פאואל: "ריבית שלילית לא מתאימה לכלכלה האמריקאית"

בעדות שנשא פאואל בסנאט, ציין יו"ר הפד לחיוב את שוק התעסוקה ובמיוחד את שיעור האבטלה הנמוך, שנמצא בשפל של 50 שנה • לדבריו, "הסיכונים למערכת הפיננסית בארה"ב נותרו נמוכים"

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

אם שואלים את יו"ר הפד ג'רום פאואל, צמיחה נמוכה, ריביות נמוכות ואינפלציה מזדחלת אלה מאפיינים שנמצאים כאן כדי להישאר והם לא מהווים איום למערכת הפיננסית.

"הפד לא צופה הורדות ריבית כל עוד הצמיחה נמשכת", מסר פאואל לפני עדותו בפני הסנאט. "תחזית הבסיס נותרת חיובית הודות לשלוש הורדות ריבית. הפד צופה המשך צמיחה בפעילות הכלכלית בארה"ב, כאשר שוק התעסוקה נותר חזק והאינפלציה קרובה לרמה של 2%", הוסיף פאואל. לדבריו, "הסיכונים למערכת הפיננסית בארה"ב נותרו נמוכים". 

בעדות שנשא פאואל בסנאט, ציין יו"ר הפד לחיוב את שוק התעסוקה ובמיוחד את שיעור האבטלה הנמוך, שנמצא בשפל של 50 שנה, על כך שהצליח להישאר ברמה זו במשך 18 חודשים. "למעשה, אינפלציה תחת שליטה וסנטימנט צרכנים חיובי מהווים נקודה טובה לכלכלה להיות בה", אמר פאואל. "איך אנו שומרים על זה? המפתח לשמור על כך נעוץ ביצירת מקומות עבודה ובביטחון הצרכנים". 

מאז יולי האחרון נרשמו שלוש הורדות ריבית, וזו נמצאת ברמה של 1.75%-1.5%, כאשר פאואל אמר כי הריבית לא תעלה כל עוד האינפלציה לא תטפס באופן משמעותי. היום נראה כי פאואל מכיר בעובדה כי האינפלציה תיוותר נמוכה לאורך זמן. 

לשאלה האם הפד ישמור על שיעורי הריבית ברמה הנוכחית בשנה הבאה, ענה פאוול: "לא הייתי אומר את זה בכלל... אנחנו כן חושבים שהמדיניות המוניטרית נמצאת במקום טוב, אבל נצפה בנתונים מהכלכלה בזהירות רבה ונעקוב אחר התפתחויות שעלולות לגרום להערכה מחודשת ונגיב בהתאם". עם זאת, לשאלת הריבית השלילית שנהוגה כעת בכמה מדינות, אמר פאואל: "ריבית שלילית אולי מתאימה לכמה מדינות אבל לא לכלכלה האמריקאית בתנאים הללו".

לגבי הדרמה שנרשמה בשוק הריפו, שאילץ את הפד להזרים עשרות מיליארדי דולרים לשוק, המשיך להחזיק פאואל בטיעון כי מדובר בהליך טכני.

לשאלת נזקי שינויי האקלים, אמר פאואל כי הדבר מהווה איתות לפעולה מצד הממשלות ומהווה פחות סוגיה שבה הפד עוסק במסגרת המדיניות המוניטרית. עם זאת, לדבריו, נזקי מזג אוויר קיצוניים אכן עשויים להשפיע. "הפד לא יהיה זה שיחליט לחברה מה לעשות עם זה, למשך הזמן שינויי האקלים יכולים להוות השפעה אך לנו אין מה לעשות עם זה מבחינת המדיניות המוניטרית", אמר פאואל.