ברני סנדרס בעימות הדמוקרטי: "אני פרו-ישראלי, אך אנו צריכים לדאוג לפלסטינים"

הסכסוך הישראלי-פלסטיני פרץ (בקצרה) לעימות הדמוקרטי אמש • הסנאטור ברני סנדרס העלה ביוזמתו את הנושא: "שוב אין זה מספיק טוב להיות פרו-ישראלי" • זכה בתשואות • התקפה על הילארי קלינטון

ברני סנדרס / צילום: רויטרס
ברני סנדרס / צילום: רויטרס

הסכסוך השראלי-פלסטיני פרץ אמש (בקצרה) לעימות הטלוויזיוני החמישי בין עשרת המתמודדים המובילים במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, באדיבות הסנאטור ברני סנדרס.

בדיון כללי על מדיניות החוץ של ארה"ב, העלה סנדרס, ביוזמתו, בלי שנשאל, את הסכסוך, וכך אמר: "שוב אין זה מספיק טוב להיות להיות פרו-ישראל. אני פרו-ישראלי. אך אנו צריכים לטפל בעם הפלסטיני בכבוד שהוא ראוי לו. מה שקורה עתה בעזה, שבה שיעור האבטלה בקרב הצעירים מגיע ל-70% או 80%, אינו בר-קיימא".

הקהל הגיב בתשואות לשמע הדברים.

התבטאותו של סנדרס אינה מפתיעה. לאורך השנים, ובמיוחד באחרונה, הוא השמיע הצהרות רבות בגנות מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים. כך, למשל, ביולי הוא אמר בראיון לפודקאסט POD SAVE AMERICA כי הוא "בהחלט" יבחן קיצוץ הסיוע לישראל כדי לשנות את מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים. ובנאום בוועידה השנתית של ג'יי סטריט הוא אמר כי יטיל מגבלות על הסיוע ויעביר חלק מהכסף לסיוע הומניטרי בעזה.

בה-בעת, לא כל התבטאויותיו בוטות כל-כך. בראיון ל"ניו יורקר" באפריל, הוא נשאל האם ישתמש בסיוע כדי להבטיח מתן זכויות פוליטיות רבות יותר לפלסטינים. סנדרס השיב: "אני לא רוצה להיכנס לפרטים. אני לא מציע משהו רדיקלי במיוחד, כוונתי היא, שארה"ב צריכה לנקוט יחס ללא משוא-פנים לישראלים ולפלסטינים".

בעבר השמיעו גם אליזבת וורן, פיט בוטג'ג' וג'ו ביידן - המובילים, יחד עם סנדרס, את קבוצת המתמודדים הדמוקרטים - התבטאויות בגנות מדיניות ההתנחלויות של ממשלת ישראל, אך הנושא לא עלה בדרך כלל בעימותים הדמוקרטים.

סנדרס אמר עוד כי סעודיה נושאת באחריות לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, והדגיש כי מדינה זו "אינה בעלת ברית נאמנה של ארה"ב". ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר, אמר בעימות כי ארה"ב צריכה להפסיק לתת סיוע צבאי לסעודיה ולמכור לה נשק, בתגובה על החלטת ממשל טראמפ לשלוח אלפי חיילים אמריקאים לסעודיה כדי להגן על הנפט שם ולהדוף את איראן.

המתמודדת טולסי גבארד, לשעבר צירת בית הנבחרים מטעם האוואי, התבלטה בהתקפה על הילארי קלינטון, שנחשבת אייקון מקודש של המפלגה הדמוקרטית. גבארד, בעלת נטיה בדלנית מובהקת, זוכה לפופולריות אצל בוחרים שנוטים לתמוך במפלגה הרפובליקאית בגין התקפותיה של על קלינטון. לפני כמה שנים היא נפגשה עם נשיא סוריה, בשאר אסד, כביכול כדי לקדם שלום בארצו השסועה.

בעימות אמש אמרה גבארד: "המפלגה הדמוקרטית מוסיפה להיות מושפעת ע"י ממסד מדיניות החוץ בוושינגטון שאותו מייצגים הילארי קלינטון ואחרים... האמריקאים שואפים לשים קץ לדוקטרינת מדיניות החוץ של בוש-קלינטון-טראמפ שמקדמת חילופי משטרים באמצעות מלחמות".

כמה אנליסטים העלו אפשרות כי גבארד, שאין לה סיכוי לזכות במינוי הדמוקרטי, תנסה לרוץ כמתמודדת עצמאית. מהלך כזה עלול לשאוב מצביעים דמוקרטים שאינם מרוצים מהאגף הליברלי החזק במפלגתם. יחד עם זאת, היא תוכל למשוך גם מצביעים רפובליקאים שמאסו בדונלד טראמפ.