אלביט מסכמת רבעון עם עלייה בהכנסות ובצבר אך עם ירידה בשיעורי הרווחיות

שיעור הרווח הגולמי עמד ברבעון השלישי על 26.3% לעומת 29.1% ברבעון המקביל, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 58.7 מיליון דולר לעומת 67.3 מיליון דולר • המנכ"ל מכליס: "ברבעון היה מיקס של פרויקטים שהוביל לכך, ובראייה ארוכת-טווח זה לא המצב"

בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

חברת התעשייה הביטחונית אלביט מערכות  מסכמת את הרבעון השלישי של 2019 עם עלייה בהכנסות ובצבר ההזמנות, אך מנגד עם ירידה בשיעורי הרווחיות, המוסברת בעיקר בתמהיל הפרויקטים ברבעון. אלביט רשמה ברבעון השלישי הכנסות של כ-1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 23% ביחס לרבעון המקביל, ומתחילת השנה צמחו ההכנסות ב-22.3% והסתכמו בקרוב ל-3.2 מיליארד דולר. הצמיחה מוסברת בין היתר בתרומת רכישת תעש, שהושלמה בדיוק לפני שנה, במהלך הרבעון הרביעי של 2018.

חלוקה גאוגרפית של ההכנסות מצביעה על כך שההכנסות מארה"ב צמחו והיוו כ-30% מכלל ההכנסות ברבעון, לעומת 22.5% באסיה-פסיפיק, 22.3% בישראל ו-17.7% באירופה. לדברי נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס, "זה נתון משמעותי מאוד שהוא חלק מאסטרטגיה ארוכת-טווח. יש עלייה בתקציבי הביטחון בעולם, ואלביט פועלת בהרבה מדינות עם פורטפוליו רחב. אנחנו מבקשים לנצל את הגידול בתקציבי הביטחון בעולם כדי לבנות פוזיציות במדינות, שיניבו פירות שנים קדימה, וזה דורש השקעה. הדגש שלנו הוא ארה"ב, מערב אירופה ומדינות נאט"ו, ואוסטרליה. אנחנו ממשיכים כמובן לפעול גם במקומות אחרים, בעצימות כזאת או אחרת". מכליס מצביע על דוגמאות להצלחת האסטרטגיה הזו, ובהן זכייה בחוזה אוויוניקה למאות מטוסים בארה"ב וזכייה במכרז לאספקת מערכות תקשורת לצבא השוויצרי.

תוצאות אלביט
 תוצאות אלביט

מה לגבי השוק הישראלי?

"הוא ממשיך להיות שוק חשוב, בשל הקשר עם מערכת הביטחון, פיתוח המערכות העתידיות והעובדה שרוב הכוח ההנדסי שלנו פה. עם זאת, רוב המכירות שלנו לא בארץ".

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), אלביט רשמה ברבעון רווח נקי של 72.1 מיליון דולר המיוחס לבעלי המניות, בהשוואה ל-64.1 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, מסתכם הרווח ב-177 מיליון דולר, ירידה של 14.1% לעומת התקופה המקבילה.

על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווחיות של אלביט הצטמצמה ביחס לרבעון המקביל. שיעור הרווח הגולמי היה 26.3% לעומת 29.1%, שיעור הרווח התפעולי ירד מ-9.6% ל-7.3% ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 58.7 מיליון דולר המיוחס לבעלי המניות, לעומת 67.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. מתחילת השנה הרווח הנקי Non-GAAP המיוחס לבעלי המניות הגיע לכ-189 מיליון דולר, עלייה של 2.8%. על הירידה בשיעורי הרווחיות ברבעון אומר מכליס, כי "ברבעון הזה היה מיקס של פרויקטים שהוביל לכך, ובראייה ארוכת-טווח, זה לא המצב. אנחנו עושים מהלכים להעלות את האפקטיביות והביצועים לאורך זמן. בנוסף, תעש התחילה מנקודה נמוכה יותר מאלביט, ואנחנו פועלים שם לפי תוכנית שמתקדמת מהר מהצפוי - אנחנו רווחיים בתעש - הדברים מתקדמים אך זה לוקח זמן".

לאחר תעש השלימה אלביט לאחרונה רכישה נוספת, של חטיבת ראיית הלילה של חברת האריס תמורת 350 מיליון דולר. מכליס לא פוסל רכישות נוספות: "המאזן שלנו חזק, והאסטרטגיה של אלביט היא לחפש רכישות משני סוגים - רכישות טכנולוגיות שמשלימות את הפורטפוליו שלנו, ורכישות שמייצרות פוזיציות שוק". רכישת החטיבה הושלמה לקראת סוף הרבעון השלישי ועוד לא השפיעה משמעותית על תוצאות הרבעון.

מתחילת השנה, אלביט הציגה תזרים שלילי של 140 מיליון דולר מפעילות שוטפת, לעומת תזרים שלילי של 20.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2018 ותזרים חיובי של 192 מיליון דולר ב-2018 כולה. סמנכ"ל הכספים יוסי גספר מסביר: "התזרים משקף את העלייה בהון החוזר הנדרש להתכונן לגידול במכירות ברבעונים הבאים. זה אלמנט המלאי. האלמנט השני זה לקוחות. אנחנו מצפים לגבות את הכסף מהלקוחות; פה בארץ זה קצת יותר קשה בגלל החלטות האוצר ומערכת הביטחון. נקבל את הכסף, ייקח זמן אבל יגיע. מלקוחות בחו"ל הכסף תמיד מגיע, זה רק עניין של טיימינג".

כלומר, אלביט מושפעת כיום מכך שאין ממשלה בישראל ואין תקציב?

גספר: "מושפעת במידת מה".

אלביט נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי של 7.2 מיליארד דולר אחרי עלייה של 34% במחיר המניה בשנה האחרונה.