התביעה הפדרלית בארה"ב פתחה בחקירה פלילית נגד טבע; המניה צוללת

החקירה הפלילית היא נגד שורה של חברות תרופות ובהן טבע, ג'ונסון אנד ג'ונסון ועוד, ומתמקדת בחשד שהחברות הציפו את השוק במשככי כאבים מבוססי אופיואידים

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

תובעים פדרליים בארה"ב פתחו בחקירה פלילית של החשד שחברות תרופות, וביניהן טבע  , אפשרו במתכוון למשככי כאבים מבוססי אופיואידים להציף אזורי מגורים, ובכך הם נעזרים בחוק שבדרך-כלל משמש נגד סוחרי סמים מסוכנים, לפי מקורות יודעי דבר. בעקבות הדיווח צוללת היום (ג') מניית טבע במסחר בוול סטריט.

אם החקירה תניב כתבי אישום פליליים, היא תהפוך לפעילות החוקית הגדולה ביותר לפי שעה נגד חברות התרופות, שנטען נגדן כי תרמו למגיפת ההתמכרות לתרופות המסוכנות הללו. בכך יוחמרו הבעיות המשפטיות של היצרניות, שכבר ניצבות בפני תביעות אזרחיות מורכבות בהיקף מיליארדי דולר בבתי משפט ברחבי ארה"ב.

התובעים בודקים אם החברות הללו הפרו את "חוק החומרים בפיקוח" הפדרלי, חוק שהם החלו להפעיל נגד יצרניות ומפיצות האופיואידים רק השנה.

לפחות שש חברות מסרו בדיווחים לרשויות ניירות הערך שהן קיבלו צווי זימון מסמכים ממשרד התובע הפדרלי במחוז המזרחי של ניו יורק (ברוקלין): היצרניות טבע, מולינקרוט (Mallinckrodt), ג'ונסון אנד ג'ונסון  ואמניל (Amneal) והמפיצות אמריסורס-ברגן  ומק'יסון . הצווים נשלחו על-ידי חבר מושבעים גדול לטובת החקירה בברוקלין.

דובר ג'ונסון אנד ג'ונסון מסר כי החברה הבינה שהצווים היו חלק מחקירה רחבה יותר נגד המגזר כולו. הוא הוסיף כי ג'ונסון אנד ג'ונסון מאמינה שמדיניותה והנהלים שלה לעצירת השימוש בתרופות אופיואידים למטרות לא רפואיות עולים בקנה אחד עם החוק.

דוברת טבע מסרה כי החברה משתפת פעלה עם צווי הצגת המסמכים, והיא בטוחה בנוהלי המעקב שלה (אחרי הפצת תרופותיה).

בתגובה לתביעות שהגישו נגדן רשויות מדינתיות ומקומיות, החברות הללו הכחישו אחריות למשבר השימוש בתרופות כאלה. הן טוענות כי הן צייתו לכל החוקים שנוגעים לייצור ולהפצה של תרופות מרשם לשיכוך כאבים.

החקירה נמצאת בשלבים מוקדמים, והתובעים צפויים לשגר צווי הצגת מסמכים נגד חברות נוספות בחודשים הקרובים, לפי אחד המקורות.

על-פי חוק החומרים בפיקוח, חברות נדרשות לעקוב אחרי הפצת תרופות שעלולות להיות מנוצלות לרעה על-ידי דיווח על הזמנות חריגות, הכשרה של העובדים שלהן ודיווח על לקוחות חשודים בבתי מרקחת לממשל.

מנהלים בחברות והחברות עצמן יכולים להיתבע בדין אזרחי במסגרת החוק הזה, על אי-דיווח על סימנים כמו הזמנות חשודות, שיכולות לציין שהתרופות משמשות למטרות לא רפואיות. אישומים פליליים מחייבים את התובעים להוכיח שהיה מאמץ מכוון להימנע מציות לדרישות הללו, לפי משפטנים.

לפחות 400,000 בני אדם בארה"ב מתו ממנות יתר של אופיואידים חוקיים ולא חוקיים משנת 1999, לפי נתונים פדרליים. ערים, מחוזות, מדינות ותובעים פדרליים מנסים בשנים האחרונות לטעון כי היצרניות והמפיצות אחראיות לתופעה, באמצעות התביעות האזרחיות.

כל מדינות ארה"ב ויותר מ-2,500 ערים ומחוזות הגישו תביעות נגד השחקניות לאורך שרשרת האספקה של התרופות הללו, בטענה כי הן שיווקו את משככי הכאבים הללו בצורה אגרסיבית מדי ולא מנעו מהגלולות להציף קהילות מגורים. כמה מהחברות (כמו טבע) עובדות עם תובעים כללים על הסדר של כל ההתדיינות המשפטית בהיקפים של מיליארדי דולרים.