שוד העתיקות הגדול בהיסטוריה המודרנית של גרמניה: אוצרות בשווי עתק נגנבו ממוזיאון בדרזדן

תכשיטים ויהלומים בשווי רב נגנבו לפנות בוקר ממוזיאון "חדר האוצר הירוק" בדרזדן • המשטרה דיווחה כי "החשודים נמצאים במנוסה"

אחת היצירות החשובות במוזיאון "חדר האוצר הירוק" שבדרזדן, גרמניה  / צילום: By Artefakte - Own work, CC BY-SA 3.0, ויקיפדיה
אחת היצירות החשובות במוזיאון "חדר האוצר הירוק" שבדרזדן, גרמניה / צילום: By Artefakte - Own work, CC BY-SA 3.0, ויקיפדיה

גרמניה התעוררה הבוקר לדיווחי כלי התקשורת על מה שמסתמן כאחד ממקרי השוד הגדולים ביותר בהיסטוריה המודרנית של המדינה. תכשיטים ויהלומים בשווי רב נגנבו לפנות בוקר מ"חדר האוצר הירוק" - מוזיאון היסטורי בלב העיר העתיקה של דרזדן שבו פריטים רבי-ערך מההיסטוריה של האזור במאות האחרונות. המשטרה סגרה את האזור, וצוותי חקירה נשלחו למקום. היא אישרה כי התבצע שוד במקום וכי "החשודים נמצאים במנוסה". התקשורת במדינה מכנה את המקרה כ"שוד המיליארדים".

אולם בחדר האוצר ההיסטורי, מוזיאון "חדר האוצר הירוק" שבדרזדן, גרמניה  / צילום: SvenS D, ויקיפדיה
 אולם בחדר האוצר ההיסטורי, מוזיאון "חדר האוצר הירוק" שבדרזדן, גרמניה / צילום: SvenS D, ויקיפדיה

לפי דיווחי התקשורת, לפריצה שהתקיימה מתישהו אחרי חמש בבוקר (שעון מקומי) קדמה חבלה מכוונת בשנאי באזור, כך שנותקה אספקת החשמל למוזיאון, שנחשב לאחד העתיקים באירופה. הפורצים נכנסו למוזיאון לפי הדיווחים דרך חלון צדדי ולקחו אוספים שלמים של תכשיטים היסטוריים, ביניהם רבים המשובצים ביהלומים ובאזמרגד. העיתון "בילד" העריך כי "מדובר בשוד העתיקות הגדול ביותר בהיסטוריה המודרנית של גרמניה". הפורצים ריסקו ויטרינת תצוגה מהודרת וגנבו את התכשיטים יקרי הערך, מהמאה ה-18 לספירה.

לא ברור כיצד הפורצים הצליחו לחמוק מהמשטרה. הודעה ראשונה על פריצה למוזיאון, הממוקם בלב העיר, התקבלה ב-04:59 לפנות בוקר. מנהלת המוזיאון מסרה לתקשורת כי באותה שעה היה צוות שמירה מוצב במקום אך הוא הסתפק בהודעה למשטרה, ששלחה ניידת, שהגיעה לראשונה לאזור ב-05:09. באותה שעה התקבלו דיווחים על רכב ששימש את הפורצים לבריחה וניידות מכל האזור נקראו לרדוף אחריו. כמה דקות לאחר מכן התקבלו דיווחים על הרכב, מסוג אאודי, שהוצת ונשרף לחלוטין במגרש חנייה תת-קרקעי ליד. המגרש ממוקם 10 דקות נסיעה מהמוזיאון. מצלמות האבטחה במוזיאון תיעדו שני פורצים.

כוחות משטרה במוזיאון "חדר האוצר הירוק" בדרזדן, גרמניה / צילום: Matthias Rietschel, רויטרס
 כוחות משטרה במוזיאון "חדר האוצר הירוק" בדרזדן, גרמניה / צילום: Matthias Rietschel, רויטרס

ראש ממשלת מדינת המחוז סקסוניה, שדרזדן היא בירתה, מיהר למקום ואמר לתקשורת כי "השודדים לקחו לא רק מאוספי המדינה אלא פריטים היסטוריים ממלכת סקסוניה". הוא אמר כי נדרש מאמץ רב כדי לאסוף את הפריטים וכי מדובר במכה היסטורית למדינה "לא ניתן להבין את ההיסטוריה של סקסוניה ללא חדר האוצר הירוק ואוספי האמנות של מדינת המחוז".

כלי התקשורת בגרמניה הציגו היום תמונות של כלי רכב משטרתיים באזור, ודיווחו כי המוזיאון נסגר לחלוטין למבקרים. החלון הצדדי שדרכו ככל הנראה נכנסו הפורצים היה מוגן בסורגי ברזל, שככל הנראה הוסרו. הרשויות מסרו כי הערך ההיסטורי של הפריטים שנגנבו כה רב עד ש"אינו ניתן להערכה" אך כי העובדה שמדובר בתכשיטים שלמים תקשה אולי על מכירתם בחלק אחד בשוק השחור. "מדובר כמעט בפריטי מורשת עולמית", אמר אחד ממנהלי המוזיאון, "אין בשום מקום אחר אוסף של תכשיטים בצורה, איכות וכמות דומה".

פריצה שאירעה בעבר במוזיאון "בודה" בבברלין, שכללה גניבה של מטבע הזהב הגדול בעולם, הסתיימה בהתכת הזהב ומכירתו בחלקים. חלק מהחשודים במעשה עומדים לדין בימים אלה בברלין.