה.

מלבד זאת, תדיראן עוסקת בפתרונות בתחום ההתייעלות האנרגטית ומחזיקה בפעילות יבוא ושיווק מוצרי חשמל תחת כמה מותגים ובהם תדיראן, אמקור וקריסטל.

טרם פרסום הדוחות, ועל רקע השיפור הנמשך בתוצאותיה הכספיות, חברת מידרוג עדכנה על העלאת דירוג האג"ח של תדיראן מ-A2 ל-A1 ושינוי אופק הדירוג מחיובי ליציב.

לפי נתוני מידרוג, נתח השוק של תדיראן בפעילות שיווק המזגנים בישראל עומד על כ-35%-40%

במידרוג ציינו, כאמור, כי העלאת הדירוג נעשית "נוכח שיפור נמשך בביצועים העסקיים תוך שמירה על פרופיל פיננסי בולט לטובה", וכן ציינו בין היתר כי המותג "תדיראן" מוערך על-ידה "כמותג חזק, הנשען בין היתר, על ותק, מערך שירות מבוסס ומוניטין חיובי בקרב מתקינים מקצועיים".

מנגד, הוסיפו שם, "הפרופיל העסקי של החברה מוגבל בשל ריכוזיות עסקית גבוהה בפעילות בתחום מיזוג האוויר הביתי, והישענות על מותג עיקרי".

את הסיכון הענפי של תדיראן מעריכים במידרוג כבינוני "נוכח חסמי כניסה וביקושים יציבים יחסית", ומעריכים את המעמד העסקי שלה כ"חזק בענף מיזוג האוויר הביתי, הנשען על מותג מבוסס עם ריכוזיות עסקית גבוהה".

לצד הדוחות הכספיים, תדיראן זימנה אסיפת בעלי מניות לחודש הבא, שתתבקש לאשר שידרוג של 14% בשכרה החודשי של מורן ממרוד-לביאד, בתו של בעל השליטה, שתקבל בתפקידה כסמנכ"לית האסטרטגיה של תדיראן שכר חודשי של 40 אלף שקל, במקום 35 אלף שקל כיום. בתדיראן מעריכים את עלות העסקתה השנתית של ממרוד-לביאד, בהנחת זכאות מענק שנתי מקסימלי, בכ-860 אלף שקל.