תוכנית ההשמה למובטלים כרוניים קוצצה, שירות התעסוקה לא עודכן

לפי גורמים בשירות התעסוקה, לא התקבלה כל הודעה על הקיצוץ בסך 17 מיליון שקל, ונודע לו על כך רק מעיון של סמנכ"ל המחקר בקובץ אקסל שהתקבל מהאוצר

מובטלים בלשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר
מובטלים בלשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר

כמעט מחצית מתקציב התוכנית "מעגלי תעסוקה", המיועדת להשמת מובטלים כרוניים, קוצצה במפתיע, לקראת הרחבתה מ-36 לשכות תעסוקה ברחבי הארץ ל-66 לשכות. לפי גורמים בשירות התעסוקה לא התקבלה כל הודעה על הקיצוץ בסך 17 מיליון שקל, ונודע לו על כך רק מעיון של סמנכ"ל המחקר בקובץ אקסל שהתקבל מהאוצר.

תוכנית מעגלי תעסוקה מיועדת להשבת מובטלים לשוק העבודה והיא מתנהלת במשך חמש שנים בתקציב של כ-40 מיליון שקל לשנה. הקיצוץ בתקציב שירות התעסוקה מבסיס של 246 מיליון שקל בסוף שנת 2019 ל-229 מיליון שקל בלבד בתקציב ההמשכי לשנת 2020, תפגע בהמשך התוכנית ובוודאי בהרחבתה ללשכות נוספות.

התוכנית מתמקדת בתובעי הבטחת הכנסה שאינם מועסקים, בגילאי 18-50. באוגוסט 2016 התרחבה התוכנית גם לגילאי 50-55 כדי לאפשר בחינה של ההשפעות ארוכות הטווח של התוכנית. התוכנית מציעה למשתתפיה ליווי אישי וקבוצתי, מגוון רחב של כלי תמיכה בהשמה, שוברים להכשרה מקצועית וסיוע מקצועי כדי שיוכלו לעבור מחיים תלויי קצבאות להשתלבות בשוק העבודה. המשתתפים בתכנית נדרשים להתייצב בלשכת שירות התעסוקה 3 פעמים בשבוע: פעמיים לטובת השתתפות בסדנאות או באימונים אישיים ופעם אחת לטובת פגישה עם מתאם השמה של שירות התעסוקה לצורך קבלת הפניות לעבודה ובחינת ההתקדמות בתוכנית ובתהליך חיפוש העבודה. בין היתר כוללת השתתפות בסדנאות שפה ואוריינות דיגיטלית, כתיבת קורות חיים והכנה לראיונות עבודה. בשירות התעסוקה התכוונו לייסד תוכנית נוספת לגרעין הקשה של המובטלים.

לפי דוח הערכה שערכו בשירות התעסוקה נמצא כי התוכנית כדאית כלכלית למדינה - החיסכון בקצבאות הבטחת הכנסה בזכות התוכנית גדול משמעותית מעלות הפעלתה: עלות התכנית בממוצע למשתתף מוערכת בכ-1540 שקל לשנה. מנגד, נמצא כי התכנית הביאה לירידה של כ-1850 בקצבאות הבטחת ההכנסה שקיבל משתתף במהלך 12 החודשים הראשונים לאחר ההקצאה לתכנית. לאור זאת, ניתן להסיק שהתכנית מחזירה את העלות לממשלה לאחר פחות משנה.

קצבת הבטחת הכנסה היא קצבה משפחתית. סכומי הקצבה נעים בין 1404 שקל ל-4466 שקל. בשנת 2018 שולמו סך הכול 1.95 מיליארד שקל קצבאות לעומת 2.6 מיליארד שקל ב-2014.

רמי גראור מנכ"ל שירות התעסוקה: "הקיצוץ המדובר נחת עלינו בהפתעה גמורה. בזמן שאנחנו עושים מאמצים כבירים להפעיל תוכניות סיוע חדשות למובטלים וכמובן לשמור על התוכניות הקיימות - הקיצוץ הזה מקצץ את הכנפיים שלנו ומונע מכל התוכניות להתממש".

תגובת האוצר: לצערנו למדנו על טענות שירות התעסוקה דרך אמצעי התקשורת, כשתגיע פנייה רשמית נתייחס לדברים. ככלל, משרד האוצר אינו מבצע קיצוץ בתקציב על דעת עצמו, אלא מיישם את החוק לעניין התקציב ההמשכי שיכנס לתוקפו בינואר 2020.