סערה בגרמניה: אחד ממייסדי "המרד בהכחדה" המעיט בחשיבות השואה, והתנצל

בראיון עם השבועון הגרמני "צייט" אמר רוג'ר האלאם, אחד ממקימי הארגון הגלובלי, כי השואה אינה יוצאת דופן לעומת מקרים אחרים של ג'נוסייד • היום פרסם התנצלות על דבריו: "אני מצטער מאוד על המלים שבהן השתמשתי"

הפגנה של "המרד בהכחדה" / צילום: NOAH BROWNING, רויטרס
הפגנה של "המרד בהכחדה" / צילום: NOAH BROWNING, רויטרס

אחד ממייסדי תנועת "המרד בהכחדה", הפועלת ברחבי העולם למען איכות הסביבה, עורר אתמול סערה בגרמניה, בעקבות ראיון שבו צוטט כמי שממעיט בחשיבותה של השואה, וגם כמי שקורא לגרמנים לא להתמקד בהתעסקות בלתי פוסקת בזיכרונה. בראיון עם השבועון הגרמני "צייט" אמר רוג'ר האלאם, שהקים את הארגון הגלובלי שזכה לתנופה בשנה האחרונה על רקע המודעות הגוברת להתחממות הגלובלית, כי השואה אינה יוצאת דופן לעומת מקרים אחרים של ג'נוסייד (רצח-עם).

"העובדה היא שבהיסטוריה האנושית, מיליוני בני אדם נרצחו בנסיבות קשות באופן רגיל", אמר האלאם, בן 52. הוא העניק כדוגמא את הדיכוי הבלגי האכזרי בקונגו, שהוביל לרצח-עם של האוכלוסייה הילידית בה. "הבלגים פלשו לקונגו במאה ה-19 וטבחו באוכלוסייה", אמר, "למען האמת, אפשר לומר (שג'נוסייד) הוא כמעט אירוע נורמלי". מבחינה זאת, הוסיף, השואה היא "רק עוד דבר דפוק בהיסטוריה האנושית" (במקור: " just another fuckery in human history "). הוא הוסיף ואמר כי הגישה של הגרמנים לזיכרון השואה "מזיקה" וכי "ההשלכות של הטראומה הזו יכולות לשתק, מה שימנע מכם ללמוד מהאירוע".

ההערות, שנתפסות ככאלה הממעיטות מהחשיבות של השמדת היהודים כאירוע יוצא דופן בהיסטוריה של ג'נוסייד ושל אלימות כלפי מיעוטים, עוררו סערה בגרמניה. הוצאת הספרים "אולשטיין" שבה היה אמור לצאת בשבוע הבא ספרו של האלאם, חקלאי מוויילס שהיה פעיל בחוגי שמאל בבריטניה עד שהיה שותף להקמת התנועה העולמית, הודיעה כי תפסיק את הדפסתו ותדחה את השקתו לתאריך לא ידוע. הסניף הגרמני של התנועה, שהיה פעיל בשבועות האחרונים בחסימת צמתים ובניסיו לשתק את שדה התעופה "טגל", גינה את הדברים.

בפוסט שפירסם היום ב"פייסבוק" התנצל האלאם על הדברים שאמר, ובמיוחד על המשפטים שצוטטו בנוגע לכך שהשואה היא "רק עוד דבר דפוק בהיסטוריה האנושית". "אני מצטער מאוד על המלים שבהן השתמשתי. אני מבקש להתנצל על הפגיעה שהן יצרו", כתב היום (ה'), והוסיף: "כוונתי היתה בדיוק ההפך מ'להקטין את השואה'; דווקא בגלל הזוועות הבלתי-ניתנות לתיאור של השואה התייחסתי אליה בראיון לתקשורת הגרמנית, כדי להעביר מסר של טרגדיה עצומה - מה שקורה היום עם שינויי האקלים והקריסה האקולוגית ברחבי העולם".

האלאם, שדבריו הביאו לביקורת חריפה בגרמניה ולקריאות לתנועה להרחיק עצמה ממנו, אומר עם זאת כי חלק מהמסר שהעביר היה נחוץ כדי להעלות למודעות את "הקטסטרופה האקלימית המתרחשת". "אני מתנצל על המלים הגסות שבהן השתמשתי", כתב, "אני לא מרגיש את הצורך להתנצל על כך שריכזתי את תשומת הלב לג'נוסייד שמתרחש בימים אלה. עלינו ללמוד מהעבר, מטרגדיות כמו השואה ומקרי רצח-עם אחרים, כדי למנוע את הזוועה של העתיד הקרוב".

חשוב להדגיש שלמרות שלתנועת "המרד בהכחדה" שמה דגש על חוסר ההיררכיה שלה, ולכן היא איננה תנועה של מנהיגים. גם אם יש לה מספר מייסדים - הם לא עומדים בראשה ולא חשובים יותר מכל פעיל אחר בתנועה. פעילים רבים של התנועה בעולם כולו חוזרים ואומרים היום שרוג'ר הארלם לא מייצג אותם, ושהם פועלים בשם עתיד כדור הארץ על כל יושביו, ובשם המטרות שהציבה התנועה, ולא בשליחותו של אדם כזה או אחר. מיטל לוקוף אומרת בשם הסניף הישראלי של המרד בהכחדה: "מדובר באמירה חסרת אחריות, וכמובן שתנועת המרד בהכחדה הישראלית לא עומדת מאחוריה. חבל שאמירה אומללה כזאת תסיט תשומת הלב מהנושא החשוב שבו אנחנו עוסקים: משבר האקלים המאיים על חייהם של מיליארדי בני אדם". 

המרד בהכחדה הינה תנועה גלובלית המשתמשת בהתנגדות לא אלימה כדי למחות כנגד משבר האקלים, אובדן המגוון הביולוגי, והסיכון להכחדה אנושית ולהתמוטטות אקולוגית. התנועה הוקמה בבריטניה במאי 2018 , ומאז התרחבה פעילותה למדינות ברחבי העולם. לאורך השנה האחרונה, מילונים ברחבי העולם יצאו לרחובות בכדי למחות על אזלת היד הממשלתית בטיפול במשבר האקלים, ובהם פעילים רבים של תנועת המרד בהכחדה. הפעילים דורשים מן הממשלות לספר לציבור את האמת; להכיר בעובדות המדעיות בדבר המשבר האקלימי והאקולוגי, להכריז על מצב חירום אקלימי, ולפעול מיד בכדי להתאים את תוכניות העבודה למצב החירום בו אנו מצויים. חברי התנועה דורשים מן הממשלות ברחבי העולם להתגייס לשיקום מערכות הטבע, לסלול את הדרך לכלכלה נקייה ודלת פחמן, ולפעול להפחתת פליטות גזי החממה למאזן אפס עד 2025.