רשות החדשנות ורשות ני"ע ישקיעו 6 מיליון שקל בתוכנית פיילוטים בתחום הפינטק

במסגרת התוכנית שתושק בימים הקרובים, חברות וסטארט-אפים ישראליים יקבלו גישה למאגרי המידע של הרשות לניירות ערך ולנתוני המסחר של הבורסה • המהלך אמור לעודד חברות לפתח פתרונות טכנולוגיים בתחומי הפינטק

ענת גואטה / צילום: איל יצהר
ענת גואטה / צילום: איל יצהר

לאחר שרשות החדשנות גילתה כי תשקיע כ-15 מיליון שקל בתוכנית ל"קידום השקעות של הגופים המוסדיים המקומיים בהייטק הישראלי", בשיתוף רשות ניירות ערך, ל"גלובס" נודע כי רשות החדשנות ורשות ניירות ערך משיקות תוכנית פיילוטים בתחום הפינטק בהשקעה של כ-6 מיליון שקלים. מבחינת שתי הרשויות מדובר במהלך שאמור לעודד חברות לפתח פתרונות טכנולוגיים בתחומי הפינטק בדגש על שוק ההון.

ככל הידוע רשות החדשנות, שבראשות אהרון אהרון, ורשות ניירות ערך, שבראשות ענת גואטה, ישיקו בימים הקרובים תוכנית פיילוטים שמטרתה לאפשר לחברות ולסטארט-אפים ישראליים מתחום הפינטק (טכנולוגיה פיננסית) גישה למאגרי המידע של רשות ניירות ערך ולנתוני המסחר של הבורסה. מבחינת רשות ניירות ערך מדובר על מהלך שנועד להזריק חדשנות פיננסית לשוק ההון הישראלי ובמקביל להטמיע טכנולוגיות שינגישו את שוק ההון לצרכן הישראלי. התוכנית נועדה לסייע לחברות מקומיות ולסטארט-אפים מקומיים בפיתוח המוצר שלהם למסחור ולחדירה לשוק.

בהקשר זה מסר שר הכלכלה אלי כהן כי "תוכנית הפיילוטים בפינטק של רשות החדשנות ומשרד הכלכלה בשיתוף הרשות לניירות ערך תאפשר לסטארט-אפים ישראליים לצבור ידע ולשפר את מוכנות המוצר שלהם למסחור וחדירה לשוק המקומי". יו"ר רשות ניירות ערך גואטה הסבירה כי מבחינתה "מהלך זה של חיבור בין חברות סטארט-אפ ישראליות לבורסה המקומית הוא אינטרס לאומי ומהווה נדבך נוסף בתוכנית המשותפת של רשות החדשנות ורשות ניירות ערך, הרואה בחיבור זה יעד אסטרטגי לצורך ביסוס והרחבת שוק ההון הציבורי ולגיוון הזדמנויות המימון ליזמים".

כמו כן, ברשות, שבין היתר אחראית על הבורסה והמסחר בה, על חברי הבורסה ועל מנהלי התיקים וקרנות הנאמנות, מקווים לקדם גם היבטים אחרים בחיי החברות הפעילות בשוק ההון ובמסגרתם גם אופן עבודת הרשות והגורמים המפוקחים. בכוונת רשות החדשנות ורשות ניירות ערך לקיים באמצע דצמבר מפגש עם היזמים והחברות המעוניינות להצטרף לתוכנית (Meetup).

המהלך החדש נעשה כאמור אגב מהלך אחר שרשות החדשנות השיקה בשבוע שעבר בתיאום עם רשות ניירות ערך ושנוגע לדרכים להגברת ההשקעות שמבצעים הגופים המוסדיים בישראל בתחום ההייטק, בדגש על שלבים מוקדמים בחיי החברות הטכנולוגיות (סטארט-אפים) וקרנות הון סיכון מקומיות.

מצד אחד ישנה התפיסה של רשות החדשנות שלפיה העובדה שהמוסדיים בישראל, בדגש על גופי החיסכון לטווח ארוך, נפקדים מהשקעה בסטארט-אפים הינה כשל שוק. מנגד, רבים מקרב המוסדיים מציינים כי אין זה מתפקידם לקדם את ההשקעות בתחום ההייטק משיקולים שאינם קשורים ישירות בטובת החוסכים, ואף להיפך מכך. עוד הם מספרים כי ההשקעות בקרנות ההון סיכון הישראליות לא הניבו את ההצלחה שצופתה מהן.

בכל אופן, החצים של רשות החדשנות ושל רשות ניירות ערך מכוונים בעיקר לגופי החיסכון לטווח ארוך שמפוקחים על ידי רשות שוק ההון, בראשות משה ברקת. גופים אלה מנהלים כיום יותר מ-1.7 טריליון שקל ותפקידם להבטיח את יכולת ההשתכרות של החוסכים לאחר שייצאו לגמלאות.

לתפיסת מנהלי השקעות מוסדיים רבים מדובר בתחומי השקעות שלפי שעה לא עומדים בסטנדרטים הנדרשים לניהול כספי החוסכים. עם זאת, בסביבת ההייטק הישראלי רוצים שיותר כספים פנסיוניים של הציבור יופנו לתחומי הטכנולוגיה, כשהם מאמינים כי זה גם יניב ברבות השנים תשואות טובות עבור ציבור החוסכים.

ללא קשר למהלכים שמובילות עתה שתי הרשויות כאמור, גם ברשות שוק ההון מקדמים מהלכים לקידום השקעה של הגופים המוסדיים שתחת פיקוחם בתחומי ההייטק ובעיקר בתחומי הפינטק, שיכולים לקדם את הענף כולו. במסגרת זו בוחנים ברשות שוק ההון הקלה בהוראות הרגולציה כך שיתאפשר לחברות הביטוח להשקיע יותר בפינטק.