ביקוש שעלה על כל הציפיות: שירות ההסעות בשבת בגוש דן יצא לדרך

כעת מופעל השירות באמצעות מיניבוסים קטנים, אך נשקלת האפשרות לשלב גם אוטובוסים רגילים בחלק מהמסלולים בכדי להדביק את הביקוש הרב • ליברמן: "ללא ספק זהו צעד חשוב ומחויב המציאות בימינו שבולם את הכפייה הדתית"

מיניבוס "נעים בסופ"ש" / צילום: בר לביא, גלובס

שירות ההסעות "נעים בסופ"ש" בגוש דן יצא לדרך, ורשם במהלך סוף השבוע ביקוש שעלה על כל הציפיות: יותר מ-10,000 נוסעים השתמשו בקווים בכ-650 נסיעות, בין 4 ערים ו-500 תחנות בדרך. העיריות נדרשו לתגבר את ההסעות בשל העומס הרב ולהוסיף תגבור בכל שעה לקווים, ובסך-הכול הפעילו את הקווים 35 רכבים. לאורך הסופ"ש הופעל השירות באמצעות מיניבוסים קטנים, אך נשקלת האפשרות לשלב גם אוטובוסים רגילים בחלק מהמסלולים בכדי להדביק את הביקוש הרב.

לדברי נוסעים שהשתמשו בשירות, לא אחת הם נאלצו להמתין בתחנה לקו הבא בשל העומס ונרשמו עיכובים ואיחורים בקווים, כשהסנכרון לאפליקציות המדווחות על זמני נסיעות בזמן אמת, עדיין לא מלא. בהלך השבוע יפיקו העיריות לקחים שיאפשרו הפעלה חלקה יותר של היוזמה בהמשך.

שירות ההסעות החדש החל לפעול אמש עם כניסת השבת, ועבד עד השעה 02:00 בלילה. בכל מיניבוס ישנם 19 מושבים והם עוצרים ביותר מ-500 תחנות במרכזי הערים שהצטרפו ליוזמה - תל-אביב, רמת השרון, קריית אונו וגבעתיים, תוך התחשבות באזורים מסורתיים ובשומרי שבת. היות שלא מדובר בתחבורה ציבורית אלא במיזם פרטי אותן מפעילות הערים לרווחת התושבים, השימוש בשירות זה איננו בתשלום.

רבים מהנוסעים שהשתמשו בשירות במהלך הסופ"ש, אמרו כי מדובר ביום היסטורי. "יכולנו לראות את ההתרגשות והשמחה על הפנים של כל מי שעלה לרכב; לאט-לאט אנשים עולים ומסתכלים פנימה במעט חוסר ביטחון, כאילו לא בטוחים אם זה חלום או מציאות", אמר ירון פישלזון, שנסע באמצעות הקווים מפלורנטין לפארק הירקון. "לכל אורך הנסיעה הייתה תחושה מוזרה של שותפות גורל בין הנוסעים. מכוונים את הנהג לנוסעים שכמעט התפספסו בתחנות החדשות, משתתפים אקטיבית בספירה המקומות שנותרו כל פעם שהנהג שואל ועוזרים אחד לשני להבין את הלו"ז החדש" .

הקו שנסעתם עליו היה מלא?

"היו המון דיבורים על איך זה בכלל פיתרון נישתי ושהרכבים יסתובבו ריקים, אבל בפועל, הקווים שנסענו בהם היו מלאים לגמרי וכל הזמן הייתה תחלופה של נוסעים. אם כבר, זה היה נראה שצריך לתגבר אותם מעבר לפעם בחצי שעה. במהלך הנסיעה, כל אחד משתף מה הוביל אותו להשתמש בשירות. היה שם אדם מבוגר שסיפר שתמיד היה נוסע באופניים לפארק אבל מאז שנפצע והחל להסתובב עם הליכון, לא היה לו איך להגיע לשם. היה בחור שנסע אל ההורים ברמת השרון, ועוד אישה מבוגרת שאין לה רכב והתרגשה לספר שעכשיו יש שלושה קווי סוף שבוע שונים שהיא יכולה לקחת לאן שהיא רוצה".

עיריית רמת גן, המפעילה שירות דומה משלה, החליטה לבסוף לא להצטרף ליוזמה. נכון לעת עתה, הודיעה עיריית שהם כי תצטרף ל"נעים לסופ"ש" בראשית השנה, ובעיריית תל-אביב מקווים כי ערים נוספות ירימו את הכפפה ויצטרפו לשירות, שעלות הפעלתו השנתית עבור העיריות עומד כעת על 12.5 מיליון שקלים - סכום העתיד לגדול עם הצטרפות ערים נוספות למערך.

