שיווק | דעה

מה הסיפור של קבוצת העצמאים הלוהטת "אני שולמן"?

היכולת של קבוצת העצמאים הלוהטת בפייסבוק לייצר מהלך שיווקי שתוכנן בקפידה ובאופן מקצועי - אך לשוות לו נראות של מהלך ספונטני ואותנטי לחלוטין - היא סיפור הצלחה גדול

"אני שולמן" / צילום: כדיה לוי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
"אני שולמן" / צילום: כדיה לוי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

אם אתם עצמאים וגם אם לא, סביר להניח שנתקלתם באחרונה בקבוצת הפייסבוק הכי טרנדית ברשת בימים אלה - "אני שולמן", קבוצה שמצליחה לעורר שיח ערני סביב זכויות העצמאים בישראל, עם מסר חד וברור: "שוברים את הכלים, עצמאים למען עצמאים!". יותר מ-140 אלף חברים כבר הזדהו עם המסר הזה והצטרפו לקבוצה. מעבר לבאזז ערני מאוד ברשת וגם בתקשורת, עוררה הקבוצה הזו גם שיח מקביל מעניין בעולמות השיווק לנוכח האופן המקצועי שבו מנוהל המאבק.

בפן השיווקי, ברור כי "אני שולמן" הפכה לטרנד בעקבות מהלך שיווקי טיזרי נפלא, מעוצב ומשווק היטב, שנראה לכאורה כצעקתו של אדם אחד, שולמן. זהו מהלך יזום, שאין ספק כי תוכנן בקפידה. על אף זאת, הוא מזכיר באופיו - אם כי בממדים עדיין קטנים יותר - את מחאת האוהלים שסחפה אחריה המונים באופן ספונטני. נושא המחאה חד, ברור ומעורר הזדהות אצל כל עצמאי בישראל. שהרי אין כמו פייסבוק לעורר שיח על הנטל הכלכלי, חוסר ההוגנות מצד המדינה כלפי עצמאים ועוולות הביורוקרטיה באופן כללי.

התוצר של המהלך הזה: יצירת קבוצת פייסבוק חיה תוססת ודינמית, שמשמשת הן כפורום ייעוצי לעצמאים, הן כסוג של קבוצת תמיכה והן כמנוף להוצאת קיטור (והרבה) בעניין היחס לעצמאים.

הפעילות השיווקית החכמה הזו לא הסתכמה בקבוצת פייסבוק. אנשי "אני שולמן" היטיבו להבין את העידן הרב-ערוצי ופועלים בכל הגזרות, כולל וואטסאפים, אינסטגרם, טלגרם ואפילו תא קולי להשארת הודעות תמיכה. מעבר לכך, מקיימת הקבוצה מהלכים שיווקיים אחרים כמו פעילויות בשטח והחשוב יותר - ל"שולמן" יש דף נחיתה מעוצב ומהודק שמזמין את העצמאים להצטרף למאבק, או במלים אחרות: מהלך לאיסוף דאטה של קהל היעד, היינו העצמאים בישראל.

גם אם ליזמים שמאחורי הקבוצה יש כוונות עסקיות לעתיד, הצלחת הקמפיין היא בכך שנכון לעכשיו הוא מצטייר כמיזם וולונטרי לחלוטין עם מניעים תמימים לכאורה. היכולת של היזמים לייצר מהלך שיווקי שמאחורי הקלעים תוכנן בקפידה ובאופן מקצועי - אך לשוות לו נראות של מהלך ספונטני ואותנטי לחלוטין שייצור סחף אדיר, זה סיפור הצלחה גדול.

השאלה הגדולה היא לאן זה הולך מכאן, או יותר נכון מה רוצים אלה שעומדים מאחורי הקבוצה וגם משקיעים בקידומה. אחת האפשרויות, שאחד מיוזמי הקבוצה מדבר עליה בעצמו, היא כמובן הקמת ארגון מסודר לעצמאים בישראל, שייטול דמי חבר מהעצמאים ויהפוך לסוג של "הסתדרות לעצמאים". כל הסימנים מראים שזה יהיה המהלך הבא של "שולמן": דאטה כבר יש, פעילות ערה מאוד ברשתות החברתיות יש, ובאזז בכיוון הנכון יש גם יש.

הדבר היחיד שעשוי לעכב את המהלך הוא היעדרה של ממשלה בישראל בשלב זה, ובפועל - היעדר כתובת אפקטיבית לקידום זכויותיהם של העצמאים בישראל. גם במקרה הזה, שולמן והחברים יצטרכו להמתין להכרעות של נתניהו וגנץ. 

הכותב הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה