החזון של צוקרברג וקידום המסחר המקוון: מה עומד מאחורי שירות התשלומים של פייסבוק?

פייסבוק הודיעה על השקת שירות פייסבוק פיי, שיאפשר בעתיד להעביר כסף במסנג'ר, ווטסאפ ואינסטגרם • כדי להצליח בכך, פייסבוק תצטרך להתגבר על חששות המשתמשים והרגולטורים

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס

אמש (ג') השיקה פייסבוק שירות תשלומים חדש בשם "פייסבוק פיי", שיאפשר ביצוע רכישות ושליחת תשלומים לחברים דרך כל אפליקציות החברה. פייסבוק אומנם כבר הפעילה מספר שירותים שאפשרו ביצוע תשלומים, אך נכון להיום הם אחראים לחלק קטן מהכנסות החברה. ברבעון השלישי של 2019 פייסבוק רשמה הכנסות של 17.6 מיליארד דולר, אך רק 269 מיליון דולר מתוכן הגיעו מ"תשלומים ועמלות נוספות", וכל השאר מפרסום - מנוע ההכנסות המרכזי של החברה.

השקת השירות החדש הוא צעד נוסף בהתרחבות של החברה לתחומי התשלומים והמסחר המקוון, מתוך ניסיון לגוון את תחומי פעילותה. שירות "פייסבוק פיי" מושק השבוע בארה"ב בלבד, ובשלב הראשון הוא יהפוך לזמין רק בפייסבוק ובמסנג'ר, אך לפי הצהרת החברה, בהמשך הוא יהיה זמין במדינות נוספות וכן דרך אפליקציות וואטסאפ ואינסטגרם, ויאפשר למשתמשים להזין פעם אחת את פרטי כרטיס האשראי, הדביט או הפייפאל שלהם, ובפעמים הבאות לשלם דרכו מבלי צורך להזין את הפרטים מחדש. המשתמשים יוכלו לבחור אם להגדיר את השירות כך שיפעל בחלק מאפליקציות החברה או בכולן.

שירות התשלומים של פייסבוק / צילום: צילום מסך, גלובס
 שירות התשלומים של פייסבוק / צילום: צילום מסך, גלובס

כאמור, לא מדובר בצעד הראשון של פייסבוק בתחום התשלומים. החברה מפעילה מזה מספר שנים שירות בשם "Payments" שעובד עם מסנג'ר בארה"ב בלבד ומאפשר למשתמשים להעביר כספים לחבריהם ללא עמלות דרך כרטיס דביט או פייפאל. בנוסף, החברה מפעילה גרסאת בטא של שירות תשלומים לוואטסאפ בשם "וואטסאפ פיי" מעל שנה וחצי בהודו, השוק הגדול ביותר של וואטסאפ, בו יש מעל 400 מיליון משתמשים. החברה הכריזה כי ל"וואטסאפ פיי" יש כמיליון משתמשים, כך שלשירות היה פונטציאל צמיחה רב, והחברה תכננה להשיק אותו רשמית בהודו בסוף השנה, אך ההשקה מתעכבת נכון לעכשיו בשל אי-עמידה בתנאים רגולטוריים מקומיים.

השירות מתחבר לחזון של צוקרברג

ההתרחבות הנוכחית אינה מפתיעה ומתחברת לחזון של מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג להפוך את אפליקציות החברה למאובטחות ומוצפנות, בין היתר על-מנת לאפשר בהן תשלומים. צוקרברג אמר בעבר כי הוא מאמין ש"להעביר כסף צריך להיות פשוט כמו לשלוח תמונה", ועם השקת השירות החדש, דבורה ליו, סגנית נשיא בפייסבוק למרקטפלייס ולמסחר, אמרה דברים דומים. "'פייסבוק פיי' היא חלק מהפעילות המתמשכת שלנו להפוך את המסחר לנוח, נגיש ובטוח יותר עבור משתמשי האפליקציות שלנו", אמרה ליו לאתר "דה ורג'".

פייסבוק כבר מפעילה היום פעילויות מסחר כמו ה"מרקטפלייס" - פלטפורמה למכירה וקנייה של פריטים יד שנייה בפייסבוק, אפשרויות מסחר באינסטגרם, ורק בסוף השבוע השיקה אפשרות עבור עסקים להציג קטלוגים של הפריטים שלהם למכירה באופן נוח בוואטסאפ. אפשרות תשלומים דרך האפליקציה בוודאי תוכל להתחבר לפיצ'ר החדש ולהקל עוד יותר על מסחר באמצעות וואטסאפ.