מי שבהחלט מחייך היום ואפילו רושם לעצמו ניצחון לא מבוטל, הוא רועי שוורץ תיכון, שהקים לפני 5 שנים את שירות ההסעות בשבת "נוע תנוע". "בשנתיים האחרונות התחלנו להפגש עם ראשי ערים ולפני הבחירות המוניציפליות קראנו לאנשים להצביע בעד תחבורה ציבורית בשבת. בבחירות האחרונות היו מפלגות רבות בפוליטיקה המקומית שהתייחסו לסוגיה. עברנו ראש עיר ראש עיר בשנה האחרונה, ב-20 ערים, במטרה לשכנע אותם להפעיל תחבורה ציבורית. חלקם הסבירו לנו שאף אחד לא פנה אליהם בנושא, ולא בטוח שצריך. אבל השירות שלנו בשנים האחרונות הוכיח שיש לכך ביקוש. בשנה האחרונה הפעלנו תחבורה ציבורית ב-7 ערים שונות. אנחנו עוברים עם עיריית תל-אביב כבר יותר משנתיים, ושמחים שהם נרתמו למהלך הזה. העירייה הרימה את זה בשתי ידיים".

את השירות הקים שוורץ-תיכון כחייל משוחרר, באמצעות כספי הפיקדון אותם קיבל מהצבא. "עברתי לתל-אביב מחיפה כשהייתי בן 20, וראיתי שהתחבורה הציבורית כאן טובה - אבל שבשבת אני לגמרי תקוע. רציתי לבדוק מה אפשר לעשות, ומצאתי מודל שיכול לאפשר את זה בלי המדינה. כמו כל סטודנט לכלכלה, התחלתי לבנות תוכנית עסקית. אחרי השחרור הבנתי שצריך לצאת לפועל ויצאתי לדרך ורצתי בטירוף. תוך זמן קצר יצאנו לנסיעה הראשונה. בשבת הראשונה היו 5 נוסעים, ובקיץ הם כבר הסיעו 2000 נוסעים בשבת. היום יש לנו את הידע ואת היכולת לתפעל מערך גדול ומורכב, למרות ש המטרה שלנו כארגון היא בכלל להיסגר - וזה מה שיקרה ברגע שתהיה תחבורה ציבורית בשבת ".

בניגוד לשירות החינמי של גוש דן, שוורץ-תיכון יכול לגבות תשלום עבור הנסיעה ב'נוע תנוע', בזכות המודל העסקי שלו. הוא הקים אגודה שיתופית, המספקת שירותי הסעות לחברים בה. כדי לנסוע בקווים השונים של האגודה, צריכים הנוסעים להירשם לשירות ולהיות חברים באגודה. זה דורש פעולה אקטיבית מצד הנוסעים ולא פשוט כמו להגיע לתחנה ולעלות לאוטובוס, אך השירות של שוורץ-תיכון יכול להוות פתרון גישור עבור ראשי עיריות שמעוניינים בשירות הסעות בשבת, אך לא מסוגלות לשאת לבד בעול התקציבי הכבד של הפעלתו.

למרות שהמהלך יצא לדרך בשעה שבה המערכת הפוליטית נמצאת בקיפאון, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר בשבוע שעבר באשר להפעלת מערך ההסעות בשבת: "כשיש לכך הצדקה, מותר להשתמש בכוח הפוליטי שיש לנו, והמבין יבין. יושבים פה סביב השולחן אנשים שיש להם את הכוח הזה. בעבודה חכמה אנו יכולים לצמצם דרמטית את שינוי הסטטוס-קוו. איפה שכל אחד יכול להשתמש בסמכותו - ואיפה שצריך נשלב ידיים כדי להעביר מסרים. זה אפשרי עוד לפני שמוקמת ממשלה וכנסת".

אך מאידך, יש במערכת הפוליטית הארצית גם מי שבירך; "שבוע רווי אירועים עבר על מדינת ישראל ולצערי כמה מהם לא הביאו איתם גאווה, ובכל זאת, קרן אור אחת מבצבצת ומביאה איתה שמחה באירוע שלחלוטין יירשם בספרי היסטוריה. אני מדבר כמובן על פתיחת מערך הסעות החינם בשבתות במטרופולין גוש דן שיוצא היום לדרך", אמר חבר הכנסת אביגדור ליברמן. "ללא ספק זהו צעד חשוב ומחויב המציאות בימינו שבולם את הכפייה הדתית שמנסים לכפות עלינו בערים בהן יש רוב חילוני מובהק. זהו צעד ראשון וחשוב שאני תקווה שילך ויתרחב".