בעיצומה של עדות השגרירה טראמפ צייץ: הרסה כל מקום שהיתה בו

מארי יובאנוביץ', שגרירת ארה"ב באוקראינה: ציוצים כאלה מפחידים מאוד • יו"ר ועדת המודיעין של בית-הנבחרים, אדם שיף: "ניסיון לאיים על עדים" • טראמפ הורה לפטר את יובאנוביץ' בעקבות שיחה עם לב פרנס, חתן פרס "חובבי ציון", שאמר לו, כי השגרירה אינה נאמנה לו

דונלד טראמפ ממתין לנאום במליאת האו"ם / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס
דונלד טראמפ ממתין לנאום במליאת האו"ם / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס

בשימוע פומבי בוועדת המודיעין של בית-הנבחרים, הערב (ו'), תיארה מארי יובאנוביץ', שגרירת ארה"ב באוקראינה, כיצד נשיא ארה"ב התנכל לה באופן אישי ופוגעני במהלך כהונתה, כאשר יו"ר הוועדה, אדם שיף, קטע את עדותה וביקש ממנה להגיב על ציוץ טרי של טראמפ, שאך זה עלה לרשת, בזו הלשון:

"בכל מקום שבו הוצבה מארי יובאנוביץ קרה משהו רע. היא החלה בסומליה. ומה קרה שם? ובואו נעבור לאוקראינה, שבה הנשיא החדש, בשיחת טלפון עמי, מתח עליה ביקורת. זכותו המוחלטת של נשיא ארה"ב היא למנות שגרירים".

 

זו היתה התבטאות חסרת תקדים של נשיא על דיפלומט אמריקאי. למעשה, הוא האשים את יובאנוביץ', באופן אבסורדי, באחריות לגלישת סומליה לכאוס בשנים שחלפו. תשובת יובאנוביץ' היתה מאופקת, אך פניה העידו על כאבה: "למעשה, אני חושבת שבמקומות שבהם שירתתי במרוצת השנים, אני ואחרים עמי דווקא שיפרנו את המצב, הן מנקודת מבטה של ארה"ב והן מנקודת המבט של המדינות שבהן שירתתי".

תגובת שיף, שמוביל את פרוייקט האימפיצ'מנט נגד טראמפ, היתה פחות דיפלומטית: "אני חושב שלפנינו נסיון להפחדת עדים. אנו מתייחסים ברצינות לניסיונות כאלה". וחבר דמוקרטי אחר בוועדת המודיעין, אריק סוולוול, אמר כי הוועדה תבדוק אם ההתקפה הזו יכולה לשמש כסעיף נוסף בכתב האישום המתוכנן נגד הנשיא.

חילופי הדברים האלה היו אחד משיאי השימוע הפומבי השני בתהליך האימפיצ'מנט. העדה היחידה היתה מארי יובאנוביץ', שידועה כמאשה, בת 60, דיפלומטית ותיקה, ששירתה שישה נשיאים. טראמפ גדע את כהונתה בקייב ללא התראה מוקדמת במאי השנה. על פי הוראתו, הורה לה משרד-החוץ בוושינגטון "לחזור הביתה במטוס הבא". נסיבות פיטוריה של יובאנוביץ' נעשו אחד ממוקדי החקירה החשובים ביותר של תהליך האימפיצ'מנט.

במהלך עדותה, פרשה יובאנוביץ' סיפור רחב יריעה על מאמצי טראמפ, רודי ג'וליאני, פרקליטו האישי, ואזרחים אוקראינים מסוימים לסכל את פעילותה בקייב מפני שסירבה לשתף פעולה עימם, והדגישה כי אנשים אלה הניעו את טראמפ להדיחה.

בעדותו בשימוע הפומבי הראשון, ביום ד', תיאר השגריר וויליאם טיילור, שהחליף את יובאנוביץ' בקייב, שני ערוצים מקבילים שבהם התנהלה מדיניות ארה"ב כלפי אוקראינה: הערוץ הרשמי, שהיה כפוף למשרד-החוץ, והערוץ הפרטי של טראמפ בניהולו של ג׳וליאני, שניסה לסחוט מאוקראינה סיוע למסע הבחירות של טראמפ, ובעיקר לעודד את הנשיא החדש, וולודימיר זלנסקי, להכריז פומבית שבכוונתו לנהל חקירה נגד ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר, ובנו האנטר, שהיה דירקטוריון בחברת גז אוקראינית בתקופה שבה כיהן אביו כסגן נשיא.

עד נוסף בשימוע הראשון, ג'ורג' קנט, סגן עוזר שר-החוץ לענייני אירופה ואירו-אסיה אמר, כי מאמצי ג'וליאני לדחוף לחקירת הביידנים היו "קמפיין של שקרים" וכי ג'וליאני הביא למעשה להדחת השגרירה יובאנוביץ', שלא שיתפה פעולה עם ג'וליאני ובעלי בריתו האוקראינים. קנט דחה בתוקף את מאמצי טראמפ להשיק "חקירות סלקטיביות של אזרחים אמריקאים במדינות זרות כדי להפיק רווחים פוליטיים".

בעדותה הערב אמרה יובאנוביץ', כי חשה עצמה "מאוימת" לאחר שקראה מה אמר עליה טראמפ בשיחתו המפורסמת עם זלנסקי ב-25 ביולי. באותה שיחה, כזכור, ביקש טראמפ מזלנסקי "טובה" תמורת הסכמתו לתת לאוקראינה סיוע צבאי: להכריז על חקירה פומבית של הביידנים. בקשה זו היא ליבת מיזם האימפיצ'מנט. הדמוקרטים אומרים, שמדובר בסחיטה וכי טראמפ ניסה למעשה להציע "שוחד" לנשיא אוקראינה.

"הוכיתי בהלם מהעובדה שבכלל שימשתי נושא לשיחה בין שני נשיאים באופן כזה", היא אמרה. "טראמפ אמר לזלנסקי שאני 'חדשות רעות' וש'יקרו לי דברים מסוימים'. זה היה רגע נורא. אדם שראה אותי סיפר אחר כך שהחוורתי כליל. אפילו עכשיו קשה לי לתאר זאת".

היא לא ניסתה להסתיר את אכזבתה מהדרך שבה גדע טראמפ את כהונתה: "לאחר 33 שנות שירות, זה היה נורא. לא כך רציתי שהקריירה שלי תסתיים". היא סיפרה כי לנוכח ההשמצות נגדה, היא ביקשה ממשרד-החוץ בוושינגטון, עוד לפני שהוחזרה, לפרסם הצהרת תמיכה בה - אולי מפי שר-החוץ, מייק פומפיאו עצמו - אך זה לא קרה. הוסבר לה, כך סיפרה, שגורמים במשרד-החוץ חששו שטראמפ יגיב בציוץ עוין.

בשבועות שקדמו לפיטוריה, ניהלו ג'וליאני ובלי בריתו בקייב מסע השמצות נגד יובאנוביץ'. הם האשימו אותה בחוסר נאמנות לטרמאפ ובניסיונות להתערב במערכת המשפט בקייב. היא אפילו הואשמה שנתנה לשלטונות בקייב רשימה של אנשים שאסור לחקור אותם באשמת שחיתות. "זו היתה פבריקציה מוחלטת", אמרה יובאנוביץ בעדותה.

היא אמרה, כי להדחתה יהיו השלכות על תפקוד משרד-החוץ האמריקאי ועל מעמדה של ארה"ב בעולם. "אינטרסים מפוקפקים בעולם כולו למדו עכשיו שלא צריך להשקיע מאמץ רב מדי כדי לסלק שגריר אמריקאי שאינו מעוניין לשתף עימם פעולה", אמרה יובאנוביץ'. היא קבלה על "אי נכונותה של הנהגת משרד-החוץ להצהיר שההתקפות נגדי היו כוזבות במידה מסוכנת".

