סלקום עברה להפסד של 2 מיליון שקל ברבעון: "בעיצומם של מהלכים מקיפים ועמוקים ליישום תוכנית הבראה"

חברת התקשורת רשמה הכנסות של 938 מיליון שקל, עלייה של 3.1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך צנחה ברווח התפעולי ב-20% • המניה התחזקה היום ב-7%, לאחר צניחה של 57% מתחילת השנה

מנכ"ל סלקום ניר שטרן / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל סלקום ניר שטרן / צילום: תמר מצפי

חברת התקשורת סלקום  מסכמת את הרבעון השלישי של 2019 עם עלייה בהכנסות, אך שחיקה ברווח התפעולי ומעבר להפסד נקי. החברה פרסמה היום (ד') את הדוחות הכספיים שלה לרבעון, בהם הציגה הכנסות של 938 מיליון שקל, עלייה של 3.1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. לעומת זאת, הרווח התפעולי ירד ב-20% לרמה של 32 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי בסך 2 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 1 מיליון שקל ברבעון המקביל. 

מתחילת השנה מסתכם ההפסד של סלקום ב-53 מיליון שקל. יישום התקן החשבונאי IFRS 16 (העוסק בחכירות) סייע לסלקום להציג גידול הן ב-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) והן בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת. ה-EBITDA הסתכם ב-271 מיליון שקל, עלייה של כ-42% בהשוואה לרבעון המקביל, כשיישום התקן תרם 72 מיליון שקל לסעיף זה; תרומה נוספת ל-EBITDA הייתה בסך 8 מיליון שקל בשל מכירת תשתית סיבים ל-IBC. התזרים מפעילות הסתכם ב-273 מיליון שקל, מתוכם תרומה של 71 מיליון שקל בגין יישום התקן. מנגד, סלקום מדווחת כי תקן IFRS 16 הגדיל ברבעון זה את ההפסד שלה בסך 1 מיליון שקל.

תוצאות הרבעון השלישי של סלקום
 תוצאות הרבעון השלישי של סלקום

אחרי ירידה של 57% במחיר המניה מתחילת השנה, אך עלייה של 7% במהלך יום המסחר היום לאחר פרסום הדוחות, סלקום נסחרת בשווי של כ-1.2 מיליארד שקל.

ירידה במספר מנויי הסלולר

בחלוקה למגזרי פעילות, המגזר הנייד רשם הכנסות של 611 מיליון שקל ברבעון השלישי, עלייה של 3.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וזאת על אף ירידה של 0.9% בהכנסות משירותים ל-439 מיליון שקל. הגידול בהכנסות מציוד קצה קיזז את הירידה עם עלייה של 17.8% ביחס לרבעון המקביל לרמה של 172 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם במגזר הנייד הסתכם ב-185 מיליון שקל, לעומת 118 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בסוף הרבעון היו לסלקום כ-2.76 מיליון מנויי סלולר, ירידה של 2.1% מהרבעון המקביל אשתקד; ושיעור הנטישה ברבעון היה 11.4%, גבוה מהרבעון המקביל. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי סלולר (ARPU) גדלה מ-52.5 שקל ברבעון המקביל ל-53.2 שקל ברבעון השלישי של 2019.

המגזר הנייח, הכולל את שירותי הטלפוניה הקווית, אינטרנט, טלוויזיה ועוד, תרם 368 מיליון שקל להכנסות, עלייה של 1.7% מהרבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם של מגזר זה הסתכם ב-86 מיליון שקל, עלייה של 17.8%. בסוף הרבעון היו לסלקום 276 אלף מנויים (בתי-אב) בתחום תשתית האינטרנט ו-247 אלף מנויי טלוויזיה.

סלקום לא מספקת נתונים על הרווחיות התפעולית לפי מגזרים, כפי שפרטנר עושה (בשקיפות ראויה), אך כאמור הרווח התפעולי המאוחד שלה צנח ב-20% ל-32 מיליון שקל ברבעון. הדבר מעיד ככל הנראה גם על שחיקה ברווחיות של המגזר הקווי, שבסלקום היסטורית הוא מפותח בשל פעילותה בשוק העסקי.

היקף החוב של סלקום בסוף הרבעון עמד על כ-3.5 מיליארד שקל. למרות ירידה בהיקף הוצאות המימון, הן עדיין גבוהות יחסית למתחרות ועומדות על 31 מיליון שקל. סלקום עדכנה בעבר כי היא נוקטת בפעולות לשיפור מצבה הפיננסי ולחיזוקה לאור התחרות העזה בשוק. כחלק מתוכנית שמטרתה חזרה לרווחיות והפחתת יחס החוב ל-EBITDA עד סוף 2020, החברה מתכננת קיצוץ של 150 מיליון שקל ברמת ההוצאות השנתיות, הפחתת השקעות, גיוס הון עד סוף השנה ועוד.

לדברי ניר שטרן, מנכ"ל קבוצת סלקום, "לנוכח המשך התחרות העזה ורמות המחירים הנמוכות בשוק התקשורת הישראלי, הודענו במהלך רבעון זה על אימוצה של תוכנית הבראה לחיזוק החברה ולהתמודדות טובה יותר עם תנאי השוק. אנו נמצאים בימים אלה בעיצומם של מהלכים מקיפים ועמוקים ליישום התוכנית ולשיפור המדדים הפיננסיים והתפעוליים של החברה.

"בין יתר הצעדים, פנינו בדרישה לספקי החברה להפחתה ממחיר השירותים שלהם, ביצענו שינויים בתוכנית ההשקעות של החברה, קיצצנו בהוצאות, ואנו מנהלים משא-ומתן עם נציגות העובדים. השפעת הצמצום בחלק מההוצאות ניכרת באופן חיובי כבר בסיומו של רבעון זה, והיא צפויה להעמיק ברבעונים הבאים. בזמן שתנאי השוק ממשיכים להיות מאתגרים, אנו נחושים ליישם את תוכנית ההבראה".