למרות העלייה בתנועת הנוסעים: הרווח הנקי של אל על נפל ב-36% ל-27 מיליון דולר ברבעון השלישי

העלייה בתנועת הנוסעים לצד הירידה במחיר הדלק הסילוני לא תורגמו לשורת הרווח בצל העלייה בהוצאות המימון • את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיכמה אל על עם הפסד של 28 מיליון דולר, לעומת הפסד של 21 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אל על גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'

מנייתה של חברת התעופה אל על  נופלת בכ-20% במסחר בתל-אביב לאחר פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי. נראה כי העלייה בתנועת הנוסעים בנמל התעופה בן-גוריון ברבעון החולף, לצד הירידה במחיר הדלק הסילוני, לא תורגמו לשורה התחתונה של חברת התעופה, שרשמה ירידה ברווחיות בין היתר על רקע עלייה חדה בהוצאות המימון ועלייה בהוצאות השכר.

אל על דיווחה הבוקר (ד') על ירידה של 36% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-27 מיליון דולר, למרות עלייה של 18% שנרשמה בתנועת הנוסעים בנתב"ג ברבעון החולף. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיכמה אל על עם הפסד של 28 מיליון דולר, לעומת הפסד של 21 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

חברת התעופה בניהולו של גונן אוסישקין מסכמת את הרבעון החולף עם עלייה מזערית של 1% בהכנסות מהפעלה ל-647 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה ועלייה של כ-8 מיליון דולר (1.3%) בהכנסות מהטסת נוסעים. העלייה מיוחסת לגידול בכמות הנוסע לק"מ (RPK) שהטיסה החברה, אשר קוזזה בחלקה על-ידי הירידה בתשואה לנוסע פר ק"מ.

אל על מציינת בנוסף את ההשפעה השלילית של שער החליפין ביחס לדולר. ההכנסות ממטען ירדו בכ-2 מיליון דולר בשל קיטון בכמות המטען המוטס וירידה בתשואה לטון פר ק"מ על רקע החולשה בשוק המטענים בעולם והתחרות הקשה.

תוצאות הרבעון השלישי של אל על, במיליוני דולרים
 תוצאות הרבעון השלישי של אל על, במיליוני דולרים

מנגד, הוצאות ההפעלה גדלו ב-1.2 מיליון דולר ברבעון השלישי ל-505 מיליון דולר, וזאת מכמה סיבות, בהן עלייה של 11 מיליון דולר בהוצאות השכר, גידול בהוצאות כתוצאה מהגידול בפעילות שהתבטא בעלייה של 8% בהיצע המושבים פר ק"מ, וקיטון בהוצאות הדלק הסילוני. מחיר הדלק הסילוני ירד ב-13% ברבעון השלישי של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לזאת יש להוסיף את השימוש במטוסים החדשים מדגם 787-9 שנחשבים חסכוניים יותר בצריכת הדלק. 

כמו כן, לזאת יש להוסיף את השפעת יישום לראשונה של תקן 16 IFRS, אשר הסיט כ-8 מיליון דולר מהוצאות ההפעלה של החברה להוצאות המימון. יישום התקן החשבונאי גרע מתוצאות החברה ברבעון השלישי כ-4.5 מיליון דולר, ובתשעת החודשים כ-14.5 מיליון דולר.

הוצאות המימון נטו הסתכמו בכ-4.22 מיליון דולר, בהשוואה לכ-7.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הגולמי של החברה טיפס ברבעון השלישי ב-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכם ב-142 מיליון דולר.

הכנסות אחרות הסתכמו ברבעון ב-5.5 מיליון דולר ונבעו ממכירת מטוס 767-300 שיצא משירות, זאת לעומת הכנסות בסך של 10 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל תקבולים מביטוח.

סמנכ"לית הכספים שח אל על, דגנית פלטי, מסרה עם פרסום הדוחות: "החברה רשמה ירידה בהוצאות הדלק ברבעון המדווח, כתוצאה מירידה במחירי הדס"ל בשוק ומירידה בכמות הדלק שנצרכה על-ידי מטוסי החברה, וזאת על אף הגידול של כ-8% בפעילות, בעיקר עקב הפעלת המטוסים מדגם 787-9, שהם יעילים בצריכת הדלק. החברה חתמה על עסקה במבנה JOLCO למימון המטוס הראשון מדגם 787-8 שצפוי להתקבל בסוף השבוע. המימון בסך של 125 מיליון דולר כולל הלוואה בסך 106 מיליון דולר מבנק זר לתקופה של 12 שנים וסכום נוסף של 19 מיליון דולר במטבע ין יפני שיועמד על-ידי חברה יפנית. יתרת החוב תיפרע לאחר עשר שנים בסכום מוסכם מראש של 45 מיליון דולר".