איטליה | ניתוח

סרדינים נגד חתולים: מחאה של 4 צעירים איטלקים בפייסבוק סוחפת את המדינה

במחאה על שיח מפלג רווי שנאה של מפלגת הימין "לגה", 4 צעירים הגו רעיון יצירתי: לכל עצרת של המפלגה, מתייצבים אלפי מתנגדים מול הבמות, מצטופפים כמו סרדינים ואוחזים בשלטים עליהם מתנוסס הקמע של המחאה: הסרדין

שלטי סרדינים/ צילום: רויטרס
שלטי סרדינים/ צילום: רויטרס

לעתים כל מה שמחאה עממית זקוקה לו כדי להצליח זה קמע פשוט, חוש הומור, תזמון טוב וכמובן רעיון שאפשר להתאחד סביבו. לפחות נכון לעכשיו, נראה שכל אלה התנקזו למחאה נגד הרטוריקה נוטפת השנאה בבחירות באיטליה.

זה התחיל לפני שבועיים בלבד. ארבעה צעירים מבולוניה החליטו לארגן הפגנת מחאה נגד ה"לגה" הימנית ומנהיגה מתיאו סלביני, שהשיקו בעיר את קמפיין המפלגה לבחירות המחוזיות הקרובות. כמה שבועות לפני כן הוביל סלביני את המפלגה לניצחון במחוז אומבריה, שנשלט במשך עשורים על ידי השמאל, והחבורה רצתה לשדר את המסר שבאמיליה-רומאנה, המחוז בו ממוקמת העיר האוניברסיטאית, "הדברים נעשים אחרת".

הארבעה פתחו יחד עמוד פייסבוק, הפיצו קריאות ברשתות החברתיות והזמינו 6,000 מתושבי העיר האוניברסיטאית לבוא בהתראה קצרה לכיכר המרכזית ו"להידחס כמו סרדינים". ההצלחה היתה למעלה מהמשוער. 15 אלף בני אדם הגיעו לכיכר, אוחזים בשלטים ענקיים המתנגדים ל"לגה" - והולידו את "מחאת הסרדינים", ששוטפת את איטליה מאז.

מאז, כמעט בכל יום יש הפגנה בעיר אחרת. ביום שני התכנסו יותר מ-10,000 בני אדם בפרמה. בחמישי צפויים רבבות לבוא לכיכרות בגנואה ובוורונה. לפני כן היו הפגנות של אלפים בקלבריה שבסיציליה ובמודנה. רשימת הערים בהן מתוכננות הפגנות בשבועות הקרובים מונה עשרות. מה שהתחיל במחוז אמיליה-רומאנה, בגלל הבחירות שיתקיימו בו ב-26 בינואר, התפשט בשבועיים האחרונים לכל רחבי איטליה.

המפגינים הם אנשים מהמרכז ומהשמאל הפוליטי, צעירים רבים, שמתבקשים שלא להביא דגלי מפלגות או ארגונים בעלי אג'נדה כלשהי להפגנות. המטרה היא אחת: להראות התנגדות לרטוריקה ולפוליטיקה של סלביני, מנהיג מפלגת ה"לגה", שלפי הסקרים, לו הבחירות היו נערכות היום היה ככל הנראה מתמנה לתפקיד ראש הממשלה.

"אנחנו פשוט רוצים להפגין נגד קמפיינים פוליטיים המבוססים על שנאה ואפליה", אמרו המארגנים, צעירים בשנות ה-30' לחייהם שהפכו בשבועיים האחרונים לכוכבים בתקשורת האיטלקית. במקום שלטי מפלגות, הנוכחים נושאים מאות ואלפי שלטים, דגלים וכרזות מעוצבות בעלי מוטיב אחד מרכזי - הסרדין.

