בהשפעת ירידת המדד: רווחי מזרחי טפחות נשחקו ב-7%; המניה בשיא

הבנק מחלק דיבידנד של כ-170 מיליון שקל • בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה קפצו רווחי הבנק ב-40% ל-1.4 מיליארד שקל, בשל השפעת החקירה בפרשת הלבנת ההון בתקופה המקבילה

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

בנק מזרחי טפחות  סיכם הבוקר את הרבעון השלישי עם שחיקה של 7% ברווח הנקי, שהגיע ל-422 מיליון שקל, וזאת כשלפי הבנק במרכז ההשפעה עמדה ירידת מדד המחירים לצרכן, אחרי שהוא עלה ברבעון המקביל אשתקד. לצד הדוחות הודיע הבנק על חלוקת דיבידנד של כ-169 מיליון שקל לבעלי המניות, וזאת בהמשך לחלוקה של קרוב ל-400 מיליון שקל שביצע אחרי פרסום הדוחות הקודמים - שהגיעה אחרי ארבעה רבעונים ללא חלוקה.

ברקע לשינוי הכיוון בחלוקת הדיבידנד, מוקדם יותר השנה הגיע הבנק להסדר עם שלטונות מס האמריקאיים בנוגע לסגירת פרשת הסיוע להעלמות מס ללקוחותיו האמריקאים, עם קנס של 195 מיליון דולר.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, רווחי מזרחי טפחות קפצו ב-40% והגיעו ל-1.4 מיליארד שקל. בהשפעת החקירה האמריקאית על תוצאות הבנק ב-2018, ובניטרול ההפרשות מהן סבל הבנק אשתקד בגין החקירה, השיפור בשורה התחתונה בתשעת החודשים הראשונים של השנה עומד על כ-10%. ברבעון השלישי של 2018 לא רשם הבנק הפרשות בגין החקירה.

תוצאות מזרחי טפחות,
 תוצאות מזרחי טפחות,

מניית הבנק הגיבה לתוצאות במגמה חיובית, עם עליות שעמדו בשעות הצהריים על כ-2%, והשלימה זינוק של כ-40% מתחילת השנה המעמיד אותה סביב רמות השיא, המשקפות למזרחי טפחות שווי של כ-20.5 מיליארד שקל.

אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות, מסר היום כי "נתוני תשעת החודשים הראשונים של 2019 משקפים את המשך תנופת הצמיחה בפעילות הבנק, תוך הצגת שיעורי גידול במרבית סעיפי המאזן, בהכנסות וברווחיות".

עוד מזרחי טפחות מציג בסיכום רבעוני תשואה להון של 11.1%, לעומת 13.4% ברבעון המקביל, אולם בסיכום תשעת החודשים של השנה המגמה מתהפכת, עם תשואה להון של 12.4%, לעומת 9.7%

בנוסף, מציג מזרחי טפחות בדוחות יחס יעילות (המודד את שיעור ההוצאות מההכנסות א"ל), של 56.7%, לעומת 54.5% ברבעון המקביל, והון עצמי (רובד 1 לרכיבי סיכון) של 10.1%.

בסוף ספטמבר עמד תיק האשראי לציבור של מזרחי טפחות על 202.5 מיליארד שקל - שיפור של קרוב ל-7% ביחס להיקפו ברבעון המקביל אשתקד, וזאת אחרי שברבעון הקודם של השנה הנוכחית (הרבעון השני), חצה היקפו לראשונה רף של 200 מיליארד שקל.

ההוצאות של מזרחי טפחות בגין הפסדי אשראי עמדו בסיכום הרבעון השלישי על 70 מיליון שקל, לעומת 61 מיליון שקל ברבעון המקביל, ואילו בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019 הוצאות אלה הצטברו ל-245 מיליון שקל - עלייה של 5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בשורה העליונה, מזרחי טפחות נהנה משיפור של 1.5% הכנסות המימון שלו, שהגיעו ל-1.36 מיליארד שקל, וזאת בזכות מגמה חיובית בהכנסות מימון שאינן מריבית, ולמרות שחיקה בהכנסות ריבית נטו - המהוות את עיקר הכנסות המימון של הבנק. בין ינואר לספטמבר, הכנסות המימון של הבנק צמחו ביותר מ-7% והתקרבו ל-4.3 מיליארד שקל. 

בנק מזרחי טפחות הוא בנק המשכנתאות הגדול בישראל, ותחום זה הניב לו, כצפוי, את התרומה הגדולה ביותר לרווח הנקי, שהסתכם ב-154 מיליון שקל - שיפור של 8% ביחס לרבעון המקביל.