טיסות ישירות לאוסטרליה? אל על תבצע טיסות ניסוי ב-2020

הניסוי, שבו ישתתפו גם נוסעים, ייצא לדרך ברבעון השני של השנה הבאה • מנכ"ל אל על גונן אוסישקין: "הנוסעים הם שיקבעו אם הם ישמחו לטוס 18 שעות ולשלם את העלות. זה מה שייתן את הרוח הגבית להמשך"

מטוס הדרימליינר ה-11 של אל על / צילום: יוחאי מוסי
מטוס הדרימליינר ה-11 של אל על / צילום: יוחאי מוסי

על רקע דוחות אל על המתפרסמים היום (ד') לסיכום הרבעון השלישי של 2019, החברה מפרסמת כי בכוונתה לבחון הפעלת קו ישיר מתל-אביב למלבורן שבאוסטרליה. מדובר ברעיון מעניין בהחלט, שהבשלתו למציאות תלויה בממצאי ניסוי שאל על תבצע ברבעון השני של 2020. מדובר בטיסות ניסוי שבהן ייקחו חלק גם נוסעים שיוכלו לרכוש כרטיסים לטיסות אלה.

הקו הזה דורש מבחן מעשי, ראשית היות שמדובר בטיסה שאורכת עד כ-18 שעות לכיוון - 3 שעות יותר מאשר הקו הארוך ביותר שמפעילה אל על כיום, תל-אביב-לוס אנג'לס. הזמנים המדויקים למשך טיסה הם 16:45 שעות לטיסת ההלוך ו-17:45 שעות לטיסת החזור.

שנית, מעבר ליכולת הסיבולת של הנוסעים בטיסה ישירה כה ארוכה - אל על תצטרך לבחון את הכדאיות הכלכלית של עלויות הפעלת טיסה כזו,  לרבות כפל צוותי האוויר שיידרשו ובהיבט התפעול של המטוס שיכלול סבבים שבמהלכם הוא יצטרך לשהות על הקרקע מספר ימים בין טיסה לטיסה. מעל לכל תעמוד כמובן שורת המחיר. את טיסות הניסוי תבצע אל על במטוסי הדרימליינר שלה, שמסוגלים לטוס גם 19 שעות רצוף.

כיום הטיסות לאוסטרליה מתבצעות בטיסות קונקשן - דרך המזרח הרחוק, דרך אירופה ודרך טורקיה. נוסעים רבים גם מעדיפים לפצל את הטיסה הארוכה לשני מקטעים על-מנת לצאת ולהתאוורר במהלכה.

מנגד, מגמת הטיסות הארוכות בעולם תופסת תאוצה - חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס הוציאה לאחרונה שתי טיסות ניסוי להפעלת הקו הארוך בעולם, סידני-ניו יורק. מדובר בטיסה שאורכת 19 שעות, שגם היא בוצעה עם מטוסי הדרימליינר בואינג 787-9. אם אל על אכן תשיק את הקו, הוא יתברג בין הקווים הארוכים ביותר בעולם.

בשיחה עם "גלובס" אמר מנכ"ל אל על גונן אוסישקין כי הכוונה היא להפעיל שתי טיסות בהפרש של כ-10 ימים זו מזו. לדבריו, "מדובר באירוע מבצעי. רק בהתאם לביצועים נוכל להמשיך ולבחון האם הניסוי יוביל לפתיחת הקו. מדובר בטיסה מאוד, שנצטרך לבחון אותה בהיבטים שונים הכוללים את הביצועים, את תצרוכת הדלק, את ההתנהגות והבריאות הפיזית של הנוסעים והצוות".

הניסוי, שבו ישתתפו כאמור גם נוסעים, ייצא לדרך ברבעון השני של השנה הבאה. "הנוסעים הם שיקבעו אם הם ישמחו לטוס 18 שעות ולשלם את העלות. זה מה שייתן את הרוח הגבית להמשך. מדובר בטיסה שתפעולית היא יקרה. אם הצרכן יראה את הערך המוסף ויסכים לשלם את הפרמיה שאני מאמין שלא תהיה גבוהה מדי (ביחס לטיסה הארוכה של אל על גיום ללוס אנג'לס), ובעיקר אם הוא יסכים לשבת ולטוס 18 שעות - נוכל לקבל החלטה אם להפעיל את הקו".