לכאורה, סלביני יכול להיות מרוצה מההפגנות נגדו. הפוליטיקאי האיטלקי (46) נמצא בימים אלה באופוזיציה, אחרי שהימר בקיץ האחרון על פירוק הקואליציה שבה היה חבר במטרה להוביל לבחירות חדשות - ונכשל. יריביו הפוליטיים - תנועת חמשת הכוכבים והסוציאל-דמוקרטים - חברו להקמת ממשלה, שאינה מפגינה יציבות רבה ומאיימת להתפרק בכל עת. הסקרים מעניקים למפלגתו 33% תמיכה, יותר מכל מפלגה אחרת, והיא זוכה בבחירות אזוריות ברחבי איטליה. המחאה, שמתמקדת בו ובמפלגתו, מחזיקה אותו בכותרות.

מתיאו סלביני / צילום: רויטרס
 מתיאו סלביני / צילום: רויטרס

כך, בכל אופן, הוא אכן חשב בהתחלה, כשהתלוצץ ואמר כי הוא מעדיף חתלתולים "שאוכלים סרדינים כשהם רעבים". תומכיו החלו מיד לאחר מכן להשתמש בשלטים ובתמונות של חתלתולים בהפגנות ובאינטרנט, והסיסמה הנוכחית שלהם היא "Gattini con Salvini" (חתלתולים עם סלביני).

חתולים נגד סרדינים הוא ללא ספק אחד הקרבות המוזרים בהיסטוריה האיטלקית, אך הוא נעשה ברוח הפוליטיקה הדיגיטלית של המאה ה-21. סלביני, אגב, הוא אחד ממבשריה באיטליה, עם ערוץ טוויטר פעיל שבו הוא מפרסם הצהרות פוליטיות ותמונות פרטיות באופן מחושב, ומנסה לכבוש את לב העם באופן ישיר.

אבל ייתכן כי המחאה מתחילה לפגוע ב"לגה". לפי שקלול הסקרים האחרונים במחוז, התמיכה בהם ירדה בכמה עשיריות האחוז בשבועיים האחרונים. בתגובה, סלביני ועמיתיו החלו לטעון כי מי שעומד מאחורי המחאה היא המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (PD). ארבעת הצעירים מבולוניה - הכוללים גם מדריך פריזבי ומדריך תיירים מקומי - מכחישים זאת בכל תוקף. עמוד ה"פייסבוק" שלהם כבר מונה 210 אלף עוקבים וחשוב מכך, מבחינתם - הם מצליחים להוציא רבבות איטלקים לרחובות. אחד מהם, מתיה סנטורי, אמר כי הם דורשים פוליטיקה אחרת: "תתחילו לדבר עם האזרחים באופן מכובד... אנחנו כבר לא הדור של שנות ה-90', לפניכם יש דור שיודע להבדיל בין שקרים לאמת".

נער הפוסטר של הימין שמתנגד להגירה

סלביני נחשב ל"נער הפוסטר" של הימין המתנגד להגירה ולבריסל במערב אירופה. בשנים ספורות בלבד הוא הצליח לקחת את "הליגה הצפונית" - מפלגה בדלנית עם אלמנטים פשיסטיים בולטים, שקראה להיפרדות הצפון העשיר מהדרום העני - ולהפוך אותה למפלגה כלל-איטלקית אהודה. אחרי שפרש לאופוזיציה בקיץ, גם חידש את ההתנגדות שלו לבריסל, ובימים אלה הוא מבקר את הממשלה על המשא ומתן סביב מגנון חילוץ מדינות במשבר מול האיחוד (ESM), כמו גם על מדיניות הפליטים שלה.

ההפגנות ההמוניות מהוות איום חדש על הפופולריות שלו. המארגנים מקווים להביא כמיליון בני אדם להפגנת סרדינים ענקית ברומא ב-14 בדצמבר. אחריה, הבחירות שסביבן נולדה המחאה, באמילה-רומאנה, עשויות להכריע את גורל הקואליציה המכהנת באיטליה. אם ה"לגה" תנצח גם במחוז זה, שנחשב למעוז שמאל ותיק, הלגטימיות שלה תקרוס ואיטליה עשויה ללכת לבחירות חדשות מוקדם מהצפוי. קרב הסרדינים נגד החתולים עשוי לעצב את פניה של איטליה בעתיד הקרוב.