"נעים בסופ"ש": מערך ההסעים של מטרופולין גוש דן יוצא לדרך

הבוקר השיקו ראשי הערים את מערך ההסעים החדש, "נעים בסופ"ש", שיחל לפעול ברחבי גוש דן בסוף השבוע הקרוב, ובמסגרתו יופעלו 6 קווים על פני יותר מ-500 תחנות • חולדאי: "אני מקווה שהצעד הבא יהיה הקמת רשות תחבורה מטרופולינית"

ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי בהשקת מערך ההסעים "נעים בסופ"ש" / צילום: איל יצהר, גלובס
ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי בהשקת מערך ההסעים "נעים בסופ"ש" / צילום: איל יצהר, גלובס

הבוקר (ד') השיקו ראשי הערים את מערך ההסעים החדש, "נעים בסופ"ש", שיחל לפעול ברחבי גוש דן בסוף השבוע הקרוב, ובמסגרתו יופעלו שישה קווים על פני יותר מ-500 תחנות.

"לבני אדם יש זכות יסוד לנוע", אמר ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי הבוקר, "והזכות הזו נמנעת מהם כאשר אין תחבורה ציבורית ראויה וטובה. כל השנה, ובמיוחד כשב-20% מהימים אין בכלל תחבורה ציבורית באשר היא. כאן יש יוזמה של מספר רשויות מקומיות שמגובה בהתנדבות של ראשי ערים אחרים שיצטרפו כנראה למיזם הזה של תחבורה ציבורית בסופי שבוע, כדי לענות על הצורך הבסיסי של בני אדם לנוע ממקום למקום. הממשלה צריכה להבין שחייבים תחבורה ציבורית - לא יכול להיות שבן אדם ייסע בשבת וישלם הרבה כסף על מונית. אני מקווה שהצעד הבא יהיה הקמת רשות תחבורה מטרופולינית". 

ראשי הערים בהשקת מערך ההסעים החדש, "נעים בסופ"ש" / צילום: איל יצהר, גלובס
 ראשי הערים בהשקת מערך ההסעים החדש, "נעים בסופ"ש" / צילום: איל יצהר, גלובס

העלות השנתית להפעלת הפרויקט (52 סופי שבוע) מוערכת בכ-12.5 מיליון שקל וצפויה לגדול עם הצטרפות ערים נוספות, כשלעת עתה יחלו ארבע רשויות בגוש דן להפעיל את מערך ההסעים - גבעתיים, קריית אונו, רמת השרון ותל-אביב-יפו.

בשלב זה השירות יהיה חינמי, והנוסעים יוכלו לבצע החלפות בין קווי הרשת.

היוזמה מעוררת התנגדות בקרב חברי הכנסת, ואמש (ג') אמר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בכנס של השדולה להגנת השבת: "כשיש לכך הצדקה, מותר להשתמש בכוח הפוליטי שיש לנו, והמבין יבין. יושבים פה סביב השולחן אנשים שיש להם את הכוח הזה. בעבודה חכמה אנו יכולים לצמצם דרמטית את שינוי הסטטוס-קוו. איפה שכל אחד יכול להשתמש בסמכותו, ואיפה שצריך נשלב ידיים כדי להעביר מסרים. זה אפשרי עוד לפני שמוקמת ממשלה וכנסת". 

ראשי הערים בהשקת מערך ההסעים החדש, "נעים בסופ"ש" / צילום: איל יצהר, גלובס
 ראשי הערים בהשקת מערך ההסעים החדש, "נעים בסופ"ש" / צילום: איל יצהר, גלובס

רשת הקווים הבין-עירונית תפעל בסופי שבוע ותחבר בין הערים, כדי לייצר רשת תחבורה מטרופולינית אפקטיבית ומשלימה לתחבורה הציבורית שפועלת בימי חול. לדברי הרשויות, רשת הקווים זוכה להתעניינות רחבה מצד ראשי רשויות נוספים, והיא צפויה לספק פתרון תחבורתי הולם לכ-4 מיליון תושבי המטרופולין.

רשת התחבורה תתבסס על מערך היסעים של אוטובוסים בגודל קטן, הכוללים כל אחד 19 מקומות. המערך יכלול 6 מסלולים שאורכם כ-300 ק"מ ויפעל לאורכן ולרוחבן של הערים. הקווים מבוססים על מתן נגישות תדירה אל מרכז הערים ובין השכונות השונות בשעות בהן אין תחבורה ציבורית, תוך התחשבות באזורים שומרי שבת.

שעות הפעילות הן 02:00-18:00 ביום שישי, ובשבת בשעות 17:00-09:00. הקווים יצאו בתדירות קבועה של כל חצי שעה עגולה, מלבד קו 710 מקריית אונו שייצא כל שעה עגולה.

מבחינת נגישות, כל מיניבוס שלישי (כל שעה וחצי) יהיה מונגש, ובנוסף, נוסע בעל מוגבלות בתנועה המעוניין להשתמש בשירות יוכל להודיע למוקד הטלפוני לפחות שעתיים מראש, על-מנת שיתואם אוטובוס ויישמר עבורו מקום. 

מידע על הקווים בזמן אמת יינתן באפליקציית "אוטובוס קרוב", ובהמשך יצטרפו אפליקציות תחבורה נוספות. התדירות והלו"ז עשויים להשתנות במהלך ההפעלה על-פי שיתוף-הפעולה בין הרשויות השונות ובהתאם לצרכים התפעוליים.

ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו, הסביר השבוע את המהלך: "על מקבלי ההחלטות במדינה לראות את החשיבות שבעידוד הציבור לנסוע במערכת הסעת ההמונים בכל ימות השבוע, כי ידוע שברגע שהציבור יוכל להשתמש בקווי תחבורה יעילים, נוחים וראויים בכל עת שיחפוץ, יופחתו עומסי התנועה בכבישים. בני הנוער והצעירים בעיר, החפצים לצאת לבילוי ונופש במהלך השבת, והגמלאים המעוניינים לצאת לבילוי בעיר הגדולה, במיוחד אלה שידם אינה משגת שכירת מונית לשם כך, ישתמשו מעתה בשירות זה. כאשר הציבור יוכל להשתמש בפתרונות יעילים בכל ימות השבוע, הוא יעדיף להימנע מנסיעה ברכב פרטי ויחסוך עלויות רבות". 

מפת מערך ההסעים החדש, "נעים בסופ"ש"
 מפת מערך ההסעים החדש, "נעים בסופ"ש"