עלייה מינורית בהכנסות פרטנר לצד שחיקה ברווח התפעולי וירידה חדה ברווח הנקי

הרווחיות התפעולית במגזר הקווי ברבעון השלישי צנחה ב-88% והסתכמה ב-2 מיליון שקל בלבד, לעומת 16 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד • ההתרסקות ברווחיות הקווית באה למרות צמיחה במספר מנויי פרטנר TV וגידול בהיקף הפריסה של הסיבים

איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי
איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי

חברת התקשורת פרטנר  מפרסמת היום (ג') את הדוחות הכספיים הראשונים שלה לאחר שבעל השליטה בה, איש העסקים חיים סבן, ויתר לאחרונה על החזקתו בה, בשל חוב של 300 מיליון דולר לחברת האצ'יסון מהונג קונג (שעשויה לחזור ולשלוט בפרטנר). הדוחות מצביעים על עלייה מינורית בהכנסות, לצד שחיקה ברווח התפעולי וירידה חדה ברווח הנקי של פרטנר. סך הכנסות החברה ברבעון עמד על 825 מיליון שקל, עלייה של 3 מיליון שקל (0.4%) בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

הרווח התפעולי של פרטנר ירד ברבעון ב-46% ל-26 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם ב-7 מיליון שקל, ירידה של 73% לעומת רווח של 26 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם (רווח בניכוי ריבית, מס, פחת והפחתות) עלה ביחס לרבעון המקביל בכ-12% והסתכם ב-225 מיליון שקל, בזכות יישום התקן החשבונאי IFRS 16 שהגדיל את ה-EBITDA ב-39 מיליון שקל.

תוצאות פרטנר לרבעון השלישי
 תוצאות פרטנר לרבעון השלישי

המגזר הסלולרי של פרטנר הניב הכנסות של 608 מיליון שקל, ירידה של 1.8% לעומת הרבעון המקביל. מתוך זה, ההכנסות משירותי סלולר הסתכמו ב-466 מיליון שקל, ירידה של 2.1%, וההכנסות ממכירת ציוד ירדו ב-0.7% ל-142 מיליון שקל. הרווח התפעולי של מגזר הסלולר נחתך ב-25% לרמה של 24 מיליון שקל, בעוד שה-EBITDA עלה ב-17% ל-170 מיליון שקל.

בסוף הרבעון היו לפרטנר כ-2.65 מיליון מנויי סלולר, עלייה של 0.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. שיעור הנטישה הסלולרי הרבעוני היה 7.7%, ירידה מ-8% ברבעון המקביל. ה-ARPU - הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי סלולר - עמדה על 59 שקל, לעומת 60 שקל ברבעון המקביל.

מה קורה לרווחיות במגזר הקווי?

עם זאת, נראה כי הסיפור של הדוחות של פרטנר ברבעון השלישי אינו קשור לסלולר אלא מתייחס לשאלה מהותית ועמוקה הרבה יותר שנוגעת לתחום הקווי של החברה. הנתון הכי מעניין בדוחות הוא מה קורה לרווחיות התפעולית במגזר הקווי. פרטנר הימרה ועדיין מהמרת בכל הכוח על פעילות הטלוויזיה, סיבים אופטיים, השוק הסיטונאי וכו'.

ובכן, הרווחיות התפעולית במגזר הקווי ברבעון צנחה ב-88% והסתכמה ב-2 מיליון שקל בלבד, לעומת 16 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במלים פשוטות: הרווחיות התרסקה. וכל זה כאשר החברה מדווחת על צמיחה במספר המנויים בטלוויזיה, גידול בהיקף הפריסה של הסיבים, שהגיעה ל-540 אלף בתים, ופעילות ענפה בשוק הסיטונאי. ברבעון השלישי בשנה שעברה דיווחה החברה על 118 אלף לקוחות בטלוויזיה ו-250 אלף בתי-אב שנפרסו אליהם סיבים אופטיים. היום, שנה אחרי, החברה עם 540 אלף בתי-אב פרוסים ו-176 אלף מנויי טלוויזיה, והרווחיות התפעולית מתרסקת.

המחשה נוספת לבעיה היא כאשר מסתכלים על ה-EBITDA של המגזר הקווי: הוא נשאר תקוע על 55 מיליון שקל, כפי שהיה ברבעון הקודם וברבעון המקביל אשתקד, וזאת למרות תרומת היישום של תקן IFRS 16. המשמעות היא שרווחיות מנועי הצמיחה של פרטנר, שהחברה משקיעה בהם מאות מיליוני שקלים, היא אפסית בשלב זה.

בסוף הרבעון היקף החוב נטו של פרטנר היה 956 מיליון שקל, עלייה של 6.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד וירידה של כ-1% לעומת הרבעון הקודם.

לדברי איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר, "ברבעון השלישי פרטנר הציגה גידול בהכנסות, גידול במספר המנויים בסלולר, גידול במספר המנויים של פרטנר TV וגידול במספר משקי-הבית שאליהם הגענו עם תשתית הסיבים האופטיים 'פרטנר פייבר'".

בנבנישתי ציין כי שיעור הנטישה בסלולר הוא הנמוך ביותר זה שמונה שנים. בהקשר של פרטנר TV הוא אמר כי "פרטנר TV הוא שירות הטלוויזיה הצומח בישראל". לדבריו, "האיתנות הפיננסית של פרטנר והמגמות החיוביות בפעילות הסלולר מאפשרות לחברה להמשיך ולפעול בהתאם לתוכניות בפעילות הקווית להגדלת הרווחיות ונאמנות הלקוח, תוך שמירה על חוב יציב".