הצצה לחייו של עסק קטן: "על כל שקל שאני מרוויח, המדינה לוקחת בין 50 ל-60 אגורות"

רועי רימשון מהישוב לוטם, מקיים הרצאות על שיריה של נעמי שמר וחוקר עצמאי בנושא • "המסים שאני נדרש לשלם למדינה בלתי הגיוניים וההוצאות מטורפות" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

רועי רימשון/ תמונה פרטית
רועי רימשון/ תמונה פרטית

מי אני?

"רועי רימשון, בן 42, נשוי ואב לשניים מהישוב לוטם שבתחומי מועצת משגב, עצמאי מזה כשש שנים ומרצה על שיריה וקורותיה של המשוררת נעמי שמר".

מה אני עושה?

"מ-2013 אני מקיים הרצאות על שיריה של נעמי שמר וחוקר עצמאי בנושא. אני עושה מחקר מקורי ומהימן, בין השאר בזכות הקשר הקרוב שיש לי עם משפחתה של נעמי שמר. הדברים שאני מספר עליהם במסגרת ההרצאות נכונים ובדוקים ולא מדובר בפרשנויות".

איך הגעתי לתחום הזה?

"אני איש חינוך בהשכלתי ועד לפני כשש שנים עבדתי בכפר לנוער בסיכון גבוה. בנסיעה שעשו חברי הסגל של הכפר לקיבוץ כנרת עשיתי הרצאה מאולתרת על נעמי שמר, שכן אני יליד קיבוץ כנרת.

"הקהל מאוד נהנה, ומשם פיתחתי את ההרצאות שלי בנושא והוא צבר תאוצה: אני מקיים בין 10 ל-12 הרצאות בחודש ממוצע, אם כי חודשי הקיץ נחשבים חלשים כי כולם בחו"ל, ואני מקיים בהם בין שש לשמונה הרצאות בממוצע. אני מרצה גם באנגלית, ועשיתי עד כה חמישה סיבובים של הרצאות בחו"ל. משך הרצאה הוא כשעה וחצי, הנושא מרגש מאוד אנשים והפידבק שאני מקבל אחריהן נותן לי כוח להמשיך ולפעול בנושא - למרות כל הקשיים שאני מתמודד איתם בהיותי עצמאי".

מה הקשיים שאני מתמודד איתם?

"בראש ובראשונה אני מרגיש שאני ממש לבד בזה: המסים שאני נדרש לשלם למדינה בלתי הגיוניים וההוצאות מטורפות. עשיתי חישוב גס ומצאתי שעל כל שקל שאני מרוויח - אני משלם למדינה בין 50 ל-60 אגורות. אני עוסק מורשה מזה כשלוש שנים, ולפני כחודשיים קיבלתי שלוש דרישות תשלום שונות למס ההכנסה, אחת בגובה של 600 שקל, שנייה של 800 שקל ושלישית של 900 שקל. אלה השלמות שאני נדרש לשלם, והדרישות האלה תמיד מגיעות בזמנים הכי לא נוחים ולרוב - גם באיחור, כך שמרגע שאני מקבל אותן אני כבר בפיגור מבחינת התשלום ומדובר בסכומי כבדים.

"במצבים אחרים אני מחפש את הביטוח הלאומי, יש שם רק פקס ולא עונים להודעות שאני שולח. במוקד הארצי שלהם עונים אחרי זמן רב ואז שולחים אותי לאותו הסניף שניתן לפנות אליו רק באמצעות פקס. אני גם משלם מאות שקלים לאקו"ם על זכויות יוצרים בשל שימוש בשיריה של נעמי שמר במסגרת ההרצאות. העלויות משתנות, בהתאם למספר השירים שבהם אני משתמש ולמספר המשתתפים בכל הרצאה.

"לפני כמה חודשים קיבלתי מספר ספק ממשרד הביטחון, כדי שאוכל לקיים הרצאות גם מול חיילי צה"ל. אלא שלמרות זאת, אני מחכה להחלטת ועדה של חיל החינוך שהייתה אמורה לאשר את ההרצאה שלי - אך היא לא התכנסה עדיין וזאת, לאחר שכבר בניתי הרצאה שמותאמת לחיילים, והוצאתי על המהלך הזה כסף כי אלה שירים שאני צריך לשלם עליהם זכויות יוצרים ועוד".

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי כעצמאי?

"המסים הגבוהים ומוסר התשלומים במשק, שמתאפיין במקרים רבים בשוטף פלוס 60 אף שיש חוק בנושא הזה, ותפקידו להסדיר את הנושא ולקצר את זמן התשלום באופן משמעותי. אחרי שאני מעיר על כך, לרוב נעתרים ומבטיחים לי תשלומים לפי שוטף פלוס 45. לפעמים אני מרגיש שאני צריך לרדוף אחרי מקבלי שירותים כדי שישלמו והם מוציאים לי את הנשמה, אומרים כל הזמן שהצ'ק בדרך. בכלל, צריך עצבים מברזל.

"אני חושב הרבה מאוד על להפסיק עם הפעילות הזאת, כי לפעמים יש לי הרגשה שמישהו קיבץ חבורה של אנשים מאוד מוכשרים ודרש מהם לקיים את המודל האכזרי ביותר שניתן לקיים כלפי עצמאיים - וליישם אותו".

מה הכי דחוף שהממשלה תטפל בו?

"בעיית מוסר התשלומים במשק. אני לא ספק שירותים שדורש מאות אלפי שקלים כאן מיד ועכשיו. אין סיבה שגופים שמזמינים ומקבלים שירות - לא ישלמו עליו בו במקום או בתוך זמן סביר".