פייסבוק פועלת גם לפיתוח מטבע קריפטו וארנק דיגיטלי כחלק מפרויקט ליברה, באמצעותו משתמשים יוכלו להעביר כספים ולבצע תשלומים דרך הפלטפורמה, אך הפרויקט נתקל בביקורת רבה מרגולטורים ומחוקקים בארה"ב ובעולם. בנוסף, חלק גדול מהחברות שהצהירו כי יצטרפו לאיגוד ליברה שמנהל את הפרויקט, הודיעו כי יעזבו אותו, בהן מאסטרקארד, ויזה ופייפאל. פייסבוק מצדה הצהירה כי היא מתנה את השתתפותה בפרויקט בקבלת אישור מכל הרגולטורים הרלוונטיים בארה"ב.

כל עוד העתיד של פרויקט ליברה אינו ודאי, ההשקה של "פייסבוק פיי" מאפשרת לחברה לנסות להיכנס לתחום באופן נרחב בינתיים, גם ללא מטבע משלה. פייסבוק הדגישה כי "פייסבוק פיי" איננו חלק מפרויקט ליברה, ונפרד מהארנק הדיגיטלי שהחברה מפתחת, קליברה.

בנוסף, ההשקה החדשה מהווה צעד נוסף בפעילות החברה לקראת אינטגרציה עתידית בין התשתיות של כלל שירותי פייסבוק. במסגרת האינטגרציה, משתמשים יוכלו לשלוח בחופשיות הודעה דרך כל אחת מאפליקציות החברה, גם למשתמשים באפליקציות אחרות של החברה.

חלק ממבקרי פייסבוק חוששים שמטרת אותה אינטגרציה היא להקשות על פירוק החברה, וכי הפרויקט החדש הוא צעד נוסף שיבצר את הקשרים בין כל שירותי החברה. זאת על רקע של קריאות של פוליטיקאים, בראשם הסנטורית אליזבת' וורן, אחת המתמודדות הדמוקרטיות לנשיאות ארה"ב, לפרק את פייסבוק, וחקירות שמתנהלות נגד פייסבוק - בהן חקירה בתחום ההגבלים העסקיים של רשות הסחר הפדרלית (ה-FTC), ושל 47 תובעים כלליים ממדינות ארה"ב.

פייסבוק מקדימה תרופה למכה

בנוסף לחששות אלה, קיים כמובן החשש בתחום האבטחה והפרטיות בכל הנוגע למידע רגיש כמו פרטי אשראי וחשבון בנק שמשתמשי השירות מתבקשים להזין על-מנת להעביר תשלומים דרך פייסבוק. לפייסבוק יש היסטוריה של דליפות מידע ובעיות אבטחה, ולאחרונה, כשצוקרברג השתתף בשימוע בקונגרס שדן בסיכונים בפרויקט הקריפטו של פייסבוק, הוא נשאל על כך. הוא השיב כי פייסבוק מאחסנת מידע פיננסי בנפרד משאר המידע על משתמשים, וכי מעולם לא דלף מידע מסוג זה מהחברה עד היום.

מאחר שגם משתמשים עלולים להסתייג מלשתף את המידע הרגיש עם החברה בשל אותה היסטוריה, פייסבוק ניסתה להקדים תרופה למכה כשפרסמה פוסט ייעודי בבלוג הרשמי שלה שמתמקד בנושא האבטחה והשמירה על הפרטיות, תחת הכותרת "הפרטיות חשובה: פייסבוק פיי".

בפוסט נכתב כי "כשזה מגיע לתשלומים, אבטחה ופרטיות הם בעלי חשיבות עליונה. לכן אנחנו נוקטים צעדים מיוחדים כדי להגן על המידע שלכם". פייסבוק הצהירה כי פרטי חשבון הבנק וכרטיס האשראי של המשתמשים יוצפנו, כי החברה תריץ בדיקות כדי לזהות ניסיונות הונאה, וכי משתמשים יוכלו להוסיף אמצעי אבטחה נוספים כמו קוד סודי או אמצעי זיהוי ביומטריים מהטלפון הנייד כמו זיהוי פנים וקריאת טביעות אצבע לפני ביצוע כל העברה או רכישה. החברה הצהירה כי "לא תאחסן את המידע הביומטרי", וכי הפעולות שיתבצעו דרך השירות לא ישותפו בפרופיל אלא אם כן המשתמש יבחר בכך.

למרות זאת, פייסבוק ציינה כי המידע על הרכישות שבוצעו בשירות כן יהיה בשימוש כדי לבצע התאמה אישית של התכנים והפרסומות שמשתמשים רואים.