עסק חי או לא? אי.די.בי הפסידה 407 מיליון שקל מתחילת השנה ומציגה גירעון דומה בהון העצמי

השווי הנכסי הנקי (NAV) השלילי הצטמצם בחודשים האחרונים ל-311 מיליון שקל, וכך גם המינוף ל-118%, בין היתר בשל מכירת מניות כלל ביטוח תמורת אג"ח אי.די.בי • למרות שאלשטיין הזרים לאי.די.בי כ-2.8 מיליארד בשקל מאז רכש את השליטה ב-2014, בשנה האחרונה עלה משמעותית הסיכון לחדלות פירעון והסדר חוב נוסף

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

נתוני הרבעון השלישי של השנה, שפרסמה הערב (ד') קבוצת אי.די.בי פתוח כדיווח מקדים לתוצאותיה הכספיות הרבעוניות, מעידים על המשך מצבה הפיננסי המאתגר, המדאיג כבר תקופה ארוכה את המשקיעים. חברת ההחזקות שבבעלות אדוארדו אלשטיין פרסמה את נתוניה העיקריים על רקע מכירת נתח נוסף ממניות כלל ביטוח, בעסקה העשויה לכלול גם אג"ח של אי.די.בי, כשבשורה התחתונה הכיוון ממשיך להיות שלילי, עם הפסד רבעוני של 155 מיליון שקל, המצטבר לסכום של 407 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. זאת לאחר שאת שנת 2018 כולה סיכמה אי.די.בי בהפסד של 465 מיליון שקל.

עוד מציגה אי.די.בי כעת בנתוניה גירעון של 409 מיליון שקל בהון העצמי, וכן שווי נכסי נקי (NAV) שלילי העומד על 311 מיליון שקל, לעומת שווי שלילי של 416 מיליון שקל שהציגה בסוף חודש אוגוסט, שהצטמצם מאז בין היתר בשל מכירת מניות כלל ביטוח תמורת אג"ח אי.די.בי. רמת המינוף של הקבוצה עומדת על 118%, לעומת 123% בסוף חודש אוגוסט.

ההזרמה מאלשטיין מנעה "עסק חי"

עוד עולה מהעדכון כי אי.די.בי ממשיכה להלך על חבל דק בכל הנוגע להערת "עסק חי" העלולה להיות מצורפת לדוחות, אחרי שרגע לפני סיכום הרבעון הקודם (השני של השנה), הסכים אלשטיין להזרים לאי.די.בי עוד 210 מיליון שקל בשנתיים הקרובות, ובכך מנע צירוף הערה זו. מאז התחייבותו של אלשטיין, הוא הזרים כשליש מהסכום - כ-70 מיליון שקל. 

אי.די.בי מציינת כי לקראת פרסום הדוחות היא תבחן שוב את ההנחות שהניחה במועד פרסום דוחות הרבעון השני, לפיהן "החברה כשרת פירעון ויש ביכולתה לשרת את התחייבויותיה כסדרן ובמועדן". עוד היא מוסיפה כי היא "תמשיך לבחון את נאותות הנחת העסק החי, אודות ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי עד בסמוך לפרסום הדוחות הכספיים". החלפת החוב במניות כלל שאי.די.בי מקדמת צפויה לייצר רווח הון משמעותי, שעשוי לסייע לקבוצה להימנע מהערת "עסק חי ".

בדוחות הקרובים, לרבעון השלישי של השנה, צפויות שוב ללוות אותה הפניות תשומת לב מצד רואי החשבון בדבר מצבה הכספי, וכן "לתחזיות ולתוכניות החברה ליכולתה של החברה לפרוע את התחייבויותיה בתקופה החל משנת 2022, ולגורמים אשר אינם בשליטתה של החברה".

עם הזרמת ההון האחרונה מצטבר הסכום שהזרים אלשטיין לאי.די.בי (ולחברה האחות דסק"ש) מאז רכש את השליטה בקבוצה במסגרת הסדר חוב בחודש מאי 2014 לסכום עתק של כ-2.8 מיליארד שקל. חרף הזרמות הענק, בשנה האחרונה עלה משמעותית הסיכון לחדלות פירעון והסדר חוב נוסף בחברה, כמשתקף בתשואות ה"זבל" שבהן נסחרות האג"ח שהנפיקה (חוב של כ-2.7 מיליארד שקל). 

בסוף חודש אוקטובר החלה הקבוצה לקדם הנפקת סדרת אג"ח חדשה, לראשונה מאז יולי 2017, ולמרות שהאג"ח שלה נסחרות בתשואות "זבל" של עד 27%, בחברה מעריכים כי היא תצליח להשלים את ההנפקה כמתוכנן, בזכות בטוחה חזקה יחסית בדמות שעבוד על כ-10% ממניות כלל ביטוח.

נזכיר כי לפני כחודשיים מונה ערן סער לתפקיד מנכ"ל קבוצת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות) - תפקיד שאותו מילא קודם לכן מי שנחשב למקורבו של אלשטיין, שולם לפידות, עד למאי האחרון. סער (47) כיהן במהלך השנים בשורת תפקידים בכירים בסקטור הפרטי והציבורי, ובתפקידו האחרון שימש מנכ"ל קבוצת ההחזקות הציבורית אקויטל, הפועלת בענפי הנדל"ן והאנרגיה.