השגרירה לשעבר הצהירה, שהיא מתקשה לעכל את העובדה שגורמים אמריקאים (הכוונה לג'וליאני וממילא לטראמפ) העדיפו לשתף פעולה עם אוקראינים שמוסיפים לדבוק במסורות השחיתות הוותיקות של ארצם, ודחפו להדחתה.

למעשה, לבד מג'וליאני, שתיים מהדמויות החשובות ביותר בקמפיין להדחת יובאנוביץ היו אזרחים אמריקאים: לב פרנס, יליד אוקראינה, ואיגור פרומן, יליד בלרוס, מקורביו של ג'וליאני, שסייעו לו במאמציו להבאיש ריחם של הביידנים. הם נעצרו בחודש שעבר בנמל-התעופה דאלס, ליד וושינגטון, כשבידם כרטיס בכיוון אחד לווינה.

הם חשודים במתן תרומות כספיות בלתי-חוקיות לפוליטיקאים רפובליקאים ובעבירות אחרות על חוקי מימון הבחירות בארה"ב. לשניים קשרים עם גורמים ימניים בישראל והם זכו בפרס "חובבי ציון" של הארגון האורתודוכסי האמריקאי "ישראל הצעיר".

כתב האישום נגדם אינו מזכיר במפורש את ג'וליאני או את ניסיונותיו הכושלים לחשוף מידע על מעשי שחיתות כביכול של הביידנים. אך המסמך מזכיר כמה התפתחויות שקשורות למאמצים אלה, לרבות חתירתם של פרנס ופורמן להביא להדחתה יובאנוביץ'. כתב האישום מציין, שיזמת השניים נבעה, בין היתר, מבקשה של גורמים ממשלתיים באוקראינה.

על פי כתב האישום נגד פרנס ופרומן, הצליחו השניים להבטיח לעצמם גישה לבכירים בממסד הרפובליקאי באמצעות תרומות בלתי חוקיות לקמפיינים רפובליקאים - כמיליון דולר בסה"כ - במאמץ לשריין לעצמם עסקאות בשוק הגז הטבעי הנוזלי או בשוק הקנאביס בנוואדה, שקיבל גושפנקה חוקית.

בין השאר תרמו פרנס ופרומן 325 אלף דולר לארגון הפעולה הפוליטי (PAC), שנתון להשפעה ישירה של מקורבי טראמפ, ו-111 אלף דולר לקמפיין של ראש סיעת המיעוט הרפובליקאי בבית-הנבחרים, קווין מקארתי. הם תרמו גם למסע הבחירות של הפוליטיקאי הרפובליקאי רון דסנטיס, שאכן נבחר למושל פלורידה. הם הצליחו להשתחל לבית הלבן ולקבלת פנים במאר-א-לאגו, המעון המפואר של טראמפ בפלורידה, ולהצטלם עם הנשיא כמה פעמים.

טראמפ אמר לאחר מעצרם, בתשובה לשאלת כתבים, כי אינו מכיר "את שני הג'נטלמנים האלה". כיצד תסביר שאתה מופיע עימם בכמה תצלומים? הוא נשאל. "אני מצטלם עם כל העולם", השיב הנשיא.

"וושינגטון פוסט" ו"ניו יורקר" חשפו באחרונה כיצד פרנס עצמו טמן את זרעי הדחתה של השגרירה. בארוחת ערב לתורמים גדולים במלון של טראמפ בוושינגטון, בנוכחות הנשיא, הצליח פרנס להגיע לטראמפ ולספר לו שהשגרירה בוושינגטון אינה ידידותית כלפיו. טראמפ הגיב בזעם ואמר שהגיע הזמן לפטר אותה. לגורמים רפובליקאים אחרים אמר פרנס שיובאנוביץ' משמיצה את הנשיא ואומרת שהוא ישמש מטרה לתהליך אימפיצ'מנט.

וכאמור, השגרירה הצטוותה לחזור הביתה "במטוס הראשון" בהתראה קצרה.